Balkonglådor

Houdinie

Trådstartare
Nu har jag ordnat med årets balkonglådor. Det blev pelargoner och hängpelargoner i olika rosa nyanser tillsammans med snöflinga och en sorts rosa brudslöja. Jag är jättenöjd! :)

Bilder kommer...

Nu vill jag veta vad ni har/ska ha i era lådor i sommar - gärna massor av bilder!!!

Sv: Balkonglådor

Har just köpt nya blomlådor idag så jag behöver tips på vad som ska planteras :-)

Det finns ju sååå mycket man kan göra!

Personliga favoriter är bla blanda massor med olika vita blommor. Snyggt och stilrent.

Satsa på asymmetri, grymt snyggt.

Olika höjder och växtsätt. Högt, lågt, krypande/hängande, upprätt, täckande mm.

Tänk utanför ramarna och gå loss på lite andra icke traditionella blommor/växter och andra dekorationsgrejer.

Använd husfärgen som hjälp vid val av färger på blommorna för att framhäva dem som mest.

Har tre blomlådor.
Nr 1: Oregano - Smultron - Spräcklig oregano
Nr 2: Vitlöksgräs - Smultron - Gräslök
Nr 3: Fransk dragon - Kinesiskt thé - Bladpersilja (Borde verkligen haft Thailändsk basilika där för namnsymmetrin men basilikor stendör för mig)

Har dessutom följande på balkongen:
Två bordskrukor, en med citronmeliss (pga doften) och en med timjan.
Två jättestora golvkrukor, en med tulpan, morötter och rosa ros (Rosali, nyinskaffad efter att kanadarosen inte överlevde vintern), en med alpklematis och sockerärt.
En specialkruka på bord med tomatplanta i mitten och sex jordgubbsplantor i hål på sidorna.

Jag har en låda med världens blandning. Basilika, curryeternell och husarknapp, den vita blomman vet jag inte ens vad den heter men den luktar gott. :)

balkong1.jpg

I den andra lådan har jag jordgubbar och smultron.

Sen har jag en cocktailtomatplanta också.

balkong2.jpg

Vad kul! Tänkte åka och handla blommor till mina lådor idag! :D

Blir oftast pelargoner i olika nyanser, vi har nämligen gassande sol där lådorna står i princip hela dagarna. Insett att pelargon klarar sig bäst.
Men tar gärna emot idér om andra blommor som äälskar sol som man kan ha! (har även ett par tomma krukor kvar som skall ha blommor)

men hur gör man? Jag har en balkonglåda utan något speciellt. Kan jag bara lägga ner jord i den och plantera? Eller måste den ha lite lufthål undertill? Ska jag lägga ner lecakulor i jorden?

Help? :D

Jag fick en balkonglåda från mamma idag:

29499_392625924262_579699262_4139940_405879_n.jpg

(Vi får se om det funkar, bilden är från Facebook)

men hur gör man? Jag har en balkonglåda utan något speciellt. Kan jag bara lägga ner jord i den och plantera? Eller måste den ha lite lufthål undertill? Ska jag lägga ner lecakulor i jorden?
I botten på de flesta balkonglådor av plast som jag har sett finns det upphöjningar som man ska göra hål i. På detta sätt kan en viss mängd vatten samlas i botten på lådan, men blir det för mycket (t.ex. vid regn) så rinner det ut.
Jag har lecakulor i botten, sedan ett tunt lager näring, ovanpå det är det jord.

Wow! Det där var verkligen snyggt! Vad har du haft i den där?
Ska se om jag kommer ihåg allt...
Prydnads-enar, tobaksblomma, bolltagetes, petunia, bacopa (snöflinga), murgröna, dischondra (silverfall), lagerblad, gräslök, citrontimjan och dahlia.

Det var snyggt precis när den var klar (när fotot togs), men det var nog för mycket blommor i lådan. I år har jag varit mer sparsam och hoppas på att få se lådan utvecklas istället för att tvingas plocka bort det som kvävs.

Vad kul! Tänkte åka och handla blommor till mina lådor idag! :D

Blir oftast pelargoner i olika nyanser, vi har nämligen gassande sol där lådorna står i princip hela dagarna. Insett att pelargon klarar sig bäst.
Men tar gärna emot idér om andra blommor som äälskar sol som man kan ha! (har även ett par tomma krukor kvar som skall ha blommor)

Gassande sol passar ju perfekt om du vill odla lite ätbart? Tex tomat och paprika kräver mycket sol. Det finns söta busk-tomatplantor som passar bra på balkong, för de blir inte så höga, bara som en liten buske full med småtomater (körsbärs).

Citronträd och dylikt älskar också sol, det kan man ju ha som prydnad, behöver ju köpa för att kunna äta.

Annars är ett tips att odla i större, djupare krukor, kanske självbevattnande, för balkonglådorna är sällan särskilt djupa. Ju mer jord, desto längre står de sig utan vattning.

Men pelargoner är ju också jättefina!

Jag planterade mina balkonglådor nu i veckan och blev nöjd - än så länge, sen när de får kryp så kommer jag bli bitter som vanligt... Kan förresten tipsa varmt om Lindesbergskrukan, världens bästa uppfinning! Håller fukten otroligt bra och rymmer ganska mycket jord, plus att det har en viss isoleringseffekt vintertid. Jag har i år investerat i ytterligare en, så nu har jag totalt tre plus mina vanliga balkonglådor. Lindesbergskrukan finns dock även i balkongräckes-version, dock lite väl stora för min balkong som är rätt fullproppad.

Här är i alla fall lite bilder!

Såhär ser det ut åt höger på balkongen, där står två Lindesbergskrukor och sedan en vanlig låda på räcket. På bilden syns mitt svartplommonträd som precis börjar slå ut och blommar jättefint (det får inga frukter men däremot mörkt rödgröna blad) och klättervildvinet som börjar slå ut. Till höger hade jag tidigare en klematis men den dog i vintras så nu har jag planterat en ny, Valge Daam, som jag väntar spänt på. :love:

IMG_7996.jpg

Närbild på min äldsta Lindesbergskruka, den största varianten. Innehåller som sagt klättervildvin, en klematis, en astilbe, rosenskära (cosmos) i vitt och rosa, stjärnöga som jag inte vet om den trivs så bra ännu, murgröna och snöflinga.

IMG_7984.jpg

Närbild på den fyrkantiga med trädet i. Innehåller en vit million bells, snötörel, snöflinga och plättar i luften. Hoppas den inte blir för trång... Läget är ganska skuggigt så det är svårt att få växterna att trivas och växa i den.

IMG_7985.jpg

IMG_7992.jpg

En av blomlådorna som blev lite improviserad med två pelargoner (inte så jättesnygga ihop men jag hade inte plats för dem någon annanstans), njurvinda och någon annan silvervit skir hängväxt (icke blommande) som jag inte vet namnet på.

IMG_7989.jpg

Såhär ser det ut åt vänster, där är min nyinköpta Lindesbergskruka till vänster och en vanlig balkonglåda till höger. Lindesbergskrukan innehåller en astilbe, två klematis (Huldine och Alba Luxurians), diverse kryddväxter, två smultronplantor och en blommande växt med höga "stänglar", minns inte vad den heter just nu. Balkonglådan innehåller en pelargon, njurvinda och snöflinga. Där ser man också "bänken" som jag byggt för att få upp höjden på Lindesbergskrukan. Perfekt med lite förvaring under och jätteskön arbetsställning att plantera!

IMG_7981.jpg

/Erica

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
777
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 683
Senast: hollypolly
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 192
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar