Bakjäst...

Centaur

Trådstartare
Jag ger mina hästar bakjäst. Brukar blanda i det precis innan hästarna får kligröten. Men här om dagen så råkade maten bli ståande nån timme och när jag skulle ge det till hästarna så hade det jäst!! :eek: Slängde såklart ut det och gjorde ny mat, kan ju inte vara bra att äta bröddeg..

Men sen kom jag att tänka på att det borde ju jäsa i hästens mage också? :confused: Är det verkligen bra att ge bakjäst? Även om jag skulle blanda det med tex lusernhack som inte kan jäsa så blandas det ju med allt som finns i magen och börjar jäsa där.:crazy:

Sv: Bakjäst...

Det här har varit uppe i en av de gamal trådarna om just bakjäst. Jag själv var en som tyckte det verkade mysko :p

Det hela var rätt enkelt: Det pågår alltid en jäsning i hästarnas mage. Eller tarm, om jag inte minns helt fel. Så det ska visst inte vara någon fara med det, dessutom finns det ju studier som styrker att bakjäst kan vara bra för magen på pållarna.

Men sen kom jag att tänka på att det borde ju jäsa i hästens mage också? :confused: Är det verkligen bra att ge bakjäst? Även om jag skulle blanda det med tex lusernhack som inte kan jäsa så blandas det ju med allt som finns i magen och börjar jäsa där.:crazy:

Jag hade inte heller gett det till min häst om det börjat att jäsa. Jag antar att det blir samma som om det börjar jäsa utan jäst. Det går bara lite fortare. Man ger ju inte jäst foder.

Men bakjäst i magen är bra för de mikroorganismer som lever i grovtarmen.
Det ska jäsa i tarmen på en häst när dessa mikroorganismer hjälper hästen att bryta ner fibrerna. Det är alltså inte farligt.

till sthu
Jag skrev lite långsamt och såg inte ditt inlägg.

Senast ändrad:

men vad är skillnaden om det sas jäser i munnen eller i magen??

det är ju ändå inte samma som tex jäst betfor, sånt har ju oftast stått länge, denna mat hade stått ungefär en timme. det var uppblött pellets, kli och jäst. hade jäst til dubbel storlek!

men vad är skillnaden om det sas jäser i munnen eller i magen??

det är ju ändå inte samma som tex jäst betfor, sånt har ju oftast stått länge, denna mat hade stått ungefär en timme. det var uppblött pellets, kli och jäst. hade jäst til dubbel storlek!

När det jäser utanför kroppen så är det ju jästsvamparna som omvandlar sockret i betforen till alkohol och koldioxid. Det är möjligt att det bildas en del annat också. Ingen aning egentligen om det är farligt eller inte. Men det låter inte bra.

Men när man ger hästen jäst att äta så har jag förstått det som att det inte jäser på samma sätt i tarmen. Jästsvamparna förbättrar balansen av mikroorganismer och underlättar för de bakterier som ska bryta ner fibrerna i grovfodret. Dvs det jäser som det ska fast bättre. Jag är osäker på om man egentligen vet hur det går till.

okej.
jag blev nämligen lite fundersam på om det verkligen ÄR bra att ge jäst.

okej.
jag blev nämligen lite fundersam på om det verkligen ÄR bra att ge jäst.

Det finns en del forskning kring detta med att ge bakjäst till hästar ett exempel finns i länken nedan.

Saccharomyces cerevisiae är den jästsvamp som finns i bakjäst.

http://www.ker.com/library/equinereview/su13.pdf

Till axel. Jag ger färsk jäst. Ett kvarts paket om dagen. Jag ger det till min fånghäst. Nu har jag ändrat på en del sedan hon fick fång. Hon får lusern även på sommaren och även betfor på vintern. Tillsammans med annat grovfoder förstås. Men jag tycker att hennes mage har klarat betet bättre nu.

Senast ändrad:

Jag funderar också över det här med färsk eller torkad jäst. Spelar det någon roll vilket man ger? Jag har en bit att köra till stallet och om jag köper hem färsk jäst så ligger det ju i kylskåpet hemma och allt som oftast glömmer jag att ta med det till stallet... Torkad skulle man ju kunna ha liggande i foderrummet.

Hoppsan, här har vi en som vet hur man kan göra :p

Matti;
Nej, det ska inte spela så stor roll har jag fattat det för om man ger torrjäst eller färsk. Det enda jag kan säga att Lidls jäst inte var nåt vidare att baka med, den jäste inte alls.

Det står i länken som Forest Autumn länkade till. 10 gram per dag. 28 öre om dagen.HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 643
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar