Banta fet islandshäst

mandalaki

Trådstartare
Vilket underhållsbehov ska jag räkna med om jag ska banta en smällfet häst?

Hon väger troligen bortemot 400 kilo :crazy:. Dessutom är hon konvalescent efter hälta och får inte ridas. Och hon är så lättfödd att hon går upp 2 kilo varje gång nån öppnar dörren till foderkammaren:smirk:.

mandalaki
 
400......:eek: öppna ALDRIG dörren till foderkammaren :angel:

Köp ett "dåligt" hö och gå ej under den rekomenderade grovfodergivan :)
 
Det är ju den där förbannade dörren :mad:...

Fast protein måste hon ju ha även om hon bantar?

Jag får återkomma här när jag har värdena på höet om några dagar.

mandalaki
 
Min ena häst lider av samma sak... Jag har dock ingen dörr in till foderkammaren, kanske därför som han är för tjock. ;)
I min häst fall så har jag ställt "tjockisen" på spån (han åt visserligen inte så mkt halm, men i detta fall påverkade halmen en hel del). Sedan är det precis som gammeln säger, lättast om man kan få tag på ett grovfoder med så lite MJ som möjligt men relativt högt Smb.rp.
/M
 
Underhållsbehovet enligt tabell för en islandshäst häst på 350kg är 40 MJ och 240g ram smältbart råprotein. Med lätt arbete är samma siffror 50Mj respektive 300 g peoteín. Har du hästen i lösdrift så bör du nog lägga på ytterligare lite då det går åt energi att hålla sig varm.

Jag är ingen expert på bantning men jag gissar att du definitivt inte bör gå under underhållsbehovet men vad tabellerna säger och pållen verligen behöver är ofta inte samma sak.
 
Tack :)! Nä, under underhållsbehovet ska jag inte gå.

Men jag har pratat bantning med veterinären och hon vill inte på villkors vis gå med på att jag skulle ge Hippo Alfa(eller nåt) också, om proteinet i höet är för lågt. Jag är övertygad om att hö räcker, om det är högt protein i det - men om det inte är det vill jag ju ge nåt kompletterande. Fast det tycker veterinären inte att jag ska göra :confused:.

mandalaki
 
Jag både håller med dig och din veterinär
Proteiner bör din häst få, men i ditt fall så skulle jag inte ge alfa. Bättre att ge hästen något mer koncentrerat som t.ex. krafft protein. Då kan du ge mer grovfoder. Tjocka hästar är ofta av den mer ”hungriga sorten” och behöver så mycket som möjligt att tugga på.

Jag provade att byta ut ett kilo hö mot lusern hack till min ”tjockis”, men det var inte så lyckat. Lusern är sprayat med melass, alltså mkt smakligt. Min häst mumsade i sig 1 kg lusern på halva tiden, jämfört med hö.
/M
 
Det är ju underhållsbehovet man måste minska komma under! Underhållsbehovet är ju för att hästen ska HÅLLA hullet, och nu ska den ju gå ner.
 
Ja jag håller med, och banta en fet islänning på mellan 35-37 mj. Smrp mellan 210-220 ca, är hästen stillastående kan man ev tänka sig att gå ner till 35 mj men inte lägre. Bättre med en stadig men långsam nergång, så hästen mår bra hela tiden.
 
Hihi, det här ska bli intressant att se vilken lösning man väljer. Det finns en hel del att plocka med här, speciellt om man vet vad som händer i hästens kropp och hur den försöker kompensera en foderstat som går ut på bantning. Håller med veterinären till viss del, ev fullt ut, beroende på vad man har för värden i grovfodret.
 
Okej... Jag förväxlar underhållsbehov med minimigiva. För naturligtvis finns en lägsta gräns för vad man kan ge och den vill jag inte gå under.

Alfa trodde jag var bra, just för att det är högprotein... Men självklart kan jag ge nåt annat om nåt annat passar bättre.

Tack allihop! Vi får antagligen analysen i början av nästa vecka. Jag kommer tillbaka hit då så hoppas jag att ni kan hjälpa mig igen.

mandalaki
 
Det finns egentligen ingen riktig gräns för vad man inte skall gå under i MJ på en häst. Den gränsen är nog mkt diffus, här får nog ögat vara mer avgörande.
När ni pratar om minimigräns menar ni då underhållsbehov -10% ?
Vad det däremot finns, är en min. gräns för grovfodret!

För att återigen dra paralleller...
Min "tjockis" skulle behöva ännu mindre MJ men det går inte för då får han för lite grovfoder. Finast är han när han ligger under tabellernas "underhållsbehov". Men det är som sagt svårt att uppnå när man har det grovfoder som jag har.
Någon som vill byta 7 ton hö med Smb.rp=30 mot hö med min Smb.rp=50? ;)

Det är minst lika jobbit med lättfödda hästar som svårfödda :(

/M - med sin tjocka lilla häst
 
Hej!
Min stallkompis har en isis som ska gå ner i vikt.
Hon ger pyttelite kraft 0,25 kg .Proteiner samt mineraler,b-vit.Detta enl foderstat.Hö något i underkant pga.gräs i vinterhagen.Och sist men inte minst hon har satt killen på spån. :D :cry: :rofl:
 
Hej, det där är jag bra på!

Så du skall få en foderstat av mig att pröva. Vi kan ju kontrollräkna sedan.

Vi måste räkna minimigiva efter vad hästen SKALL väga och inte vad den väger. 350kg häst vore väl lagom, eller mindre t.o.m.?

Det ger att hästen behöver 4kg grovfoder.
Vi löser det med 2 kg hö och 2 kg halm.
2kg bra hö ger 110g SmbPr(mitt gör det) och 14MJ
2kg halm ger 8MJ och inget protein

Då så har vi 110g SmbPr och 22MJ, och vi behöver 130g SmBpr till.
Jag skulle välja 1kg Edel Avel som ger 140g SmbPr och 10MJ och mineraler och vitaminer.

Det ger en foderstat på 32MJ och 250g SmbPr.
Det gör att hästen går ner i vikt utan att muskulaturen blir lidande.

Du kan änvända Krafft Protein i stället, det innehåller 330g SmbPr/kg och 12MJ. Ge 0.5kg och du får 165g SmbPr och 6MJ vilket totalt ger 28MJ och 275g SmbPr, och så kan du ju rida också. Men då måste du tillsätta mineraler och vitaminer. Hästen går dock ned i vikt ännu fortare.
 
Hehe, räknehjälp innan man ens har nåt att räkna på :D...

Inte_Ung, jag krälar i stoftet :bow: :bow: :bow:

Återkommer!

mandalaki
 
Men VARFÖR ge så mkt krafftfoder när man har ett så bra hö som du räknar med??? :confused: Hästen måste ju få sitt tuggbehov tillfredsställt..
 
För maximal effekt av bantningen.

5 kg hö ger 275 g SmbPr och 35MJ

Så det går ju också bra men inte lika fort som 28MJ och 275g SmbPr.

Det är svårt att banta en häst, ty de behöver lika mycket protein, om inte mera, som om de inte bantade.

Tuggbehovet det tillfredställer man med halmen.
Jag brukar använda havrehalm for att det smakar bra för hästarna, så det äter de. Halm innehållet mycket fibrer vilket är bra att blanda med kraftfoder. Billigt blir det också. Höbaserad foderstat Hö 12:50/dag mineraler 2:-/dag ger 14:50/dag. Halmbaserad foderstat välbärgad skulltorkad havrehalm 1:-/kg 2kg = 2:- 2gk hö 5:- Edel Avel (innehåller mineraler) 4:15 vilket ger 11:15/dag. Skillnad 3:35/dag 100:- i månaden. Jag har 8 hästar 800:-/månad 4800:- på en vinter. Det är faktiskt pengar även för mig.

Och det är så enkelt att mata med.
 
Nejdå, inte alls. Hästen skall äta halm.

2kg hö pluss 2kg halm är 4kg grovfoder.
En häst behöver 1,1kg strå/kg häst, så 350kg häst behöver 4kg. Nemas problemas.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 438
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 502
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 588
Senast: Boj
·
Foder & Strö Hej! Jag har en islandshäst som var överviktig redan när han kom till oss och som vi har försökt banta med mindre mat och mycket motion...
Svar
10
· Visningar
2 061
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp