bajsa inomhus..

Priscilla

Trådstartare
jag har ett "litet" problem..
vi har en katt, hon är kanske sex månader. har alltid varit rumsren och det har funkat jättefint.
inne på toan där vi har kattlådorna så har det dock luktat ganska otäckt.. vi har provat ALLA olika kattsander, men det har inte fungerat, så vi har tänkt att "tja, katter är ju också individer. hennes kiss kanske bara luktar mer".
men idag, när mamma skulle julstäda därinne...
well, våran toalett ligger precis under trappen. och vi har ett drapperi längst in, där vi har lite hinkar och grejer.. och därbakom, hitta hon ungefär.. över en LITER bajs!
hur ska jag göra för att hon ska sluta?

det är så sjukt att vi inte ens har märkt.. jag har tänkt ibland att hon bajsar väldigt lite, men det har aldrig slagit mej att hon kan ha bajsat någonannanstans.

Senast ändrad:
Sv: bajsa inomhus..

Hon tycker helt enkelt att det är lämpligare att bajsa bakom draperiet av någon anledning. Är kattlådan ren? Man kan ju få rengöra, alltså ta bort pisset och bajset, flera gånger om dan. Finns det gott om sand, så det går att gräva? Är det tak på kattlådan? En del katter tycker inte om när det är tak. Sen kanske det kan spela in om det är "lugn och ro" där kattlådan är placerad. Så inte katten har någon erfarenhet av att "nää, där får man inte vara i fred". Det är ju väldigt svårt när dom har vant sig att gå på något ställe där dom inte bör gå. Om dom inte skall gå dit igen, då måste man nog spärra av på nåt sätt, så dom inte kan ta sig dit. Om det inte går att ställa kattlådan där istället?

hm.. ja, vi har funderat länge och väl på hur vi ska lösa problemet.
kattlådan står på en toa nere, och det är lugnt där.. det är inget tak på lådan, men hon kissar ju i lådan, så jag tror nog hon "trivs" med den.. men, som du sa, så har hon ju vant sig att bajsa bakom draperiet (vi skärmade av det igårkväll, men hon hade tagit sej över och bajsat, så vi fick städa imorse igen)
egentligen kanske det är bra att ställa kattlådan bakom draperiet, risken finns dock att hon bajsar utanför lådan även om den står därbakom. så egentligen är det kanske bäst att skärma av permanent? vi ska försöka komma på nån lösning.
det funkar inte att lägga mat där? jag läste nog här på buke nångång att det skulle funka.. men kanske inte.

Har hon en egen "bajslåda"? Många katter vill inte bajsa och kissa i samma låda. Jag skulle testa att ställa en låda där, och sedan flytta på dn när hon befäst beteendet att bajsa i lådan istället för utanför (och givetvis skärma av ordentligt när man tar bort lådan däifrån).

hmm.. jag har aldrig tänkt på att det kan vara på det viset..
vi har ju faktiskt en låda stående, så det kanske vore en idé?
men menar du att jag ska ställa den där bakom draperiet och hoppas på att hon bajsar där?
trög :angel:

Ja, precis! Det tog mina katter knapt ett dygn att bestämma att man skulle kissa i en låda och bajsa i den andra, när de fick två. Om era andra katter inte tycker det är så viktigt kanske hon känner sig störd.

det fungerade =) jag ställde dit den igårkväll (stängde iofs för utrymmet bakom draperiet med en träskiva och ställde den andra kattlådan en bit ifrån den vi redan hade) och idag hade hon bajsat i den "nya". får hoppas att det håller sig, hon blev väldigt upprörd när hon märkte att hon inte kunde komma bakom (det hade jag också blivit om någon hade blockerat ingången till min toalett.. hehe)

våran andra katt är utekatt, så han använder aldrig toaletten inne. så hon har den helt för sej själv :) hoppas hon är njöd nu, så att jag slipper krypa bakom och torka bajs någon mer gång den här julhelgen.

tack för hjälpen!

Våra kattor är också så att de vill ha en låda till var sak. Vi har en stor kåk och flera toahus på olika ställen.

Det kan se väldigt roligt ut när katten går in i en låda och kissar och sen ut ur lådan, uppför trappan i full rulle och in i nästa låda för att bajsa. Ena katten är dessutom så "kräsen" att har någon annan bajsat i hennes kisselåda går hon helst och kissar i duschen, rätt ner i avloppet. Men det luktar ju om man inte spolar lite vatten efter så vi ser helst till att toalådorna är rena så hon går där.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka