Bandage på framknä-hur gör man?

mimmipigg

Trådstartare
Vår kuse gick omkull i måndags och skadade sig på bägge knän, på vänster sida blev det ett rejält djupt sår som glepade och som skulle behövt sys, nu gick det inte få tag på någon veterinär förrän dagen efter och då var det ju försent att sy.
Nu ska iallafall såret tvättas och hållas öppet så länge det går.
När han går ut ska vi lägga ett bandage över knät, men hur gör man?
Vill inte linda för tjockt eftersom såret ska andas, bandaget är mest för att inget skit ska komma in eller att hästpolare ska vara i det.
Hur jag än gör åker det ner.
Vad är hemligheten med att linda knäbandage?

Sv: Bandage på framknä-hur gör man?

antar att du ska linda md bomull? du lindar siom vanligt uopp till knät, sedan tar du ett nytt bomullsstycke på knät och förtsätter linda över det också. :smirk:

Jag lindar det som ikors... eller hur jag nu ska förklara det....Om den ska ha det ute så måste det ju klara att benet rör sig. Provat med bomull o flex? (inte för hårt bara) Kan vara knepigt att få det att sitta på ett knä.
Lycka till.

Det är hur knepigt som helst, jag sätter snart hängslen på bandaget!

För bästa resultat lindar man först med padd och linda runt skenbenet,sedan lägger man bandage kompress och linda,som man vrider varje gång man är på baksidan av knät.

Men jag skulle råda dig att inte ha sådant ute,hellre i boxen på natten.

Istället skall du ta en spruta och fylla med 3% väteperoxid,spola seda rent såret några el,någon gång om dagen.

Att han rör på sig under läkningen är oxå viktigt.

För att så högt bandage ska sitta kvar får man linda ända ner över hoven. Mycket bomull!

Tjockt lager bomull är bra. Sen brukar jag linda knäet först, sen ett bandage under på skenbenet som håller det på plats från att glida ner.

Ta en stor bomullskaka och lägg runtom, sen tar du et elastiskt bandage och lindar utanpå. lägg linda så baksidan på knäet är frilagt, så hästen kan böja benet ordentligt...

Hade en liknande skada på min. Det är ett par år sedan. Då fanns det ett skumgummiliknande bandage som såg ut som en linda. Det var lite klibbigt på insidan o lite stretshigt. Vi täckte sårytan med en kompress o lindade över som med en vanlig linda. Det lite klibbiga matrialet gjorde att det satt kvar i sig själv o på knät. Det är framtaget för sårbehandling o tillät att huden andades. Vi köpte det på ODAL, men det heter väl Granngården nu, har även sett det säljas på större ridsportaffärer.

Jag har varit med om liknande, vetrinär ordinerade följande:
Utegång som vanligt men inne vid mycket regn då såret lättare kan bli infekterat.
Båda benen lindade så länge såret vätskar/blöder (1-2veckor i mitt fall)
Linda benet med stora såret med bomull, gasbinda, vetflex nerifrån hoven ända upp till armbågen. Vetflexen kunde dras mycket hårt. Detta för att förhindra skit i såret SAMT förhindra svallkött.
Linda andra benet med vanlig padd och linda på skenbenet.
Linda om allting varannan dag och då också tvätta med koksalt samt på med streptocillin salva i såret.

OBS! Det är Vetflex som är hemligheten utan den gled allting ner.

:bow: Tack för att du kom ihåg vad det hette, Snögg, var namnet på lindan.

Om du ska linda som dom lindar på kliniker så ska du först lägga ett bandage över skenbenet där du har rikligt med bomull och lindar hårt med gasbinda nerifrån och upp tills gasbindan är slut (Ha gärna en steril kompress över såret innan du tar bomullen. Då slipper du en massa ludd i såret sen). Låt bomullen gå ner över halva hoven och försök få tag på bomull som är förpackad i en hårdpressad rulle (finns att köpa på klinik). Bomullen man köper på apoteket i storförpackning är oftast för kort på bredden. När skenbenet är klart lägger du rikligt med bomull över knäet och uppåt (OBS!! Vad som är SUPERMEGA viktigt är att lägga extra polstring över ärtbenet när knäet ska lindas!! Detta ben är superkänsligt!). Bomullen ska ligga omlott över det andra bandaget. Sen börjar du linda i ovankanten på det första bandaget och går uppåt över det nya. Du får inte dra åt för hårt just när du lindar över ärtbenet. Linda upp och ner tills gasbindan tar slut. Ta gärna en extra gasbinda och linda upp och ner över HELA bandaget så blir det extra stabilt. Ha det lite lösare de översta ca 5 centimeterna och vik sedan in överbliven bomull en liten bit så att ca 1-2 cm syns utanför gasbindan. Gör samma nere vid hoven. (Alltså, du lindar inte gasbindan över bomullskanterna, om du förstår vad jag menar.) På så sätt hänger inte bomull ute och fladdrar och blir smutsigt. Använd sedan 2 vetflex och linda på samma sätt som du gjorde med gasbindan fast inte så hårt och inte upp och ner utan upp så långt det räcker och börja sedan på en ny (snåla inte med det för då blir ytterhöljet bara skört). Vetflexen behöver inte dras åt alls på samma sätt som gasbindan.
Om du gör på detta viset borde du få ett bra stabilt bandage, men det är svårt att förklara när man inte kan visa live. Tyvärr kommer det nog att bli lite dyrt i längden om du bara ska ha bandaget på när hästen är ute. Då får du ju klippa upp det varenda kväll och göra ett nytt dagen efter :/

Att du inte fått bandaget att stanna uppe är förmodligen för att du lindat rent för löst. Om man får ordination av veterinär att man ska lägga bandage på hästens ben så tycker jag att man som veterinär också får visa hur man går till väga. Det är ju trots allt inte alla som vet hur man lägger ett riktigt sjukbandage, varken vanligt, knä- eller hasbandage. När jag jobbade på klinik fick vi alltid visa ägarna hur man gjorde innan hästarna skulle åka hem.

Hoppas att du förstod min lilla instruktion. Och glöm för allt i världen inte att skydda ärtbenet, det är jätteviktigt!

Senast ändrad av en moderator:

mimmipigg skrev:
nu gick det inte få tag på någon veterinär förrän dagen efter och då var det ju försent att sy.
Vad har ni för konstig veterinär som inte går att få tag på, när man behöver dom?

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 806
Senast: höstmåne
·
Hundhälsa Min hund fick ett ganska djupt skärsår i veckan. huden hade fläkt upp sig med hudflikar, men det var inte jättestort, 2 cm i längd...
Svar
12
· Visningar
3 596
Senast: Digbil
·
Hästvård Hej- Jag har haft häst i många år men varit väldigt förskonad från skador och har därför ingen koll på skador i benen. För runt 10...
Svar
1
· Visningar
1 770
Övr. Barn I dag vurpade Elin i soffan mot soffbordet och fick ett fint hack i pannan. Sekunderna innan hade jag rytit till henne och Isaac att...
Svar
14
· Visningar
8 039
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka