Balans övningar (hoppning)

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej!
Nu känner jag att jag inte är lika rädd för att hoppa högre hinder längre för någon månad sen var mitt rekord 40cm nu är det 55-60cm.
men jag har inte en så jätte bra hoppbalans.

I lördags red jag och vi skulle hoppa först ett kryss på ca Mitten var det 30-40cm annars låg bommarna på ca 60-70cm sen ca 2 meter fram var det ett litet längd hinder ett kryss och sen bakom den ca 30cm ett vanligt hinder på 60cm. Det gick väldigt bra men ja hållde på ramla av också visst det kanske inte var min balans då men ändå jag kom i galopp hon hoppade krysset i trav sen sakta de hon ner typ till skritt och så helt plötsligt hoppade hon över det andra jag hamnade vid manken och typ gled lite åt höger sen drog jag mig upp innan jag skulle ramla av sen körde jag igen då gick det bättre.

Jag har jätte bra hoppbalns på ponnysar men det var andra gången jag hoppade med en stor häst manken var ca 1,55-1,65cm. Kan det var att jag inte är så van på större hästar eller ?? Ge tips för hur jag kan förbättra balansen ?:D:D:D:D:D
 
Sv: Balans övningar (hoppning)

Det kan ju vara att du hoppar en ny häst också som du inte har lärt dig riktigt. Men det brukar ju kännas lite annorlunda när man rider ridhäst också. Balans kan du ju träna på massor av olika sätt. Bara att rida barbacka är ju jättebra träning. Hoppa t.ex. mindre hinder barbacka. Rid utan stigbyglar, utan tyglar. Be din ridlärare om tips hur du kan förbättra din balans, det är ju det bästa :)
 
Sv: Balans övningar (hoppning)

Instämmer med Snigel, alla hästar hoppar olika, vissa hoppar stort, andra så att de just och just kommer över, vissa hoppar ''runt'' över hindret i en båge liksom, andra ''rakt upp och rakt ner''. Också om du inte är van vid stor häst kan det kännas ovant, och om den dessutom hoppade från skritt brukar det inte vara så lätt för ryttaren att hänga med. Det brukar vara så att ju långsammare hästen kommer mot hindret, desto högre och ''rakt upp, rakt ner'' hoppar den. Kommer den i högre tempo, hoppar den rundare. Mitt tips är att ta i manen! Då är du följsam och kan hålla i dig och ta stöd utan att hålla dig fast i tyglarna. Att trampa ner hälarna är också bra, då hålls fötterna i stigbyglarna. Blicken ska vara framåt, inte ner mot hindret. Min ridlärare sa alltid att man ska se dit man är på väg; ser man neråt, är det dit man kommer också ;) Snigel sa bra balansövningar, att rida barbacka, hoppa utan tyglar eller utan stigbyglar. Hoppa små hinder tills du känner dig helt säker, sedan kan du prova högre hinder. Lycka till! :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 939
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej! Jag tänkte fråga er andra om ni skulle kunna hjälpa mig, Det är så jag älskar verkligen att hoppa och har tävlat upp till 70cm på...
Svar
0
· Visningar
824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp