Sv: Bandage på framknä-hur gör man?
Om du ska linda som dom lindar på kliniker så ska du först lägga ett bandage över skenbenet där du har rikligt med bomull och lindar hårt med gasbinda nerifrån och upp tills gasbindan är slut (Ha gärna en steril kompress över såret innan du tar bomullen. Då slipper du en massa ludd i såret sen). Låt bomullen gå ner över halva hoven och försök få tag på bomull som är förpackad i en hårdpressad rulle (finns att köpa på klinik). Bomullen man köper på apoteket i storförpackning är oftast för kort på bredden. När skenbenet är klart lägger du rikligt med bomull över knäet och uppåt (OBS!! Vad som är SUPERMEGA viktigt är att lägga extra polstring över ärtbenet när knäet ska lindas!! Detta ben är superkänsligt!). Bomullen ska ligga omlott över det andra bandaget. Sen börjar du linda i ovankanten på det första bandaget och går uppåt över det nya. Du får inte dra åt för hårt just när du lindar över ärtbenet. Linda upp och ner tills gasbindan tar slut. Ta gärna en extra gasbinda och linda upp och ner över HELA bandaget så blir det extra stabilt. Ha det lite lösare de översta ca 5 centimeterna och vik sedan in överbliven bomull en liten bit så att ca 1-2 cm syns utanför gasbindan. Gör samma nere vid hoven. (Alltså, du lindar inte gasbindan över bomullskanterna, om du förstår vad jag menar.) På så sätt hänger inte bomull ute och fladdrar och blir smutsigt. Använd sedan 2 vetflex och linda på samma sätt som du gjorde med gasbindan fast inte så hårt och inte upp och ner utan upp så långt det räcker och börja sedan på en ny (snåla inte med det för då blir ytterhöljet bara skört). Vetflexen behöver inte dras åt alls på samma sätt som gasbindan.
Om du gör på detta viset borde du få ett bra stabilt bandage, men det är svårt att förklara när man inte kan visa live. Tyvärr kommer det nog att bli lite dyrt i längden om du bara ska ha bandaget på när hästen är ute. Då får du ju klippa upp det varenda kväll och göra ett nytt dagen efter :/
Att du inte fått bandaget att stanna uppe är förmodligen för att du lindat rent för löst. Om man får ordination av veterinär att man ska lägga bandage på hästens ben så tycker jag att man som veterinär också får visa hur man går till väga. Det är ju trots allt inte alla som vet hur man lägger ett riktigt sjukbandage, varken vanligt, knä- eller hasbandage. När jag jobbade på klinik fick vi alltid visa ägarna hur man gjorde innan hästarna skulle åka hem.
Hoppas att du förstod min lilla instruktion. Och glöm för allt i världen inte att skydda ärtbenet, det är jätteviktigt!