Bakbensproblem - hur gå vidare?

Happimess

Trådstartare
För tre dagar sedan var min häst tjock i vä bak när jag kom upp till stallet. Inte farligt tjock, men ändå svullen och något varm. Han visade inga tecken på hälta varken i skritt eller trav och hade ätit och druckit som han skulle.

Jag avvaktade till dagen därpå, då det hade "spridit" sig till hö bak. Ingen vidare värmeutveckling, ingen feber, ingen hälta, äter och dricker, men visar nu klart obehag vid tryck under kotan runt kronben och kronled. Promenerar en halvtimma med honom och svullnaden går ner och mjukas upp.

Samma sak igår, men han har klart ont när man lyfter benen eller lägger an lätt tryck på samma ställe. Hovslagaren var uppe och rådde mig att vänta några dagar och se om det blir bättre. Han skoddes fram och verkades bak för en vecka sen (går oskodd bak alltså) och nu förklarade hon det som om han egentligen har lite för "små" och "tunna" hovar för att gå barfota, och att beteendet är en reaktion på detta, och hon rekommenderade att låta det vara några dagar och se om det blir bättre och sedan slå på skor bak.

Vågar jag avvakta? Har ringt runt till en mängd kliniker men alla har ju stängt sina telefonrådgivningar på grund av helgdag och att behöva ta ut distriktvet under påskhelgen säger min plånbok gärna nej till om det inte är akut.

Hur hade ni gjort? Och vad tror ni det kan vara? Hovar och ben är inte mitt specialområde.

Hästen är en trettonårig varmblodsvalack, har blivit riden ca 3 månader i skritt och trav efter längre vila, han äter korn och mineral- och vitamintillskott och har nu det senaste (ca 1 vecka tillbaka) börjat äta betfor och magnesiumtillskott.

Sv: Bakbensproblem - hur gå vidare?

Lite förtydligande om svullnaden; längs skenbenet, på baksidan av skenbenet, runt hela kotan, ända ner till kronranden. Ingen "fotbollssvullnad" men ändå så man märker det om man vet hur benet brukar kännas. Något varm. Och mer "stum" än mjuk svullnad.

Sv: Bakbensproblem - hur gå vidare?

Jag skulle lägga jodopaxomslag och avvakta. Låter ju som hovböld eller lymfangit. Eller menar du en vanlig galla i senskidan?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Först vill jag bara tillägga att vetrinär är boka och inkopplad i ärendet( ska dit på fredag) men vill kolla lite vad ni tror...
Svar
8
· Visningar
1 491
Senast: Sirap
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 153
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 954
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka