Bakteriell follikulit

Freyja_bus

Trådstartare
Hejsan!

Är det någon här som har någon erfarenhet av bakteriell follikulit på häst? Min lilleplutt har fått det konstaterat och jag tycker hemskt synd om honom. Han har bara behandlats i två dagar (tvätt med klorhexidin + penicillinsalva) men än ser jag ingen förbättring, snarare tvärtom. Han är ganska svullen och varm vid några ställen och det kommer nya små sår helatiden. Kanske behöver han en penicillin kur?

Jag ska kontakta vet igen om en vecka om det inte blivit bättre.

Ni som haft häst med follikulit; hur har det sett ut och hur har ni behandlat det? Tog det lång tid innan det blev bra?

//Julia

Sv: Bakteriell follikulit

Vad är det för något :confused:
Inget jag känner igen alls, trots ganska många år med hästar ;)

Follikulit är ju ändå en ganska diffus diagnos...
Har vet. odlat på hudförändringarna?
På vilket sätt behandlar du med K-hex?
Vilken salva använder du?
Har du klippt rent de hårdast angripna partierna?

Berätta mer och lägg ut lite bilder så kommer du att få mängder av svar! :)

Hej!

Jag har tyvärr inga bilder tagit =)

Vet tog inga prover men är 99% säker på att det är en bakteriell inflamation/infektion i hårsäckarna och 100% säker på att det är en bakteriell infektion. De tog inga prover.

Jag tog ut vet en gång till eftersom jag tyckte att det blev värre. På halsen har han ett ganska stort område där det ser ut som att hela huden är sårig och inflamerad. Han var väldigt svullen där, såg nästan ut som en häst med rejäl sommarexem. Det varar inte speciellt, men det är tjockt runtomkring och det blir håravfall och röda fläckar. En del sår är ganska inflamerade och omges av en förhårdning i huden. Såren på rumpan är som små krustor till en början och blir sedan små, öppna sår i storlek av en lillfingernagel ungefär. Även de omges av en förhårdnad.

Han har nu fått antiinflamatoriskt och penicillin, så jag hoppas att jag ska se en förbättring inom ett par dagar. Svullnaden på halsen har redan gått ner lite.

Jag tvättar först med ljummet vatten, därefter häller jag på k-hex och "duttar", sedan smörjer jag på penicillinsalvan. Kommer inte ihåg vad salvan hette, men jag vet att den används på kor (juvret) och heter något på cura...

Just det, ja, jag har klippt områdena med sår.

//julia

Fick du bort problemen?
kan du berätta mera om behandling osv .
jag misstänker att det kan vara samma problem på vår häst .

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 405
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 505
Senast: Ray
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 416
Senast: pews1972
·
Hundhälsa Min äldsta tik (11år) är (brukar vara) pigg och glad, i gott hull, energisk och lycklig över att hänga med på 'allt'. För två veckor...
Svar
14
· Visningar
1 493
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka