Bakskygg! hjälp!

Presto

Trådstartare
jag behöver lite hjälp med "min" ponny. Hon är 13år och är väldigt bakskygg. Hon har varit det så länge jag kan minnas.. Man kan knapp släpa ett grimskaft i marken vid hennes bak, samtidigt som man leder henne utan att hon travar runt en. Varje gång hon blir rädd ser hon till så att "faran" är mellan henne och mig. dvs. om hon blir rädd för något så springer hon och ställer sig på andra sidan om mig, från faran.

Jag har funderat på att köra in henne, men vet inte om jag kommer lyckas :crazy: Det finns tyvärr ingen duktig jag kan ta hjälp av, men jag försöker leta upp någon.. Har ni tips på övningar man kan göra?

Tacksam för svar.

Sv: Bakskygg! hjälp!

Om hon är så bakskygg så tycker jag inte att du ska köra in henne. Det kan du inte göra utan kunnig hjälp även om hon är lugn.

okej, jag ska försöka få tag på någon som kan hjälpa mig. Jag vill nämligen ha henne inkörd för att hon är så liten.. För tömkörning utan något hängande efter går jättebra. Jag pratar alltid med henne så hon vet var hon har mig osv.

Men tycker ni att jag ska forsätta gå med ett grimskaft brevid när jag leder henne (jag har bara gjort det 3ggr skulle jag tro) tills hon blir lugn? För jag har nämligen hört att det kan göra dom ännu räddare..

Och det hjälper inte ett dugg om en lugn häst är med.. Men när man rider och när hon är ute i hagen och så och en häst kommer förnära bakom så sparkar hon alltid mot den.

Jag påbörjar alltid inkörningen av mina unghästar med att ha en draglina i vänster hand som släpar i backen.

Tar med den när vi går ut till hagen och in igen, sen när vi tömkör så är det steg ett att jag drar linan bakom mig själv till att börja med.

Så småningom kopplas den till selens dragring på den ena sidan, sen den andra etc etc.

Om du inte kan få hästen ens att aceptera ett släpande grimskaft bredvid/bakom så är den kanske för bakskygg för att köras in.

Att kora in hasten later inte som nagon vidare ide om du fragar mig..

Men det ar ju klart att du kan gora det i alla fall, fast da ar det nog en bra ide att angna sig at en massa med markovningar sa hasten blir mindre kanslig

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 671
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: Castellini
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar