Bajsat plast

Tussemaja

Trådstartare
Min pålle, normalt mycket petig med maten tycks ha tuggat i sig en plastremsa från en höbal. Ca 2 dm lång och drygt en cm bred kom den ut med bajsen ikväll. Hon har inte varit dålig på nåt vis. Men är det inte väldigt ovanligt att hästar får i sig saker "av misstag"?
Ingen aning om när det skedde. Måste ha legat inuti höet. Hur länge kan hon ha haft den i magen/tarmarna? Jag har börjat ge lite linfrö - kan det ha "hjälpt" platsremsan ut?

Sv: Bajsat plast

Oj vad olustigt! :(

Jag har aldrig varit med om att ngn häst i min närhet tuggat i sig föremål, faktiskt aldrig ens att ngn i min närhet känt till att dyligt har hänt. Dock betyder ju inte det att det inte händer. Jag är väldigt noga med att all plast och nät försvinner från mina balar innan jag fodrar med dem. Likaså med balsnören från torrhö, de skall väck till minsta fiber innan jag ger hästarna av fodret.

Det är nog ingen fara med din häst, men du kanske kan vara lite extra uppmärksam på tarmljud närmsta tiden, utifall det skulle finnas mer otyg kvar i magen?

Var du glad för att det kom ut. Just plasten runt balarna tar smak av innehållet så det händer att hästar äter av den. Den är helt enkelt god. I värsta fall stoppar de i sig så mycket att de får förstoppning
Det är inte bara hästar som kan råka äta av det man har t ex upptäckt att det finns mycket vilt som har magarna fulla av ensilageplast.

Javisst är jag glad å tacksam att det kom ut utan komplikationer! Sån här plast kan alltså ligga länge - i princip hur länge som helst, eller? Vad kan det i så fall bli för komplikationer - utom kolik, hopsnörda tarmar å sånt förståss?
Finns det inget smältbart material som skulle kunna användas i stället för balplast tro?
Den här remsan såg ut att ha legat länge, fast jag har förståss inget belägg för det. Den hade fått en konstig "konsistens" - liksom hopskryklad, kändes helt annorlunda att ta i, jämfört med "färsk" plast, var tuggad och trasig förståss, å alldeles grönvit...
Hädanefter är det jag som kollar strå för strå innan jag packar höpåsarna!

nu kanske du inte tog och pillade på den men de lät mer som bandmask... kanske skulle göra träckprov för sökerhets skull...

Liknande trådar

Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 691
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 484
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 422
Senast: Madick
·
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 587
Senast: Train
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025