Banta fet islandshäst

Re: Analysen

Hippo Alfa är utmärkt hästmat!

Jag skulle ge ett kg Hippo Alfa
5kg hösilage och
1kg halm om det var min häst

Hippo Alfa är Luzernbaserat så det kan bitvis gå som grovfoder. Vi gissar på att hälften kanske kan göra det.

då så har vi 4 kg torrsubstans grovfoder. Det är på gränsen alltså, men det är ju farligt att vara fet också.

Och så får du väl ordna fosforbristen med Kraft Miner Vit eller Fosforbalans eller något sådant. Annars så är det ju havre och vetekli som gäller för att få till fosforhalten.
 
Min New Forest ponny vägde ca: 100 kg för mkt när han kom till oss. Det tog ca 2 år att banta bort det. Han åt när han bantade som mest (:confused: kan man säga så?) 5 kg hösilage, 3 kg halmmix, 6 dl betfor, 3 dl ponnykrafft och 5 dl havre. Det fick vi hjälp med uträkning av en duktig fodermänniska och mkt riktigt gick han ner. Han var också så att han blev tjock bara foderkammarens dörr öppnades så han har aldrig fått äta spec mkt. Sen var det inga vilodagar heller. Detta funkade på honom, en gammal räv, men det tog ett och ett halvt år att få honom riktigt fin, smärt o med nästan inget underhudsfett. Sen hade han mkt att tugga på i hagen så han var inte hungrig.
 
Re: Analysen

Tack :)! Fast vågar man gissa på det viset om Alfan? Har man gissat fel får hon ju alldeles för lite grovfoder.

Med din uträkning hamnar energin på 34+halmen - hur ska jag räkna den? Som 4 MJ?

Proteinet blir 270. Är det ett överskott som kan vara skadligt, med tanke på att det "äkta strået" är så lite?

Sen undrar jag lite om fosforn är så låg att det inte stämmer :confused:...

mandalaki
 
Re: Analysen

Alfan innehåller för övrigt 15 procent växttråd och "hög andel lusern". Kollade just detta.

mandalaki
 
Re: Analysen

Fast vågar man gissa på det viset om Alfan? Har man gissat fel får hon ju alldeles för lite grovfoder.
Jag tror att det är lågt gissat. Luzern-pellets har nog 22%TS 15 är mer än häften av 22.

Med din uträkning hamnar energin på 34+halmen - hur ska jag räkna den? Som 4 MJ?
Ja, 4MJ är nog rätt.

Proteinet blir 270. Är det ett överskott som kan vara skadligt, med tanke på att det "äkta strået" är så lite?
270g är vad jag anser att en normal Islandshäst behöver. Och det kommer huvudsakligen från hösilaget och Luzernet i Hippo Alfan, så det borde vara okej.

Sen undrar jag lite om fosforn är så låg att det inte stämmer
Det stämmer säkert. Jag har sett sådant hö förut. Det brukar vara tidigt skördat, andraskörd eller ha hög halt av klöver. Eller så är det bara gödslat med kalksaltpeter, då blir det så. Luzern/Alfalfa innehåller alltid mycket kalk och litet fosfor.

Om du är orolig för att det skulle bli för mycket protein, byt ut 1 kilo Hösilage mot 1 kilo halm.

Det skulle ge dig en bättre grovfoderbalans också.

4kg hösilage och 2kg halm ger dig 3,6kg TS grovfoder. Vilket motsvarar 4,5kg vanligt hö. Och så räknar vi med Luzernet från Hippo Alfan och hamnar på motsvarande 5kg hö.
Det blev faktiskt inte så dumt. Fortfarande 243g SmBpr, det kan ju faktiskt räcka.
 
Re: Analysen

Jag kom på en kul och faktiskt fullt fungerande foderstat medan jag var ute och matade hästarna.

Jag har räknat på den en gång förut, som nödlösning om det skulle bli omöjligt att få tag på hö något år.

2kg Hippo Alfa
5kg halm

270g SmbPr, 40MJ och 5kg TS grovfoder vilket motsvarar 6kg hö eller 10kg av ditt hösilage.
Om man tar bort 1/3kg av Hippo Alfan, så borde hästen gå ner i vikt utan att det blir katastrofalt litet protein. Om Boj's förslag stämmer så blir det ju jättebra.
225g SmbPr och 37MJ.

Om man fodrar med havrehalm som ju är mycket smakligt för hästar, så är jag övertygad om att en glupsk och fet häst klarar sig utmärkt på den dieten. Men man måste nog dela upp kraftfodergivan i 3 ggr/dag.

Och så ekonomin, det blir billigt, tror jag.

Min motsvarande Hippo Alfa, som heter Edel Avel, den kostar 4.90/kg och halmen kostar 1:-/kg. Det blir 14.80/dag, 444:-/månad.
 
Re: Analysen

Alltså, jag är så okunnig... Men låter inte det som en satans massa pellets i relation till grovfodret :confused:?

Hon är ju matfixerad, pållan, så det vore bra med käk som tar låååång tid att äta.

mandalaki
 
Re: Analysen

Alltså, jag är så okunnig... Men låter inte det som en satans massa pellets i relation till grovfodret ?
Enligt foderfabrikanterna, i mitt fall Joh.Hanssons som får hjälp av Björn A. Olsson, Christina Plancks kompis ni vet, kan man ge en tävlingshäst 6-10kg hö elle hösilage och 5-7kg pellets. I det närmaste 50/50 alltså. Hippo Alfa består ju dessutom till största delen av Luzern, så det är ju till kanske hälften grovfoder även det.

Jag vet dessutom många travhästar som går på 50/50 hö och Krafft Groov.
 
Re: Analysen

Går det att jämföra en islandshäst på bantningskur med en tävlingshäst i full kondition?
 
Re: Analysen

Nej, det blir inte så bra.
Bantarhästen, den behöver mycket att tugga på som innehåller litet näring. Tävlingshästen brukar behöva litet att tugga på som innehåller mycket näring, då det kan vara svårt att få i den allt vad den behöver.

Var det något särskilt som du tänkte på?
Om det var det, så kan du starta en ny tråd som jag lovar att svara på.
 
Re: Analysen

Aha, nu vet jag vad du undrade över.
Jag läste mitt senaste inlägg igen.

Du menar när det gäller att klara en stor mängd kraftfoder?
I det fallet så är det snarare tvärt om. En häst som lever ett lugnt och stilla liv klarar mera kraftfoder än en som flänger omkring och tävlar. Så det är tyvärr så att de som bäst behöver mycket kraftfoder, är de som tål det sämst. Det var därför som jag drog upp just tävlingshästen. För om t.o.m. den tål så mycket som 50/50 av strå och kraftfoder, så är det en baggis för den häst som lever i lugn och ro.
 
Re: Analysen

Det är ju bara riktiga kruthästar som klarar att bli tävlingshästar.. tänk bara på alla foderbyten, för lite strå, hårt arbete och ingen hagvistelse..

Hästen är gjord för att äta så mkt stråfoder det bara går, så man bör sträva efter att den ska få göra det också. Tänk på magsårsrisken också.

Mandalaki: Jag kan räkna ihop en foderstat åt dig ikväll.. om jag orkar. :smirk:
 
Re: Analysen

Jo det är ungefär min uppfattning. Tävlinshästen behöver mer koncentrerad näring annars kan det bli vansinnigt många kg mat.

Anledningen till att jag undrar är att du oftast ger rådet ett kg kraftfoder till islandshästar och det stämmer dåligt in i ekvationen att maximera mängden tuggande. Med Mandalakis hö där kvoten mellan protein och energi är 5,6 så borde det fungera bra med hö, ev lite halm för tuggandets skull och några nävar Hippo Alfa för att få upp proteinkvoten till strax över 6.
 
Re: Analysen

inte riktat till någon särskilld.........

jag tycker som de flesta här rekomenderar alldeles för mycket kraftfoder. En häst som är fet har det största hotet från fetman vad det gäller hälsan.
Man får ge lite mindre än vad den behöver(särskillt energi) så den börjar att ta av reserverna, fettet.
Däremot så får man vara försiktig så inte man kommer för lågt i proteinmängden så hästen tappar muskler mm.
Då våre det bäst att hålla sig till hö, halm och lusern för proteinets skull.
Detta foder får dessutom matsmältningen att jobba maximalt.

Det är bra att räkna foderstat. Det kollar jag själv, men till de flesta islandshästar får man hellre lägga sig i underkant. Fetma är minst lika farligt som att fodra fel.
Tyvärr är alltför många islandshästar överfeta.............
De är bättre grovfoderomvandlare än andra raser.

"min åsikt och iaktagelse"
 
Re: Analysen

De kraftfoder som jag brukar rekommendera är baserade på Luzern. Luzern är också grovfoder. Jag rekommenderar sällan spanmål eller betfor och jag försöker att undvika soja. Jag gillar färdigfoder, för jag orkar inte blanda till 8 hästar. Och så vill jag ha något som är lättpytsat i lösdriften. Och så måste det vara tillräckligt mycket för att gå att fördela på ett vettigt sätt. Om 75g Miner Röd kostar 2:80 så är det mer än vad ett halvt kilo av mitt Koncentratpellets Edel Häst Topp kostar, och då så får jag 45g SmbPr och 5,8MJ på köpet tillsammans med mineralerna och vitaminerna. Det är som ett helt gratis kilo hö. Som man dessutom kan såtta till 1kg halm utan att sabba balansen med halmens 4MJ. På det viset så har man lyckats att ge 1.5kg mat i stället för 1kg hö. Tuggvinsten är 0.5kg.

Om man byter ut 3kg hö som ger 24MJ och 150g SmbPr mot 1kg Edel Avel(Eller Hippo Alfa eller motsvarande) och 3,5kg halm, så har man gjort en tuggvinst på 1,5kg per dag.

Så det är just för att kunna ge mera mat att tugga på, som jag så ofta ger rådet om 1kg kraftfoder.

att du oftast ger rådet ett kg kraftfoder till islandshästar och det stämmer dåligt in i ekvationen att maximera mängden tuggande.
Nej, det stämmer bra. Ty det ökar tuggandet med 1,5kg per dag.
 
Re: Analysen

Hmm, jag försökte räkna på det och får fram att du har fel, men kom fram till att det bästa jag kan åstadkomma är ganska likvärdigt, men det är en foderstat jag skulle föredra. Hästar tenderar att föredra hö före halm och pellets tar mycket kortare tid att äta=mindre sysselsättning.

Med reservarion för att vilken nivå man bör lägga sig på kan man ge

6 kg hö
0,5 kg Hippo alfa
1 kg halm

Vilket ger 230g smbrp, 38 MJ och en proteinkvot på 6,0. Liksom du gjort så konstaterar jag att det blir brist på fosfor.
 
Re: Analysen

Det låter vettigt, tack Lobelia :bow:. För att få tillräckligt med strå där får man nog räkna med luserndelen i alfan... Jag är skiträdd för att hamna för lågt så att hon får magtrassel.

mandalaki
 
Re: Analysen

Det ger bara 3,72kg TS från stråfoder. Räknar du in hälften av Hippo Alfan så blir det ändå bara 4kg TS. Det motsvarar 4,8kg vanligt hö.

5kg halm och 1,5kg Hippo Alfa ger enligt samma sätt att räkna 4,95kg TS vilket motsvarar 5,89kg, nästan 6 kg alltså, vanligt hö och 10,3kg av Mandalakis Hösilage.

Vad är det som du inte förstår?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 438
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 502
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 588
Senast: Boj
·
Foder & Strö Hej! Jag har en islandshäst som var överviktig redan när han kom till oss och som vi har försökt banta med mindre mat och mycket motion...
Svar
10
· Visningar
2 061
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp