Balanstips vid hoppning!

M

mmmiliss

Hej!

Har fått hem min foderponny Davina för några veckor sen. Hon är ett litet och nätt andalsier sto på 9 år. Tanken är att jag skall börja träna hoppning för tränare snart, och förhoppningsvis starta på några tävlingar till sommaren.

Grejen är den att jag inte har balansen vid hoppning. Det gör det inte heller bättre att hon tar i som bara den över hindret!
Oftast så kommer hon för nära hindret vid upphopp, och det blir ett helikopterhopp rätt upp i luften. Detta kommer väl troligtvis försvinna endel när hon har fått hoppa mer, för det är hon ju inte direkt van att få göra så mycket..
Så det händer oftast att jag hamnar för ångt fram på henne, nästintill på halsen. Sen självklart kommer det ett eller två bocksprong när jag väl hänger där som en vante ( hon tycker det är så jädra kul! ), har inte åkt av än, men de dröjer nog inte :angel:

Jag tror även att det är så att jag har fått lärt mig att eftergift är det viktigaste i de hela. Så jag är rädd att dra henne i munnen när hon ska hoppa.. Så då kommer jag väldigt mycket i framvikt när vi har landat.

Har någon nått bra tips till mig, eller tycker ni att jag bara ska ge upp hoppningen? :idea:

Glad för svar!
Camilla

Sv: Balanstips vid hoppning!

Träna på din lätta sits utan hinder. I olika positioner i alla gångarter och tempon, både i uppförsbackar och på rakt spår och i svängar.
Är man svag i grundsitsen är det mycket svårare att följa med bra över hindren.

Sen när du väl hoppar så stå i en stadig lätt sits mot hindret och bara låt hindret komma. Hoppa små hinder med jämna galoppsprång mellan så du bara kan "åka" med utan att behöva koncentrera dig på själva hindren, plus att hästen inte kommer hoppa lika fel och konstigt då.
Ha flera hinder med 2-4 galoppsprång mellan (hur många hinder beror på hur stor bana), och ta första hindret antingen i trav eller med en bom framför.

Man ska ju egentligen inte göra så mycket i själva hoppet utan man ska bara vara mjuk och följsam och elastisk i benen.
Håll en hand i manen om du tror att du kommer rycka i munnen.
Om du står i en stadig balans och bara håller handen där så kommer du inte rycka hästen i munnen :)

Ger du upp så kommer du ju aldrig lära dig, eller hur ;)

Sv: Balanstips vid hoppning!

Nej precis, hoppning är ju hur skoj som helst, så jag ska att få balansen!
Tack så jätte mycket för bra tips. :) Det skall testas när vi kommer till ridhus nästa gång!

De att jag hamnar för långt fram i landningen då, har du nått bra tips till det också? eller det kanske bara faller på sin plats sedan de med. Med lite övning !

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: Cambrie
·
Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 937
Senast: Hallonsoda
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat