Bakbenen svullnar var och varannan dag!

Harbor

Trådstartare
Vår ponny (9 år)hade kotledsinflammation för ca 10 månader sen, fick spruta två gånger, men borde nu vara ok.
Däremot har bakbenen börjat svullna alltsom oftast, speciellt det ena (som inte varit dåligt). Oftast märks det när vi kommer till stallet(när han står inne) och ska rida. Han kan vara lite stel en stund men sen går det bra och svullnaden har också försvunnit efter ridpasset. Efteråt sköljer vi med kallt, och nu idag satt vi också på backontrack damaskerna till natten (eftersom jag hört att det kan vara till hjälp)
Han är annars nöjd och belåten, har inte ont och haltar inte.
Kan någon veta vad det är frågan om??:confused:

Sv: Bakbenen svullnar var och varannan dag!

svårt att säga men kanske bäst att ringa till en veterinär och fråga?

Däremot är det ju inte helt ovanligt att hästar blir gräsgalliga nu när första gräset kommer upp och dom äter det.
Det är fler hästar i mitt stall som blir det.

Men det är ju gallor. Vet inte vad för svullnad du pratar om. Är det svullet så som jag tänker det och återkommande hade jag utrett det med veterinär omedelbums! :)

Har hästen temp eller puls?

Sv: Bakbenen svullnar var och varannan dag!

Undrar oxå om det är gallor eller svullnad?

Min häst svullnade ju i benen troligtvis pga irriterade småsår men när jag ringde vet så gav de bara tips på att stabilisera magen (till en början, blev det värre skulle vi självklart kolla upp minisåren/hästen oxå). Enligt vet som kom svullna ben pga dålig mage, hade magen vart ok så hade hästen inte heller blivit så irriterad av såren - kunnat "läka själv" sas. Hästen var fin i avföringen och åt som normalt men var släppt på mer gräs i ny hage nyligen bla så det lät inte alls orimligt att magen var lite i obalans :)

Liknande trådar

Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
810
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 028
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 568
Senast: Liten
·
Hästvård Jag behöver lite tips och råd... Pållen har haft lite otur den senaste månaden. Han fick först lymfangit på höger bakben på grund av...
Svar
6
· Visningar
3 078
Senast: feel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18