Balansering

Jamtland

Trådstartare
Har en fundering som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Har ett STORT fyraårigt varmblodssto som i vinter växt på sig både på höjd och massa. Hon har dock tränat som vanligt, dvs rätt lugnt. Vi har haft henne en smula trångskodd och tvärtåad fram för hon har klivit av sig framskorna och slagit ihop rätt mycket.

Vid senaste skoningen testade vi att vidga framskorna en liten, liten aning, men hon är fortfarande tvärtåad fram. Och nu kan damen inte trava...:eek:

Har böjt henne idag och jag kan inte se någon hälta på något ben och då böjde jag rätt "brutalt". Hon kan absolut inte trava i nerförsbacke ( då snackar vi en liten, liten lutning på min longeringsvolt) då måste hon ta galopp för att stå på benen. Resten av volten travar hon rent men en smula tveksamt (det är ju rätt halt, så jag antar att tveksamheten beror på det)

Pratade med förra ägaren och de hade fått ha tunga framskor på henne för att hon skulle trava "rent". Men jag tycker det låter konstigt, intrycket jag får är att i nerförsbackarna (som ju inte är några backar) så hinner inte frambenen undan, de är för "tunga" och långsamma och att sätta tyngre framskor på henne tycker jag verkar konstigt.

Och kan en obalans komma så plötsligt? Så mycket ändrades inte vid skoningen och det här kom från ena dagen till andra. Och som sagt, halt är hon knappast för är hon så halt att det är det som syns så borde det verkligen synas vid böjning.

Hilfe!
Jenny

Sv: Balansering

Har hon inte blivit sömstucken då? Eller en liten hovböld? Då kan dom ju vara bitvis halta. Men det verkar ju iofs konstigt om det bara är i lut hon haltar! Det låter ju mysko att det blev från ena dagen till den andra:confused: Har inga idéer.. Bara små funderingar.... Balanseringar är en hel vetenskap:crazy:

Hmb skulle inte jag syssla med på egen hand.Utan erfarenhet och utbildning kan man göra skada.
Dock är min erfarenhet av hästar som travar sämre nerför brukar det ofta vara framknäna på..

Men då borde hon vara halt vid böjprov. Är hon så halt i framknäna att hon inte kan jogga så måste hon visa det vid böjprov tycker jag.

Jag tänker ine syssla på egen hand heller, men han som kan har åkt till Irland och jag tänkte bara bolla lite idéer tills han kommer hem.

Jenny

Hon är inte halt, hon kan bara inte trava. Låter bängt jag vet, men om du såg henne skulle du förstå. Ser ut som om hon har för många ben och inte hinner flytta undan dem tillräckligt fort.

Jenny

Hur är hon skodd i bak?
Har liknande problem med min ena och där har vi tunga skor i fram och kort tå och upp i trakten i bak.
Det är inte så att hon är i en växtperiod just nu då? Då kan de ju bli lite vimsiga i travet.

Att sätta tunga skor på en sån gör man för att de ska träna upp sig att LYFTA benen.
Primärproblemet ligger dock i att hästen går för mkt på bogarna. Botas med tex galopp i branta backar, skritt i samlad form, longering över bommar etc.

Om hästen inte visar ngt på böjprov så kan det ju sitta högre upp än framknäna. Kroppen slutar ju inte där. Kan vara ngt muskulärt lika gärna.

Jag vet inte någon lekman som har kunskapen och rutinen att göra en hmb.Inte många veterinärer heller.

Hej!
Min pojke hade alltid gått lite konstigt skodd fram innan jag fick överta honom och jag gjorde en liten ändring från lättmetall och sulor till "vanliga" smala järn. Helt plötsligt kunde han inte trava. Blev jätteorolig och kollade igen honom, men inga fel. Jag bytte och satte sulor och lättmetall igen och han gick som en klocka. Kan påpeka att detta inte hade något med sulömhet att göra. Vissa hästar är bara så otroligt känsliga. Det kan vara så att om hon växt mycket har steget förändrats en hel del. Om hon tidigare varit tung fram för att bära sig kanske det blivit för tungt nu om bakkärran rör sig på ett annat sätt. Det är mycket laborerande med skor och på vissa genom hela livet. Charma din hovslagare så att han ställer upp på att du kanske måste prova en hel del olika skor för at se vad som passar just din tjej. Det låter ju som om bakpartiet rör sig fortare än frampartiet och då bör hon ju inte tyngas i alla fall.
Lycka till!!!!:)

Dööh...:p Borde jag ju kunnat räkna ut...
Men vad är det för nöffar som inet ens kan böja en häst, det kan ju till och med jag....

Lines skrev:
Jag vet inte någon lekman som har kunskapen och rutinen att göra en hmb.Inte många veterinärer heller.

Veterinärerna här ger jag inte mycket förå, men han som brukar hjälpa oss han KAN böja och se hältor. Han ser ALLT. Och när han var här så var hon itne halt, så det är inte det saken gäller.

Det var en fundering om BALANSERING jag har som jag vill att ni hjälper mig med. Anta att hästen är ohalt och ge mig era erfareneterh på det.

Jenny

Om den är ohalt nu och uppvisar symptomen du beskriver så kommer den att BLI halt om du försöker balansera bort det.
Den överbetastar framdelen, går på bogarna, ska man fortsätta traditionell travträning så är PG skor en bra upppfinning, det ger stötdämpning åt lederna.

Mina erfarenheter på det du beskriver är aatt hon är halt i framknäna. Min erfarenhet av böjprov är oxå att det är viktigare att använda känsla än brutalitet att finna hältan.

Senast ändrad:

Botas med tex galopp i branta backar, skritt i samlad form, longering över bommar etc.

Bra ideér, men damen ifråga är knappt inriden. Och ingenstans att longera med bra underlag har jag. Funkar det att ta henne som släphäst och snöpulsa? Effekten borde bli detsamma tycker jag.

Jenny

Under förutsättning att hästen inte är halt så skulle jag pröva att tynga fram för att se om det blir någon skillnad, har hon travat riktigt innan? Hur ser hon ut i bakdelen skjuter hon på riktigt eller hänger den bara med? När ni springer med henne på böjprov ser hon riktig ut då.

Senast ändrad:

Hon travade fint innan. Bakdelen ser fin ut, bra aktion, men eftersom framdelen inte "hinner undan" så blir hela hästen lite stapplig.

När vi springer vid böjprov och när hon springer i hagen ser hon fin ut. (Travar sällan fort i hagen, tar hellre galopp där)

Ska testa att plocka på henne boots fram i morgon och longera något varv och se vad som händer. Om hon blir bättre aktionsmässigt, vad tror ni om att skritta henne med viktboots fram för att få henne att bygga upp framdelen?

Jenny

Sätt isåfall viktbootesen bak istället, det som bakdelen saknar i styrka får framdelen skit för. Sätter du viker fram får du bara ryggproblem.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 080
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat