Bakåtvänt till äldre/längre barn

Skrottiskrott

Trådstartare
Min femåring åker bakåtvänt i en Britax Max-Way Plus, men nu börjar han bli för lång för den. Bältet vid axlarna hade behövt höjas ett snäpp men det är redan på det högsta nu. Han är drygt 116 cm, de ändrade ju rekommendationerna för den stolen men även om man hade mätt enligt de gamla rekommendationerna så hade han snart varit för lång... Ändå skulle stolen enligt de gamla rekommendationerna räcka till ca 125 cm, förstår inte hur det är möjligt när mitt barn på 116 cm nästan är för lång men detta med bilbarnstolar är väl helt enkelt något man inte blir klok på.

Alla vi känner med jämnåriga barn har bytt till framåtvänt men vi vill helst vänta så länge som möjligt, läser man rapporter om framåt/bakåtvänt åkande så känns det ju galet att vända framåt... typ någonsin. 😂

Det verkar stå mellan BeSafe Stretch, Axkid Minikid 4 eller Britax nya variant Max Safe Pro. Men på alla står det upp till 125 cm och jag är rädd att det är med dem som med nuvarande stol, att de inte alls räcker till 125 cm utan börjar bli urväxta redan nu snart för vårt barn på dryga 116 cm. Någon med erfarenhet av dessa eller någon annan bakåtvänd stol för ett längre barn?

Min femåring åker bakåtvänt i en Britax Max-Way Plus, men nu börjar han bli för lång för den. Bältet vid axlarna hade behövt höjas ett snäpp men det är redan på det högsta nu. Han är drygt 116 cm, de ändrade ju rekommendationerna för den stolen men även om man hade mätt enligt de gamla rekommendationerna så hade han snart varit för lång... Ändå skulle stolen enligt de gamla rekommendationerna räcka till ca 125 cm, förstår inte hur det är möjligt när mitt barn på 116 cm nästan är för lång men detta med bilbarnstolar är väl helt enkelt något man inte blir klok på.

Alla vi känner med jämnåriga barn har bytt till framåtvänt men vi vill helst vänta så länge som möjligt, läser man rapporter om framåt/bakåtvänt åkande så känns det ju galet att vända framåt... typ någonsin. 😂

Det verkar stå mellan BeSafe Stretch, Axkid Minikid 4 eller Britax nya variant Max Safe Pro. Men på alla står det upp till 125 cm och jag är rädd att det är med dem som med nuvarande stol, att de inte alls räcker till 125 cm utan börjar bli urväxta redan nu snart för vårt barn på dryga 116 cm. Någon med erfarenhet av dessa eller någon annan bakåtvänd stol för ett längre barn?

Axkid Movekid tar också upp till 125 cm/36 kg. 😊

Nu har jag inget långt barn och hon är bara tre. Men tycker det ser ut att finnas rejält med plats på höjden i hennes stretch. Har ni möjlighet att åka och prova de olika stolarna i någon butik?
Rekommenderar gruppen Bilbarnstolar på Facebook också. Mycket kunskap och många bilder. Finns en del på långa barn i aktuella stolar.

Ni borde väl kunna montera den/de stolar ni är intresserade av och testa att sätta barnet i den vid en butik som säljer bilstolar, det är nog bästa sättet att hitta en som passar bäst både till barnet och bilen.

Väger han inte jättemycket kan även Axkid One vara ett alternativ. Bra med benplats iaf i större bilar och ska räcka till minst 125 cm men maxvikt är 23 kg pga. isofix. Vårt barn på cirka 114 cm har långt kvar i sin. Annars ska ju Axkid Movekid räcka riktigt långt både på längd och vikt.

Vi har stretch, vår son är 125 och nyss fyllda fem. Han satt fortfarande bra i stolen, men han har väldigt långa ben och fick väldigt ont i dem så vi har nyligen vänt honom framåt trots att det känns jätteläskigt.
Älskar stolen, kan varmt rekommendera den!

Axkid Movekid tar också upp till 125 cm/36 kg. 😊

Nu har jag inget långt barn och hon är bara tre. Men tycker det ser ut att finnas rejält med plats på höjden i hennes stretch. Har ni möjlighet att åka och prova de olika stolarna i någon butik?
Rekommenderar gruppen Bilbarnstolar på Facebook också. Mycket kunskap och många bilder. Finns en del på långa barn i aktuella stolar.

Vilken bra grupp, tack för tips! Movekid verkar ju riktigt bra!

Ni borde väl kunna montera den/de stolar ni är intresserade av och testa att sätta barnet i den vid en butik som säljer bilstolar, det är nog bästa sättet att hitta en som passar bäst både till barnet och bilen.

Ska försöka hitta en butik inom rimligt avstånd där man får ta ut i bilen och prova. Jag tycker om att ha ganska klart för mig vilka märken och modeller som är aktuella att kika på innan jag börjar prata med en försäljare i butik. 😊

Vi har haft Klippan opti som sista bakåtvända stol till våra två äldsta barn innan vi vände dem framåt. De var båda ca 6,5 år när de började åka framåt. Dottern som är den som varit längst av de två var då ca 126-127 cm om jag minns rätt. Sonen åkte i den stolen tillfälligt vid en tur förra vintern som drygt 130 cm lång 9-åring. Han fick plats även om det nog hade känts trångt på en långresa.

Den stolen är dock ganska smal. Väldigt positivt om man som vi ska få plats med flera stolar i bredd. Men om man har ett barn som framför allt har lite bredare axlar så kan den nog bli för smal efter ett tag.

Men sen vi köpte den här (2019 tror jag) så har det kommit ett antal andra stolar som rymmer större barn också :)

Ska försöka hitta en butik inom rimligt avstånd där man får ta ut i bilen och prova. Jag tycker om att ha ganska klart för mig vilka märken och modeller som är aktuella att kika på innan jag börjar prata med en försäljare i butik. 😊

Framför allt så är min erfarenhet att butikspersonalens kunskap ofta är det som tillverkarna påstår. Vilket i tex Britax fall är att en framåtvänt stol passar från 3,5 år och 100 cm, vilket är rena galenskapen.

Bor man i Stockholmsområdet eller strax söder om rekommenderar jag Kids1. Det är en webbutik men de har lagerbutik/service i Skogås dit man kan komma och få hjälp med utprovning och montering osv. Jättebra service och stor kunskap!

Kanske lite OT och bara anekdotiskt, men kommer och tänka på när jag själv var 7 år och fick en lillebror. Detta var på 70-talet, så inte alls samma säkerhetstänk som nu och dessutom mindre bilar generellt, men min pappa var lite före sin tid just vad gällde säkerhet och gillade inte alls att jag skulle sitta i framsätet för att mamma skulle få plats bredvid brorsan i barnvagnsinsats i baksätet. Så det han gjorde var att montera loss hela framsätet och vända det 180 grader så att jag åkte bakåtvänt i det "riktiga" framsätet :D Lite udda, men funkade helt okej! Jag har alltid varit lång och var det som sjuåring också så i längd funkade ju det vanliga sätet fint.

Framför allt så är min erfarenhet att butikspersonalens kunskap ofta är det som tillverkarna påstår. Vilket i tex Britax fall är att en framåtvänt stol passar från 3,5 år och 100 cm, vilket är rena galenskapen.

Bor man i Stockholmsområdet eller strax söder om rekommenderar jag Kids1. Det är en webbutik men de har lagerbutik/service i Skogås dit man kan komma och få hjälp med utprovning och montering osv. Jättebra service och stor kunskap!

Bor tyvärr långt ifrån Stockholm. Men såg på nätet att Kids1 var de enda som hade Klippan. Verkar också vara en väldigt käck stol till långa barn!

I bökigaste fall kan man kanske beställa hem, prova och skicka tillbaka om de inte passar barn/bil.

Rekommenderar instagramkontot Barnvagnsgalen, hon skriver mycket om bakåtvänt åkande långt upp i åldrarna.

Jag själv valde Axkid Movekid efter att ha läst på hennes konto.

Jag var hos kids1 och provade. Synd att ni har långt dit! Fick suverän hjälp där.

Vi köpte en movekid då den passade både i mitten bak och i framsätet på våran bil. Provade även klippan opti men den satt inte lika bra i mitten bak. De två ska räcka länge!

Sedan innan har vi en joie-i-prodigi som är en av de som räcker längst med Isofix

Vad är de nya versus de gamla rekomendationerna för maxway plus? Vi är väldigt nöjda med den stolen men våran unge är bara 104 cm så han har ju långt kvar i den.

Vad har du för bil?

Skoda Kodiaq, femsitsig. Ska även klura på nästa lösning då barn nr 3 kommer till sommaren... Och tyvärr får man inte ha bilbarnstol med stödben i mitten bak i den (precis som med många andra bilar). Men jag har klurat på lite olika lösningar och tror att vi kommer att få till det bra. Sista utvägen är att byta bil, men det vill vi helst inte... ÄLSKAR den bilen!

Vad är de nya versus de gamla rekomendationerna för maxway plus? Vi är väldigt nöjda med den stolen men våran unge är bara 104 cm så han har ju långt kvar i den.

Bakåtvända bilbarnstolar är urvuxna när barnets huvud sticker upp en tredjedel över stolens kant, numera säger Britax att man ska mäta utifrån stolens yttre skal (när det gäller Max Way/Max Way Plus). Innan var det att man skulle mäta utifrån nack/huvudstödets kant när man har det på högsta läget, vilket gav några centimeter till.

Dock gör det sig självt har jag upptäckt nu, för sonen på drygt 116 cm har nackstödet och därmed stolens bälte/sele på högsta läget och det som verkar sätta stopp precis samtidigt som en tredjedel av huvudet sticker över den yttre kanten är att stolens bälte/sele kommer ut nedanför hans axlar.

Har läst i facebookgruppen som det tipsades om högre upp i tråden nu, och det verkar vara runt 115 cm som de flesta barn växer ur den stolen. Synd att det står 125 cm på den då! Men den har varit toppen fram tills nu och kommer att användas vidare av småsyskon. 😊

Skoda Kodiaq, femsitsig. Ska även klura på nästa lösning då barn nr 3 kommer till sommaren... Och tyvärr får man inte ha bilbarnstol med stödben i mitten bak i den (precis som med många andra bilar). Men jag har klurat på lite olika lösningar och tror att vi kommer att få till det bra. Sista utvägen är att byta bil, men det vill vi helst inte... ÄLSKAR den bilen!

Okej!
När vi bytte bil (från Superb) sist så valde vi mellan Kodiaq, Superb och Passat (de två senare är ”samma” bil så exakt lika stora). Testade Klippan Opti och Axkid minikid i alla och det var absolut minst plats i Kodiaqen, så det föll på det, ville inte byta till en bil med mindre plats i baksätet. I dem kan man också ha stolen i mitten bak. Vi har haft två bakåtvända och en framåtvänd bredvid varandra i baksätet. Nu har vi två framåtvända och en bakåtvänd. Funkar även det men är trixigare, framåtvända tar mer plats.

I Superb och Passat kan min 187 cm långa man sitta framför en bakåtvänd stol med benplats för en 6-åring. Det är svårslaget…

Okej!
När vi bytte bil (från Superb) sist så valde vi mellan Kodiaq, Superb och Passat (de två senare är ”samma” bil så exakt lika stora). Testade Klippan Opti och Axkid minikid i alla och det var absolut minst plats i Kodiaqen, så det föll på det, ville inte byta till en bil med mindre plats i baksätet. I dem kan man också ha stolen i mitten bak. Vi har haft två bakåtvända och en framåtvänd bredvid varandra i baksätet. Nu har vi två framåtvända och en bakåtvänd. Funkar även det men är trixigare, framåtvända tar mer plats.

I Superb och Passat kan min 187 cm långa man sitta framför en bakåtvänd stol med benplats för en 6-åring. Det är svårslaget…

Det låter riktigt bra, har förstått att Kodiaq egentligen är lite trång men jag är så himla glad i själva exemplaret av bilen eller vad jag ska säga... Aldrig haft en så problemfri bil (peppar peppar). Sedan spelar dragvikt en viktig roll också då jag kör tungt släp. Men skulle vi behöva byta så är Superb väldigt intressant. Även Passat men jag har lite dåliga erfarenheter av VW, tror dock att jag hade väldigt mycket otur med just den bilen jag hade, de är ju populära så jag måste ha fått tag i ett riktigt måndagsexemplar.

Jag stämmer in i kören för axkid minikid 4, movekid och stretch. Alla tre är bra stolar som rymmer långa barn. (Vet att vissa lagt ut bilder på barn uppåt 140 cm i minikid och stretch.) Jag valde stretch pga de små extra finesserna såsom magnethållare till bältet, lutningsbar efter montering etc. Upplever att den klarar trånga bilar rätt bra, har tex två st i v60 äldre modell som är ganska trång. Tar bara lite mer plats än maxway plus, men vad jag förstår är nog minikid mindre plastkrävande än stretch så den kanske kan matcha maxway.

Mitt barn växte också ur sin maxway vid ungefär samma längd som ditt barn enligt de nya rekommendationerna. Vi köpte två sådana i tron om att de var till 125 cm, men det stämde inte alls efter de ändrade upplever jag.

Liknande trådar

Övr. Barn 6-åring, tunn och späd, max 125 cm lång. Framåtvänd i framsätet på enbart bälteskudde och med inkopplad airbag som utlöses vid krock...
Svar
3
· Visningar
1 173
Senast: Lupin
·
Småbarn :( Loke har 2 bilstolar. En Britax 2 way som han använder hos mig och en BeSafe Izi Kid som han använder hos sin pappa. (BeSafen...
2
Svar
35
· Visningar
2 601
Senast: Gandalf
·
  • Låst
Övr. Barn Köpte senaste numret av tidningen Föräldrar och barn i går och läste till min stora förvåning att 80% av Sveriges ett- ocvh tvååringar...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka