Bakom lod, bild

M

Mussemu

Vill gärna se en bild fär hästen går bakom lod, och förklara!

Sv: Bakom lod, bild

När hästen går bakom lod är dess nosrygg bakom lodplanet, dvs en lodrät linje. Ofta gör den det pga av att komma undan arbete, att den inte är tillräckligt stark etc. Nu hittade jag ingen bra bild där hästen var i lod, utan bara framför och bakom.

wd05_002.jpg

Denhär hästen går med nosen väl framför lodplanet, och har nacken som högsta punkt.

cabusca.trot.17.300.jpg

Denhär hästen går bakom lod, och har tappat bakbenen lite efter sig.
Det är alltså inte korrekt form om hästen går bakom lod.

Bra att tänka på är att lodlinjen går genom ögat (det är alltså inte nosryggen som är lodlinjen) när man talar om hästar som går framför/bakom lod.

Ögat??
Har du möjligt vis någon bild som visar... För jag har alltid trott att man ser på nosryggen :crazy:

Jag är av den uppfattningen (som alltid brukar väcka hätska kommentarer) att hästar KAN gå bakom lod och ändå jobba bra genom ryggen. Jag tycker att många som hänger upp sig på lodlinjen glömmer att titta på helheten, kollar inte på hur rund hästen är i formen, kikar inte på underlinjens förkortning osv. Många nöjer sig med att kolla på var nosen är i förhållande till ögat. Och det tycker jag inte säger så mkt.

men jag bidrar gärna med en bild på mig och min förra häst, som hade historia av att gå både bakom hand och bakom lod. Det var givetvis inte min avsikt, jag jobbade stenhårt för att få honom optimalare i formen. Bilden lägger jag in enbart för att den visar en häst bakom lod. Han är dock inte bakom hand på just denna bild. Han arbetar inte heller speciellt bra. Men det var inte det du efterfrågade. :crazy:
c7e5.jpg

Jag håller med dig. En häst kan gå lite bakom lod och trots det jobba bra med rygg och bakben. Men då "krävs" en låg rund form.

Lite konstigt egt, för alla säger "man ska inte titta på halsen och huvudet, det är hur ryggen och bakbenen jobbar som räknas" men här på buke bedöms alla hästar som går bakom lod även som att dom ej jobbar med ryggen.

Ett bra ex på en häst som jobbar bra trots att den var bakom lod var en bild på en unghäst, en skimmel, som bara var riden ett litet tag. Nu kommer jag inte ihåg användaren...

Jag har valt att sluta mig till Daddes teori, som faktiskt är vederlagd av Stig Drevemo, professorn i anatomi och histologi vid Lantbruksuniversitetet i Uppsala.

I korthet (men läs gärna artiklarna!) innebär det att en häst som knäckt av i nacken och jobbar bakom lod aldrig kan få överlinjen (och därmed underlinjen) att arbeta optimalt. Detta är STARKT förenklat och förkortat.

För att ytterligare komprimera och i viss mån förvränga (genom att bryta ur sitt sammanhang) uttalar sig Stig Drevemo enligt följande gällande Daddes artiklar:
" - Det går inte att ifrågasätta den anatomiska riktigheten i det som har presenterats, men jag kan inte uttala mig om det ridmässiga, eftersom jag inte själv är någon ryttare."

popeye skrev:
När hästen går bakom lod är dess nosrygg bakom lodplanet, dvs en lodrät linje. Ofta gör den det pga av att komma undan arbete, att den inte är tillräckligt stark etc. Nu hittade jag ingen bra bild där hästen var i lod, utan bara framför och bakom.

wd05_002.jpg

Denhär hästen går med nosen väl framför lodplanet, och har nacken som högsta punkt.

Den hästen tycker jag går i lodplanet. :)

Lodplanet är ena sidan på en fyrkant som står rakt

Men det gör den ju inte...
Jag tycker den har en mkt trevlig form men lodplan är lodplan, vinkelrätt mot marken, och nosen är framför på bilden.
Hur menar du att den går i lod? Vinkelrätt mot någon annan linje?

Och enligt mig är det skillnad på knäckt av i nacken och ha låg halsansättning och huvudet i rät vinkel mot halsen.

Knäckt i nacken => obestridbart kvalitetsförsämrande.

I min lilla lilla värld (av kärlek?) är det inte så enkelt. Dadde ÄR inte veterinär. Veterinären som tillstyrker hans skrivelser ÄR inte ryttare. Varken Dadde, Pikeur, Hempfling eller Anky sitter inne med sanningen. Tror jag. (Och DEFINITIVT inte jag!!!!!!)

Det var därför jag skrev "valt att sluta mig till Daddes teori". Har luskat runt en hel del nu känns det som, och jag tycker att det jag ser (praktiskt) styrker hans teori. Kanske inte i det steget jag befinner mig just nu, men längre upp märks visst fusk rätt tydligt. Det gör ingen skillnad i vissa lägen, ibland är det önskvärt bakom lod, ibland är det acceptabelt. Allt uitfrån vad som för tillfället tränas.

I lod eller inte är aldrig (vågar jag påstå!) det primära målet, utan snarare en fingervisning om vad som händer i resten av kroppen.

Den här hästen tycker jag arbetar bra med rygg och bakben, men samtidigt går han bakom lodplanet. Detta är dock en ögonblicksbild av hela träningpasset då hästen petar in näsan ibland. Men (om jag nu inte har helt fel uppfattning om hur hästen jobbar på denna bild) så ser man ju att hästen KAN arbeta även fast den går bakom lod. Dock gillar inte jag att arbeta hästen bakom lod utan händer det så jobbar jag för att motverka det. Kanske att hästar som är mycket välutbildade kan jobbas bakom lod men ändå "på rätt sätt" men med mer gröna hästar är det i större delen av fallen hästen knäcker av än går "i form".

Det är ingen som påstår att hästen inte kan jobba bakom lod. Den jobbar ju per definition så snart människan sätter den på en uppgift den försöker lösa.

Vad jag trodde vi diskuterar är ridhästar och vad man strävar efter när man tränar en häst för att kunna bära ryttare på ett bra och ändamålsenligt sätt.

Nej, jag har aldrig sett en häst jobba på ett optimalt sätt när den går bakom lod. Det engagerar muskler jag inte vill vara primärt aktiva i ridarbetet. Det stämmer även i arbete med ridträning av travare, några andra fall har jag inte personlig erfarenhet av och avstår från att kommentera.

Som sagt; jag accepterar också bakom lod i korta sekvenser när jag t ex fokuserar på en annan del av inlärningen (ryttaren eller hästen), men jag är väldigt försiktig med att berömma en häst som sticker in näsan bakom lod, jag vill aldrig att hästen ska få för sig att jag VILL att den ska gå där och göra en inlärning av det mönstret.

Den önskade formen är ju densamma då du kör som när du rider. Men om vi tar hästen på min bild som exempel, tycker du att han arbetar bra? trots att han här petar in näsan... Men som jag skrev innan så strävar jag hellre efter en lite öppnare form än hopkrullat.

Håller inte alls med. Mitt primära mål med ridning är att hästen ska BÄRA. Vad gäller den körning jag känner till använder man främst skjutkraft. D v s raka motsatsen.

Även om man tränar styrka och uthållighet för bägge diciplinerna kräver ju träningsupplägget olika mål.

Jag vet inte vad du vill uppnå med DIN träning och vad du tränade vid just ögonblicksbilden, men JAG hade inte varit nöjd med det som visas på bilden.

en följdfråga...:

hur ser eller känner man från hästryggen om hästen går rätt lodmässigt sett, dvs varken bakom eller framför?

Tack, var glad att den kommentaren tittade fram. Har länge försökt få folk i min omgivning att sluta stirra sig blinda på var nosryggen befinner sig, men det lyckas sällan!

Sicken skarp ton... Ja du har ju tydligen aldrig tränat körning. I trav däremot ska du ha skjutkraft men den enda likheten mellan trav och körning är ju på sätt och vis utrustningen. Om man nu vågar fråga, du tycker inte att han arbetar med ryggen?

Liknande trådar

Dressyr En till sån här tråd😅. Men om vi utgår från att vara i lod är nosrygg i 90 grader, vad är då 10% bakom lod? Läste nämligen i denna...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
11 261
Senast: Amanda_F
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Lavinia
·
Mat Paprikasäsong! Sakta men säkert mognar paprikan ute i växthuset. Jag vill göra något kul med dem, inte bara klassikerna ajvar och...
Svar
19
· Visningar
821
Senast: magnus242
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama