Sv: Balkonglådor
Jag planterade mina balkonglådor nu i veckan och blev nöjd - än så länge, sen när de får kryp så kommer jag bli bitter som vanligt... Kan förresten tipsa varmt om Lindesbergskrukan, världens bästa uppfinning! Håller fukten otroligt bra och rymmer ganska mycket jord, plus att det har en viss isoleringseffekt vintertid. Jag har i år investerat i ytterligare en, så nu har jag totalt tre plus mina vanliga balkonglådor. Lindesbergskrukan finns dock även i balkongräckes-version, dock lite väl stora för min balkong som är rätt fullproppad.
Här är i alla fall lite bilder!
Såhär ser det ut åt höger på balkongen, där står två Lindesbergskrukor och sedan en vanlig låda på räcket. På bilden syns mitt svartplommonträd som precis börjar slå ut och blommar jättefint (det får inga frukter men däremot mörkt rödgröna blad) och klättervildvinet som börjar slå ut. Till höger hade jag tidigare en klematis men den dog i vintras så nu har jag planterat en ny, Valge Daam, som jag väntar spänt på.
Närbild på min äldsta Lindesbergskruka, den största varianten. Innehåller som sagt klättervildvin, en klematis, en astilbe, rosenskära (cosmos) i vitt och rosa, stjärnöga som jag inte vet om den trivs så bra ännu, murgröna och snöflinga.
Närbild på den fyrkantiga med trädet i. Innehåller en vit million bells, snötörel, snöflinga och plättar i luften. Hoppas den inte blir för trång... Läget är ganska skuggigt så det är svårt att få växterna att trivas och växa i den.
En av blomlådorna som blev lite improviserad med två pelargoner (inte så jättesnygga ihop men jag hade inte plats för dem någon annanstans), njurvinda och någon annan silvervit skir hängväxt (icke blommande) som jag inte vet namnet på.
Såhär ser det ut åt vänster, där är min nyinköpta Lindesbergskruka till vänster och en vanlig balkonglåda till höger. Lindesbergskrukan innehåller en astilbe, två klematis (Huldine och Alba Luxurians), diverse kryddväxter, två smultronplantor och en blommande växt med höga "stänglar", minns inte vad den heter just nu. Balkonglådan innehåller en pelargon, njurvinda och snöflinga. Där ser man också "bänken" som jag byggt för att få upp höjden på Lindesbergskrukan. Perfekt med lite förvaring under och jätteskön arbetsställning att plantera!
/Erica