Bästa prteifodermedlet?

_L_

Trådstartare
Hej!

Jag undrar vilket proteinfoder ni tycker är bra?
Är det bara sojamjöl som är användbart?
Är tex lusern, alfakuber och linfröpellets bra om man bara vill höja proteinet lite i foderstaten?
Annat foder?
Länkar till fodersidor?
Var kan man köpa detta och till ungefärligt pris?
Nån som kan jämföra och skiva upp MJ/smrp i dessa olika foder?

Mvh Lisa :p
 
Sv: Bästa prteifodermedlet?

Min absoluta favorit bland proteinfodermedel är lucern! :)

Om det inte skulle räcka till väljer jag soja.
 
Sv: Bästa prteifodermedlet?

Missade resten av dina frågor... :o

Lucern (Krafft):
8,5 MJ
105 g Smrp
13 g Ca
2,8 g P

Jag betalar 120:- för 25 kg hack på Granngården. Pellets kostar 110:-/25 kg.

Linfrökaka (Hippo Lincubes):
9,8 MJ
255 g Smrp
4 g Ca
8,2 g P

Vet inte priset då jag aldrig använt fodret.

Det finns ju såklart andra tillverkare av dessa fodermedel också. Även Hippo har ju lucern, dock med lite andra värden och bara som pellets.
 
Sv: Bästa prteifodermedlet?

Vilken lusernform tycker du är bäst? Pellets eller hack? Vad har de för för och nackdelar.
 
Sv: Bästa prteifodermedlet?

Jag gillar hacket bäst, det ger lite längre tuggtid och mera struktur. Min häst får 0,3 kg på eftermiddagen, och det tar några timmar för henne att pilla i sig det. :D

Pellets blötlägger jag dessutom alltid OM jag fodrar med det, så det blir ju bara en lättäten gröt. Jag undviker sånt så långt jag kan...
 
Sv: Bästa prteifodermedlet?

Det finns Krafft Protein med, men det är dyrt 360 kr för 30 kg.
Innehåller per kg:
12 MJ
330 g Smrp
4 g Ca
3 g P
 
Sv: Bästa proteinfodermedlet?

Hej!

Tack för dom svar jag fått! Trodde ingen ville skriva upp så tydligt som ni gjort! :o :crazy: ;) :D :smirk:

Jo det är nämligen en shettis som är dräktig och hon vill inte äta årets hö! Vill ha fjolårets vilket gör att jag blir mer eller midre tokig! Att låta henne stå och tvinga i sig några få kg är vanvett då hon så ärna äter fjolårets hö! Pappa säger att dom kan ha lagrat det fel för det är fler hästar som inte riktigt tycker om det.

Har analys på årets hö men inte fjolårets hö så nu när hon bara vill äta det behöver hon mer protein.
Ang. mineraler och vitaminer har jag hittat ett bra fider, mustang mineral röd som täcker det mesta! 4 spårämnen hade dom "bara" tilsatt inte angivit mg/kg annars täcks mineral/vitamin behovet :D . Att få henne att äta mineralpelletsen är en annan lång historia! :p.

Mer råd är då mycket välkommna! :D

Mvh Lisa :p
 
Sv: Bästa proteinfodermedlet?

Då röstar jag på att ge lusernhack!
Proteinrikt, smakligt och dessutom är det grovfoder vilket inte gör saken sämre.

Kanske behövs något annat proteintillskott också i form av koncentrat men det är så svårt att veta utan analys.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 484
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Vårt nyinköpta hösilage har extremt låg kvot (2,7). Proteinet går att få upp till en bra nivå med proteinkoncentrat men energinivån...
Svar
6
· Visningar
1 003
Q
Foder & Strö Nu har jag fått min hö-analys! :bump: Skulle vilja få lite synpunkter och tankar på om det här verkar rimligt och om det är bra eller...
Svar
14
· Visningar
1 586
J
Foder & Strö Hej hopp alla bukare! Jag har en äldre häst (23år) Som jag tänkte börja ge kraftfoder till... Det är nämligen så att jag precis...
Svar
15
· Visningar
7 414
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp