C

Cillavan

Tips och råd om hur bäst sätta igång häst efter inflammation i bakknä? Vad sliter mest? Hur ofta ska hästen arbetas? Under ryttare eller i töm? Specifika övningar som är bra?

Sv: Bakknä

Min unghäst hade ledinflammation i ett bakknä våren 2004. Hon behandlades 27 mars och stod sedan i sjukhage (liten som en mindre box) leddes vecka 1 2x10 min, vecka 2 2x15 min och vecka 3 2x20 min. Sedan var det återbesök och då var hon ohalt. Fortsatte med sjukhage i 3v till men fick utöka den lite för varje vecka.

Vecka 4 1 promenad på 20 min samt 1 ridning skritt under ryttare 30-40 min.
Vecka 5 ridning under ryttare skritt 30-40 min. Pyttelite trav.
Vecka 6 ridning under ryttare skritt 30-40 min samt lite längre travpass (totalt 5 min kanske men uppdelat).
Sen började jag successivt öka på traven. Första galoppen i mitten av maj och då bara en koll för att kolla om hon kunde galoppera rent (problemet visade sig genom att hon inte kunde gå i annat än korsgalopp). Sen ökade jag traven lite mer och började galoppera korta sträckor, mest fattningar några språng och avbrott. Allt jobb ute i naturen rakt fram. Skritten gärna i eländig terräng så hon fick jobba genom att lyfta på fötterna. Varvade hela tiden ridningen med mycket tömkörning.

Släppte henne 1 månad på bete under sommaren innan jag i augusti började rida igen. Red hela tiden ut utom 1 gång i veckan på bana för instruktör i ca 20 min. I slutet av oktober red jag som vanligt och hon gick några små klubbtävlingar i november och början av december. Vintervila 3 veckor i december.

Sen dess går hon som vanligt, hopptränas 1 ggn/vecka och dressyrpass 2 ggn/vecka. Ut 2 ggr och ibland tömkörning. Vilar oftast 1 dag i veckan. 1 dag promenad ute eller vila i hage om hon tävlat eller tränat mycket just den veckan.

Nu har hon 4 veckors bete innan hon rids igång igen. Har hittills hållt sig frisk och kry och har gjort sin första tävlingssäsong bra! Lite tittig än med det försvinner mer och mer för varje tävling. Hon har gått både dressyr, hoppning och debutant fälttävlan.

Så gjorde jag. Är mycket noga med allsidig träning och försöker undvika två hårda pass efter varann. Om det händer så är dag 3 alltid en dag med promenad i naturen.

Glömde: bra övningar enl min veterinär, offroad ridning i skogen, cavaletti och små gymnastikhinder (så småningom).

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bakknä

Tack för svaret! Kul att det gick bra. Det låter ungefär som jag själv tänkt, men jag funderade på att röra på hästen oftare i skritt. Nu skrittar jag för hand ca 20-30 minuter. Har återbesök om ca 1,5 vecka. Också unghäst, och jag har svårt att klura ut hur hon fått det för jag har tagit det väldigt lugnt (fölsto), men det kan man ju inte veta. Vore kul om jag kunde vara med på kvaliten i höst, men troligen hinner hon väl inte bli färdig tills dess. Det känns ju viktigare att komma iordning med knät istället. Jag har också tänkt mycket skritt i skogen (vi har tyvärr ganska långt till skogen att rida, så då blir ju ridpassen ganska långa (man kan iofs gå bredvid också). Sedan har jag tänkt att rida mycket skrittövningar på banan med skänkelvikning och skolor lite försiktigt och vänta med galoppen och ta den ute. Och som du säger ett skrittpass dagen efter träning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 814
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix