Balansera foderstat

Rimfaxe

Trådstartare
Jag har nu räknat ut en foderstat, baserat på de behov hästen borde ha med hänsyn taget till ålder, ras, kön, arbetstillägg osv. Fick fram x kg grovfoder och diverse tillskott för att hamna i rätt balans av mineraler. Hästen kommer få tillskotten som är framräknade, men gå på fri tillgång av hö. I mitt fall är höet järnrikt, så järnbehovet blir tillgodosett på mindre än det hö hästen behöver äta. Det innebär alltså att diverse tillskott ges för att hålla jämna steg med järnet.

Hur gör man då om hästen bevisligen äter mer hö än man räknat ut att den behöver? Den håller sig fin i hull på denna större mängd hö, så det finns ingen anledning att ransonera höet av överhull. Bör man då komplettera upp med mer mineraler, för att fortsätta hålla järnet i balans? Varje kilo hö hästen äter tillför ju relativt mycket järn.

Maximal toleransgräns av järn är 3000 mg i "Utfodringsrekomendationer för häst". Är det toleransgräns per häst och dag, eller per 100 kg häst och dag?
 
Sv: Balansera foderstat

Är rätt säker på att det står i rubriktexten vilken enhet givorna anges i.

Om hästen håller sig fin så högre mängd energi så borde den ligga över tabellbehovet du räknat med. Alltså behöver även övriga behov justeras utefter hästens faktiska behov. Tabellerna är ju bara för att få ett hum.
 
Sv: Balansera foderstat

Har du räkna in maskerna?
Hästens CS&WE? (condition scoring and weight estimation) hästen optimal vikt.

Och sen hur kan du göra ett "beräknad foderstat" med Fri Tillgång?
Du har 0-kol om hur mycket hästen äter.
 
Sv: Balansera foderstat

Ja det stämmer ju att givorna anges i enhet mg per 100 kg kroppsvikt! :) Jag var bara så säker på att det just gällde rekommenderad daglig tillförsel och lade inte så mycket vikt vid maximal toleransgräns utan tänkte att det lät hiskeligt mycket med gränsvärdena angivna per 100 kg kroppsvikt! Nu när jag läser noga så är toleransgränsen också satt efter samma devis. Bra att veta! :)

Jo hästen har i vart fall enligt träckprov inte problem med mask, men å andra sidan är ju inte träckprov helt tillförlitligt alla gånger vad jag har hört... Hur man nu ska veta det i detta fall. Hästen är i lagom hull, inte färdigvuxen i kroppen vare sig höjd- eller breddmässigt sett utan har några år kvar att växa.

Det får ju bli en uppskattning av hur mycket hästen äter, när den får välja fritt, liksom det är även på sommarbete. Glupska hästar sätter i sig mer än dem som inte är så överdrivet matdrivna. Jag har ju ett hum om ungefär hur mycket hästen ifråga kommer äta, men det blir inte de få kilon som jag räknar fram i foderberäkningen, det är jag ganska säker på.

Jag får se vad det landar på att hästen äter och öka på mineralgivan efter det. Det kan ju eventuellt tänkas att när mineralerna är bättre balanserade, att hästen äter mindre hö än vid obalanserade mineraler. Jag får iaktta och se vad som händer. :)
 
Sv: Balansera foderstat

Ja det stämmer ju att givorna anges i enhet mg per 100 kg kroppsvikt! :) Jag var bara så säker på att det just gällde rekommenderad daglig tillförsel och lade inte så mycket vikt vid maximal toleransgräns utan tänkte att det lät hiskeligt mycket med gränsvärdena angivna per 100 kg kroppsvikt! Nu när jag läser noga så är toleransgränsen också satt efter samma devis. Bra att veta! :)

Jo hästen har i vart fall enligt träckprov inte problem med mask, men å andra sidan är ju inte träckprov helt tillförlitligt alla gånger vad jag har hört... Hur man nu ska veta det i detta fall. Hästen är i lagom hull, inte färdigvuxen i kroppen vare sig höjd- eller breddmässigt sett utan har några år kvar att växa.

Det får ju bli en uppskattning av hur mycket hästen äter, när den får välja fritt, liksom det är även på sommarbete. Glupska hästar sätter i sig mer än dem som inte är så överdrivet matdrivna. Jag har ju ett hum om ungefär hur mycket hästen ifråga kommer äta, men det blir inte de få kilon som jag räknar fram i foderberäkningen, det är jag ganska säker på.

Jag får se vad det landar på att hästen äter och öka på mineralgivan efter det. Det kan ju eventuellt tänkas att när mineralerna är bättre balanserade, att hästen äter mindre hö än vid obalanserade mineraler. Jag får iaktta och se vad som händer. :)

Lagom hull :up:
The eye don´t lie.;)
 
Sv: Balansera foderstat

Jag är väl bekant med Hennekes hullbedömningsskala. ;) Hästen är en 4-5 på den skalan.
 
Sv: Balansera foderstat

Hur gör man då om hästen bevisligen äter mer hö än man räknat ut att den behöver?

Använd den amerikanska normen NRC 2007 för att beräkna hästens mineral- och vitaminbehov. Mineralbehovet ökar inte bara för att hästen äter mer foder, men det förutsätter naturligtvis att du har räknat rätt.

Bör man då komplettera upp med mer mineraler, för att fortsätta hålla järnet i balans?

Du måste naturligtvis balansera mineralerna efter den faktiska foderåtgången. Äter hästen mer än det beräknade behovet så får den också i sig mer järn. Detta måste du naturligtvis ta hänsyn till och ge mer av övriga konkurrerande mikromineraler (koppar och zink). Hur man gör med mangan är lite mer komplicerat.

Maximal toleransgräns av järn är 3000 mg i "Utfodringsrekomendationer för häst". Är det toleransgräns per häst och dag, eller per 100 kg häst och dag?

NRC 2007 anger 500 ppm per kilo foder som övre toleransgräns för järn. Om man ger 2% av hästens kroppsvikt blir detta 5000 mg för en häst som väger 500 kg.
 
Sv: Balansera foderstat

Tack för svar!

Så om hästen väger 500 kg bör den inte få i sig mer än 5000 mg järn. Vårt hö innehåller ca 149 mg järn/kgTS, vilket ger 128 mg/kg vilket då innebär att 500-kg hästen inte bör äta mer än 39 kg hö per dygn för att det ska bli över toleransgränsen. 39 kg hö har vi nog ingen häst hemma som skulle äta, oavsett kroppsvikt, baserat på tidigare erfarenheter av faktisk ätmängd. Det känns åtminstone tryggt. :)

Hur ska man göra med mangan nu då, även om det är besvärligt? Vi har avsevärt mindre mangan än järn i höet, så teoretiskt sett skulle jag behöva komplettera upp med mangan för att det ska komma upp i nivå med järnet. Ska jag inte köpa mangan-tillskott?

Jag inväntar starten av Dr Kellons NRC plus i början av december, som jag anmält mig till. Hoppas få djupare kunskap om det varje djurägare säkerligen behöver veta! :)
 
Sv: Balansera foderstat

Tack, jag visst inte wiki hade en sån conditon scoring. Ska spara det.
Jag har gått efter www.dpi.vic.au/agriculture/animals-...nt/condition-scoring-weight-estimation-horses

Jag leka lite med www.freefarm.se/djur/nyhast.htm
Fyll in häst typ, kön, aktivitit, vikt och dom andra information då se man i approx hur man ligger till med HJ, Protein, Calcium o Fosfor.

Mina häster har ett salt och mineral sten som dom kan valja, har märkt att det gå åt mer salt an mineral.
Jag tänka inte så mycket på mineral for vuxen hästar, dom bruka skötta det själv.

How to determine how much to feed:
www.youtube.com/watch?v=ZzuBTPUPtQo
Ett bra sätt att få ett grip om Foder Mängd:
Ger hästen 2kg. hö sen se hur lång tid och hur mycket den äter tills den bli mätt. Är det hö kvar, säj ½kg. och www.freefarm.se säjer hästen i 500kg. klass behöver 8kg. hö då kan du räkna ut hur många gånger du behöva matta hästen om dagen.
8/1.5=5.3 eller 5 gånger om dagen.

PS:
hästen med score av 6 på wiki är den Berömd Cavalry Horse Comanche, surviver av Battle Of The Little Big Horn, ridden av Cpt Keogh 7th Cavalry.
www.wikipedia.org/wiki/Comanche(horse)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 368
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 131
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 497
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp