Bakom hand?

Gilette

Trådstartare
När hästen går bakom hand är det när det går bakom lodplanet?
har hört att den går bakom hand för att slippa arbeta, stämmer det?
Kan en häst som har rakt lodplan också gå bakom hand???

Jag tänkte på hästar som t ex är underutbildning, unghästar och andra hästar som itne orkar bära sig i en hög form....dom kanske man måste rida i en lägre form och då blir dom ju lätt bakom hand av sig själva.

Hur förhindrar man att hästar som är extremt känsliga i munnen blir bakom hand, red en häst förut som gick och böjde in huvudet till och med på långa tyglar, hur förhindrar man det?

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id1164466.html

så här gick han på långa tyglar, och drog in huvudet, och när man kortade tyglarna blev det värre, då bet han sig nästan i bringan och om man fäörsökte lyfta upp honom började han kasta med huvudet!

:confused:

Sv: Bakom hand?

att en häst går ngt bakom lod behöver inte betyda att den går bakom hand eller smiter undan arbetet.

Men bilden du visar ser ju inte för kul ut, den ponnyn går kraftigt bakom lod, och på långa tyglar dessutom! Jag kan tyvärr inte ge åt svar på hur man ska göra för att förhindra det. Men är den väldigt känslig i munnen låtr det inte som nån bra idé att "lyfta" upp den. Det man får jobba på är väl att försöka få den att stödja på bettet. Rida mkt framåt-nedåt. Hmm, det är svårt det där...

Om hästen har väldigt känslig mun så kanske bettlöst skulle vara värt att testa:idea:
har själv inga större erfarenheter av att rida bettlöst eftersom jag inte ridit med det någon gång, men någon annan här kanske har!:)

det kräver minst lika mycket (om inte ännu mer) 'ridning' att få en häst som bara böjer på nacken att att arbeta, som en häst med öronen i himlen att jobba med ryggen och ge ett ärligt påskjut bakifrån så ;)

Bakom lod och bakom hand är inte alls samma sak. Bakom hand kan de vara oavsett huvudposition! Det är när de inte söker bettet utan oavsett tygellängd så "backar" de in nosen lite för att undvika kontakt. Hästen kan även vara bakom lod men ändå "på bettet", då blir det fel av andra anledningar eftersom de jobbar med fel muskler då de går bakom lod, trots att mun-hand-kontakten är korrekt.

Min häst såg ut PRECIS som den svarta på bilden för några år sedan och det har varit MYCKET jobb att komma därifrån...

För att få en sån häst att jobba riktigt är det ett steg extra man måste ta sig igenom.
Först måste man få hästen att våga ta fram nosen och bara gå i en "normal" position utan att krulla, eller ännu hellre att sträcka sig i en lång/låg form. (Med "normal" menar jag så som huvudet ser ut när hästen bara står och går utan ryttare.)
Sedan får man lära hästen att söka sig till bettet och arbeta med bakdelen, så som man direkt kan börja göra med "normala" hästar.

Hur man gör för att lära hästen att sträcka ut halsen är svårt att förklara och varierar nog mycket mellan olika hästar. Men man får tänka på att aldrig dra bettet till hästen, utan att hästen ska söka bettet. Rida i alla gångarter på långa tyglar och bara få hästen att länga ut sig och förstå att den inte behöver krulla. Böja, ställa, flytta - utan att dra i tygeln...

Här kan man också få bra tips:

http://www.sustainabledressage.net/rollkur/shoulder-in_volte.php

Har man en häst som är jättekänslig och ser ut som på din bild så kan bettlöst vara ett utmärkt val. Min häst funkar allra bäst på det! Jag rider med en vanlig remontgrimma och sätter tyglarna i ringarna.
Side-pull och ridkapsoner är också bra uppfinningar. Hackamore är nog däremot inte nån bra idé på en sån häst.

Lycka till :)

Jag kan förresten bidra med en illustration på en häst långt framför lod men tydligt bakom hand... :crazy: :o

trav.jpg

(Jag och min häst på terrängträning. Nästan 4 år sen och nyköpt häst, det har tack och lov hänt mycket sen dess...)

Gilette skrev:
När hästen går bakom hand är det när det går bakom lodplanet?
har hört att den går bakom hand för att slippa arbeta, stämmer det?
Kan en häst som har rakt lodplan också gå bakom hand???

Jag tänkte på hästar som t ex är underutbildning, unghästar och andra hästar som itne orkar bära sig i en hög form....dom kanske man måste rida i en lägre form och då blir dom ju lätt bakom hand av sig själva.

Hur förhindrar man att hästar som är extremt känsliga i munnen blir bakom hand, red en häst förut som gick och böjde in huvudet till och med på långa tyglar, hur förhindrar man det?

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id1164466.html

så här gick han på långa tyglar, och drog in huvudet, och när man kortade tyglarna blev det värre, då bet han sig nästan i bringan och om man fäörsökte lyfta upp honom började han kasta med huvudet!

:confused:

den skäcken som du hade en bild på va väldigt lik en häst som heter Plus. Han stod på ängens gårds ridskola förr.

Citronsoda skrev:
den skäcken som du hade en bild på va väldigt lik en häst som heter Plus. Han stod på ängens gårds ridskola förr.

Ja det är Plus, som stod på ängens gård! rider du där?

det finns många åsikter om detta men min är att bakom lod och bakom hand är helt skilda saker.

bakom lod handlar enbart om huvudets placering, hästen behöver inte vara bakom hand bara för att den är bakom lod.

bakom hand är när hästen drar sig undan bettets verkan, detta kan ske även om den har huvudet uppe bland molnen.

btw tycker jag att det ser ut som att högertyglen är sträckt på bilden....inte så konstigt att hästen krullar ihop sig kanske....

Måste fråga hur gamle Plus mår nu? Rids han fortfarande?

Munktröjan skrev:
Måste fråga hur gamle Plus mår nu? Rids han fortfarande?

Plus är tyvärr död...han dog alldeles nyligen. Var tvungen att avlivas.
Han reds lätt till för ett år sen, och var pigg och glad in i det sista.
Rider du oxå på ängens gård?
ha de bra

det bästa sättet jag har för att se om hästen går bakom hand är om den går med tredje eller fjärde halskotan högst. en häst kan gå bakomlod men med första kotan högst och en sådan häst går oftast inte bakom hand då den är stark och jobbar bakifrån..:banana: sen är det självklart en regel men undantag..:angel:

För mig är hästen bakom hand när den inte tar tygelhjälper korrekt och det gäller oberoende hur stark den är och var den har huvudet och nackkotorna. Om RYTTAREN placerar hästen bakom lod och den lyder är den inte bakom hand.

Om rytteren vill ha fram nosen och den går med huvudet i lodplan är den bakom hand. Ett typexempel på detta var en häst jag red som kunde göra helt fantastiska piaffer när vi inte var ense om vägvalet ute i skogen. Han hade internationella placeringar i svår dressyr så han var stark tillräcklig, form, undertramp och resning skulle fått många gröna av avund men lik förbaskat var han just då kraftigt bakom hand och totalt utan framåtbjudning för den vägvinnande trav jag ville ha :)

Den hästen har nån form av spänning, kan sitta antingen/både psykiskt och/eller fysiskt. Antingen är den lärd att gå sådär långt inne med nosen (det gör ont på den om den går på något annar sätt för musklerna har lagt sig i det läget, samma sak om man själv tex gått med dålig hållning i må¨nga år, musklerna har rättat sig efter det, gör ont att räta upp sig igen) eller så vet den att om den inte går där så får den pisk. Kan vara ont i munnen,, eller ryggen eller varstans :).

Rent allmänt brukar man säga att hästar som går bakom lod går bakom han, begreppen förvirras ihop. Men som du ser på annans bild så kan ju en häst som går "bakom hand" även vara en häst somn rent allmänt kämpar mot handen.
En häst som går bakom lod tycker jag nästan alltid är bakom hand, något fel är det (en ryttare bör inte placera hästen bakom lod).

Jag är stressad därav
förvirrat inlägg med 1000 grammatiska fel.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 208
Senast: super
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 538
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30