Bakknä ur led

Lindon

Trådstartare
Min shettis' höger bakknä hoppade ur led idag. Hon hade stått en timme och ätit hö,skulle få munkorg på och ut i hagen - då jag märker att ena benet släpade i marken! Såg helt normal ut före. Jourvet kom och drog det på plats. Märkte hur ponnyn hur hon pustade ut,var rejält sjuk under de 45min vi väntade. Han menade då att det är bara att släppa hästen i hagen,även motionera lätt imorgon. Fick en antiinfl gel att smörja på området 2ggr/dag. Hur göra i framtiden? Åtminst människor e väl hemskt sjuka efter?blir sjukskrivna och får smärtlindring. Kan detta bli ett återkommande problem?är rädd för det. Hon är bara 6 år,första gången nåt sånt här händer vad jag vet. Åt magrare hållet hullmässigt.Ska man bara träna upp knät för att det ska 'hålla bättre'? Vi har tid med stora killen på må,ponnyn ska med och vaccineras. Funderar på att ringa och höra om man borde se över hennes knä på samma gång?

Sv: Bakknä ur led

Din häst har drabbats av något som kallas för patellaupphakning, som är ganska vanligt bland shetlandsponnyer. Benet går inte ur led, utan det är den mekanismen som gör att hästar kan stå upp och sova som hakar upp sig. Ofta kan det räcka med att rygga hästen ett par steg för att de ska haka ur. Träning gör att ligamenten som håller bakknät på plats blir starkare och att de hakar upp sig mer sällan - precis som många människor med knäproblem behöver träna upp en "muskelkorsett" runt knäet för att bli av med problemen.

Tyvärr innebär detta att din ponny är helt olämplig som avelssto eftersom detta problem är ärftligt och med på rasens defektlista.

Jo patellaupphakning har man ju hört om:( Hon är under igångsättning nu pga vila så jag antar att då hon inte haft problem förr att knämuskulaturen blivit sämre. Hon blev masserad i våras, massören anmärkte att hon är väldigt styv i baken (märker själv också då man trycker) samt i bogar. Ibland är hon också jobbig att kratsa hovarna på. Måste läsa på lite om detta nu. Vill ju att hon ska leva så bra som möjligt så vi slipper liknande situationer, blev helt paff jag igår nämligen:crazy:

Föl har hon haft en gång hos nån tidigare ägare, hade en liiten tanke om det jag också en gång, men skippar det nu.

Men att en häst får Patellaupphakning EN gång på 6 år, är inte det lite skumt?

Lindon: Eller har det hänt flera gånger?

NEJ! därför blev jag paff liksom. Jag har ju läst massor förr om patellaupphakning och så men just i onsdags då det hände blev jag helt stum. Trodde att hon blivit biten av ngt! Kanske man skulle ha fattat att prova backa henne då om man skulle ha varit klokare, men istället kom jourvet ut...gick på 140€ 5min arbete:crazy:

Ska visa upp henne på må så får jag se vad vetten tycker.

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 031
Senast: Lobelia
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 761
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka