Balansera hög ca/p-kvot?

IngelaH

Trådstartare
När man lämnar in en grovfoderanalys på "ett visst ställe", så får man om man beställer en foderstat tips om att balansera ca/p-kvoten med Kraffts minervit. Finns något liknande mineralfoder någon annanstans som balanserar ca/p-kvot? T ex. Hippos produkter?

Hösilage exempelvis, tenderar nämligen ofta att ge en hög ca/p-kvot... så det vore intressant att veta.

Sv: Balansera hög ca/p-kvot?

nja. om kvoten är väldigt låg så kan du inte få upp den såpass mkt med ett grovfoder.
du måste tillsätta någon sorts mineraler.
jag använder inte hippos produkter men vet att de också har mineraler.. :)
och om du bara ska ha upp Ca kan du tillsätta med valigt foderkalk!

bonneville skrev:
nja. om kvoten är väldigt låg så kan du inte få upp den såpass mkt med ett grovfoder.
QUOTE]

Hmm... jag tror att du missförstod, men tack för svar. :bow:

När man som jag fodrar med hösilage, så får man oftaste en för hög ca/p-kvot. Det var den höga halten jag tänkte försöka balansera upp, alltså få ner kvoten... Och jag kan väl aldrig tro att det bara är Krafft som har produkter, lämpliga att balansera upp hög ca/p-kvot med.

ja oj! jag läste ju helt fel. var nog lite trött :crazy:

kvoten ska ju liga mellan 1,2- 1,8, vilket du säkerligen vet ;)

men kvoten kan överstigas utan att det negativt påverkar hästen..
så länge grovfodret är mineralrikt, och det var det ju. (man kan utfodra kalcium 5 ggr det beräknade behovet)

vad har du för värden?

Min erfarenhet säger att det ofta är brist på fosfor oberoende av grovfodersort. Min teori är att det hänger ihop med övergödningen av våra sjöar o vattendrag. Det är väl kväve som man göder med för att få upp fosforhalten i gräset o efter allt prat om övergödning av kväve så har bönderna börjat minska på gödning av just kvävet, vilket i sin tur leder till lägre halter av fosfor i grovfodret.

Men som sagt, detta är endast en lekmannamässig gissning.

Efter alla mina foderstatsberäkningar så har jag inte lyckats hitta ett mineralfoder med så mycket fosfor i som Miner Vit. Tycker Kraffts sortiment är det mest kompletta som går att få tag i.

mvh Jessica

IngelaH skrev:
bonneville skrev:
QUOTE]

Hmm... jag tror att du missförstod, men tack för svar. :bow:

När man som jag fodrar med hösilage, så får man oftaste en för hög ca/p-kvot. Det var den höga halten jag tänkte försöka balansera upp, alltså få ner kvoten... Och jag kan väl aldrig tro att det bara är Krafft som har produkter, lämpliga att balansera upp hög ca/p-kvot med.

Tack för svar. Jag misstänkte iofs det. Jag var och pratade med en Hippoförsäljare och hon gav sina hästar Hippo mineral Avel, som tydligen har låg ca/p-kvot.

Jag var mest nyfiken, eftersom min kuse kastar sig över de mineraler hon får och i förra årets foderstat fattades en hel del mineraler, så något ska jag väl plocka till henne.

:bow:

Mmm... Jag stod och läste på en sån burk också härom dagen. Vi får se vad det blir i slutänden.

God fortsättning på det nya året. :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö har precis fått analysen till mitt hösilage och är rätt så säker på att Ca/P kvoten är för hög? Ca 7,6 g/kg ts P 1,8 g/kg ts Kvoten...
Svar
9
· Visningar
2 236
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har inte riktigt behövt ta ställning till hög Ca/P-kvot innan. Utan några mineraler alls ligger hästen (pga högt Ca/lågt P i...
Svar
0
· Visningar
630
Foder & Strö Har ett fullblodssto på fem år som kräver en kvot på uppemot 8 för att behålla sin överlinje. Så fort kvoten går under 7,5 så faller hon...
Svar
3
· Visningar
898
Senast: Zebban
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama