Balkupa, någon som testat?

katarina_dacke

Trådstartare
Har mina hästar på lösdrift och köpte då en vanlig foderhäck, en rund med 12 ätplatser. ( Har bara 2 hästar på lösdriften) Men tanken var att vi skulle byggt tak över den men de blev inte av i sommras/ höstas då de hände en del tråkiga saker i familjen..
Har en stor lösdrift så foderhäcken får plats inne nu när vädret har varit så dåligt.

Men fick i går ett annonsblad från ett lantbruksföretag som sålde balkupa för häst, så tänkte höra om någon här inne har erfarenheter av en sån?
(sök på balkupa på google så ser ni det.)

någon som testat/har en sån till sina hästar? Vad är bra/ vad är dåligt med den?
 
Sv: Balkupa, någon som testat?

Inte testat, men "minimera spill" lär den ju inte göra. Kanske bättre än om man bara ställer en bal på backen, men knappast bättre än en ring..
 
Sv: Balkupa, någon som testat?

Min första tanke var att det ser väldigt besvärligt ut när hästarna har ätit upp största delen av balen och måste stoppa in huvudet i hålet för att komma längre in. Hästar är ju av naturen klaustrofobiska och jag kan tänka mig att det kan skapa lite besvär i detta fall.
Men jag kanske är helt ute och cyklar :)
 
Sv: Balkupa, någon som testat?

Min första tanke var att det ser väldigt besvärligt ut när hästarna har ätit upp största delen av balen och måste stoppa in huvudet i hålet för att komma längre in. Hästar är ju av naturen klaustrofobiska och jag kan tänka mig att det kan skapa lite besvär i detta fall.
Men jag kanske är helt ute och cyklar :)
Håller med dig!
I värsta fall resulterar det i en häst som fastnar med huvudet i den och springer iväg med den hängande runt halsen, panikslagen... Har en bekant vars häst lyckats göra typ så när de skar hål i plasten på en bal, på liknande sätt som kupan visar.
 
Sv: Balkupa, någon som testat?

Nä minimera risken för spill tror jag inte heller på, tänkte i så fall sätta den på en pall och en pallkrage runt så de som ramlar ur hamnar i den.
Men är med lite inne på de ni skriver, att de blir svårt när de ätit en del, och att risken för att fastna är stor. Blir nog iaf ett takbygge till våren..
 
Sv: Balkupa, någon som testat?

Jag kör storbalsnät och det sparar verkligen på fodret.
Inget spill alls blir det.
Oftast så hinner hästarna äta av yttersta lagret så att det inte blir skadat av vädret.
Men om det regnar mycket så sätter jag en liten pressenning över.
Den är lätt att sätta fast i maskorna med plastkrokar.
 
Sv: Balkupa, någon som testat?

Hur funkar storbalsnät? Trär man det över balen eller? Hur blir det när de har ätit upp större delen av balen, hänger man upp det då så det inte ligger löst på marken?

Jag är intresserad då min äter ur vanligt hönät, men storbalsnät skulle ju verkligen kunna spara arbetet att fylla nät varje kväll om det är smidigt. :)
 
Sv: Balkupa, någon som testat?

Man trär bara nätet över balen.
Det är en gummisnodd längst ner.
Jag lämnar bara nätet så tills det är tomt, men mina hästar är oskodda så det fungerar bra.
Med skodda hästar så bör man ha balen i en låda och sätta fast nätet eller hänga upp det.
 
Sv: Balkupa, någon som testat?

Ja jag är jättenöjd.
Det blir nästan inget foderspill alls och det är mycket smidigt.
Hästarnas mat är ren och fin hela tiden.
 
Sv: Balkupa, någon som testat?

Vi har också storbalsnät, och över nätet trär vi en foderring från Profarma. Det fungerar riktigt bra! Det enda är att nätet behöver dras åt nedtill, vi använder spännband men de blir snabbt dåliga. Något elastiskt hade varit bättre, men jaghar inte hittat något långt sådant än.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 473
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 012
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 702
Senast: EmmaBovary
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 939
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp