Bakterieprovsvar, lite nyfiken

Alexandra_W

Trådstartare
IDAG fick jag (bättre sent än aldrig, eller nåt..) kopia av provsvaret från SVA från valackens konstiga eksem. Var ju informerad av vet innan, men den info mindes jag ju bara att det var 'gramnegativa någotbakterier' som dessutom var multiresistenta.

Hursom, det var gramnegativa stavbakterier, biokemiskt inaktiva i nästan renkultur (Vad innebär det?). Samt då resistensbestämningen men den visste jag ju också. Men det som väcker nyfikenheten är raden:

Kommentar: Sekvensering med hjälp av 16S rRNA vidar att bakterien troligen är en ny art inom släktet Acinetobacter.

Vadå ny art, vad innebär det, att det är något 'muterat' jox? Och vad är Acinetobacter för några slags bakterier? *nyfiken*

Sv: Bakterieprovsvar, lite nyfiken

Bakterier muterar hela tiden.... Ett bra exempel är ju det vi alla känner till: antibiotikaresistenta bakterier.
Värre är det med virus. Varje influensa, förkylning är ett nytt virus som immunförsvaret inte ännu stött på och bildat försvar emot.

Även en muterad bakterie KAN immunförsvaret känna igen, eftersom det kan triggas igång av olika delar av en bakterie. I ditt fall har man gjort en genetisk "maping" av bakterien och funnit att den avviker genetiskt. Det betyder inte att den faktiskt har en funktionell mutation, dvs. något som påverkar bakteriens sjukdomsframkallade förmåga.

Letade lite på nätet och hittade detta. En sjukhussjukebakteriesläkting alltså. Om inte vet. sagt något speciellt så är det nog inte så mycket att oroa sig för, men tvätta händerna efter att ha varit hos hästen kan nog vara en idé:crazy:

Acinetobacter är vanliga i naturen. De finns i normalfloran hos många djur och
vissa människor. Infektioner som orsakas av Acinetobacter är ovanliga, men man har funnit
att infektioner som patienter ådrar sig i sjukhusmiljö ibland orsakas av denna bakterie.
Infektionerna kan vara allvarliga, ibland dödliga. Bakterien överlever väl i sjukhusmiljö då
den är resistent mot många antibiotika och kan överleva länge på torra ytor. Acinetobacter
baumanii (AcB) koloniserar andningsvägar och gastrointestinalkanal och kan spridas från
patient till patient. Den kan överleva länge på vårdpersonalens händer, vilket kan utgöra en
viktig spridningsväg.

HUa, läskigt. Valacken är ju i princip återställd nu (men det tog nästan en månads envis behandling, vände för ca en vecka sen, lagom när jag började överväga amputation av hans ben.. :crazy:)

Men den tycks inte varit så smittvänlig, den bråkde ju vilt lokalt och spred sig från insidan av benet till utsidan, men inte uppåt på benet, till andra ben/sår, och fäste heller inte i mina händer eller ngt (fast jag var noga med att tvätta händerna efteråt, ibland gick det en stund dock).

Men det där du skrev kan ju förklara varför fanstyget var så envist, och varför det blev så 'djup' infektion av det och han hade så ont så länge och var så svullen etc.

Men hmm, finns det alltså risk de där otäckingarna kan få fäste i något annat sår på hästarna då? Med otur?

Jag ser på fakturan att de som fakturamottagare angivit även sig själva. Dvs det är kryssat att djurägare ska ha faktura (dvs jag), men också SVA, avd f bakteriologi, sektion f allmän bakteriologisk diagnostik. Det är väl den där delen med 'sekvensiering' etc de tänker debitera internt? ('Vi' bad ju aldrig om den så att säga). Dvs att de blev intresserade av vad det var för något som växte i provglaset, och det är därför de gjort bla bla grejerna och kommit fram till att det tycks vara en ny art inom det där släktet?

Helt makalöst vad dina hästar lyckas med, dör dom inte så håller dom på att dö uppfattar man det i dina egna skapade trådar. Du verkar helt villrådig när det gäller dina egna hästar men andras hästar har du snabba klara lösningar på.

Ett tips som förmodligen ger dig avsevär mer kunskap än att ställa frågan här är väl att ringa upp SLU, den bakteriologiska avdelningen och ange diarienummret på ditt provsvar och låta dom förklara för dig lite mer ingående.

Mitt tips till dig är att du har ngn typ av skit i dina hästars närmiljö som dom inte mår bra av. Men det är ju bara ett amatör tips.

P.S. Jag tänkte inte svara i denna tråd men eftersom du "puttiluttar" den dagligen så tyckte jag normal hövlighet är att man svarar.

Senast ändrad:

Jo, mina hästar är helt makalösa i vad de 'lyckas' med. (Det här är väl iofs knappast hästens fel, men..)

Vad gäller svar så visst kan jag ringa både SVA och min veterinär, men eftersom kunskapen finns på Buke, och jag dessutom inte haft möjlighet att sitta i telefon på 'telefontid' så är det ett bra komplement. Dessutom är mina frågor ganska allmänna.

Vad gäller 'skit i närmiljön', så den 'skiten' finns i all närmiljö - jord innehåller massor med 'skit' :devil:

Sen, du behöver absolut inte känna något 'svarstvång' att svara på saker du inte har svaret på.

Vad gäller svar så visst kan jag ringa både SVA och min veterinär, men eftersom kunskapen finns på Buke,

Du anser därmed att kunskapsnivån är högre här på buke än på SVA och din Veterinär???

Ursäkta mig då för mitt tips till kompetent instans.

Du anser därmed att kunskapsnivån är högre här på buke än på SVA och din Veterinär???

Ursäkta mig då för mitt tips till kompetent instans.

Nej, men det finns veterinärer här, dvs likvärdig kunskap. Och det finns de som dagligen sitter och läser/tolkar provsvar.

Dvs det finns utmärkt kunskap för att svara på de allmänna frågor jag har.

Veterinärer har en ok grundkunskap om vanliga sjukdomsframkallande bakterier. Sen finns det en oändlighet av andra bakterier som knappt bakteriologerna har någon kunskap om, en del av dessa är opportunister o slår till när motståndskraften blir nedsatt el dyligt. Den korrekta frågan i ditt fall är troligen: Varför har en bakterie som normalt inte är sjukdomsframkallande drabbat min häst?
PL

Och just varför är ju frågan ingen har något svar på. Jag har heller inte (nu längre) funderat så mkt på det. Gjorde det mycket 'i början', men det närmsta svar jag kunde komma var 'litet sår/spricka, och en hel massa otur' (svaret var från vet alltså).

Det jag undrar om nu är ju mer det jag skrivit - Men hmm, finns det alltså risk de där otäckingarna kan få fäste i något annat sår på hästarna då? Med otur?

Dvs, om nu en bakterie som finns 'normalt' förekommande i närmiljön nu 'muterat' (kanske fel ord, men du förstör) och (med otur?) satt sig i mikroskopiskt sår/hudspricka, och där fätt fäste och gett de problem valacken har, innebär det att det 'när som helst' kan hända igen, dvs den här troligen nya varianten finns i närmiljön och 'bara väntar' på att allt ska klaffa så att den kan 'slå till' igen. Eller är det oftare en 'engångsgrej' att det blir såhär?

Kort sagt, behöver man noja? Herrn själv har haft sår på annat ben utan att drabbas där, och båda polarna har haft småsår på benen utan problem. Men är det 'bara tur', eller är det 'bara otur' att det blev som det blev med valacken?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka