Balans och sitsträning?

pitbull_lisen

Trådstartare
Jag undrar om någon har något bra tips på hur man kan träna bra sits och balans förutom att rida kollossalt mycket då... (har ju bara en häst och en unghäst dessutom, så man kan ju inte rida han så mycket) har i grunden ingen super balans (som vissa ryttare verkar ha nästan medfött) utan får kämpa lite... tips någon? Tack isf...

Sv: Balans och sitsträning?

Din egen balans och kroppskontroll övar du med fördel på marken.
balansboll, balansplatta och en trappa rekommenderas!!

Stå med främre delen av fötterna (bredaste delen, som om du hade fötterna i ett par stigbuglar) på ett trappsteg, (typ sj-pall eller annat duger maturligtvis oxå.) med hälarna i luften och träna på att hålla balansen genom att använda fotleden. Det är nämligen fotlederna som ska jobba när du rider oxå!!
Stå inte och bara "häng" utan prova stå på tå, hänga så långt ner det går, stå i ett mellanläge och "småhoppa" lite.

Kika in på www.balansboll.nu och läs. Jättebra sida, bålstabilitet är otroligt viktigt för ryttare.

Om du kan träna upp din egen balans utan att utsätta din häst för en massa ryttar-obalans kommer det att löna sig i längden, speciellt eftersom du har en unghäst.

Du kan rida barbacka för att bättra på balansen. För att kolla om du sitter på sittbenen (sitter rätt) så lyft båda benen samtidigt så högt du kan, känner du sittbenen sitter du rätt med sätet om inte, så svanka lite.
En bra grej att göra för att plasera axlarna på rätt platts är att spänn upp dem, dra bak å slappna av.

Poweryoga är en superbra träningsmetod för att bygga upp, balans, smidighet och styrka. Det är även bra för att man sträcker ut korta ridmuskler ordentligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka