Bäst att köpa häst av privatperson eller handelsstall?

Esterpuma

Trådstartare
Även om ett hästköp ligger många år fram i tiden så är det ändå väldigt underhållande att titta på hästannonser,och tanken har då slagit mig..Är det bäst att köpa en häst från en privatperson eller från ett handelsstall?
Självklart förstår jag att hästförsäljning är det ett handelsstall lever på,men blir då summan av kardemumman då att hästarna är sämre skötta än hos en privatperson...? Eller är det likvärdigt?

Så nu vill jag höra era inputtar och erfarenheter av hästköp,allt är av intresse:D
 
Sv: Bäst att köpa häst av privatperson eller handelsstall?

Jag kan inte svara på rubrikfrågan, då jag faktiskt inte vet.

Men jag har köpt alla mina hästar(3 stycken) av privatperson, och det har gått bra alla gånger, vettiga och ärliga säljare som vill sin häst bästa.
Har enbart köpt hobby/skogshästar, arab,ponny och kallblodstravare.

Viktigast och svårast är nog att hitta rätt häst.
 
Sv: Bäst att köpa häst av privatperson eller handelsstall?

Det beror ju helt på vad för handlare du köper av. Säg att du köper av en med meriter som köper in hästar, utbildar och säljer så ligger du nog rätt bra till medan handlaren med sunkiga hagar som köper och säljer hästar på löpande band kan ge sämre statistik.

Uppfödare tycker jag känns helt okej att köpa ifrån. De kan (förutsatt att det är en seriös verksamhet) säga vad hästen gjort från dag 1 och vilka skador den haft.
 
Sv: Bäst att köpa häst av privatperson eller handelsstall?

Själv tycker jag att det är tillräckligt svårt att hitta rätt häst så om den kommer från företag eller privatperson har inte spelat någon större roll för mig. Det kan nog vara både bra och dåligt i båda fallen. Generellt har du som privatperson större rättigheter vid köp av företag om det skulle visa sig att hästen är skadad tex. Men ofta kan det vara lättare att få med mer historik och mer personlig kontakt med säljaren om man köper av privatperson.
 
Sv: Bäst att köpa häst av privatperson eller handelsstall?

Ja jag hade någon svag aning om att det är bättre rent juridiskt sett att köpa av ett företag,men som ni har nämnt så handlar det självklart om att hitta rätt individ och en häst man vill ha:)

Kanske är det också så att de större försäljningsstallen inte beöver annonsera på de kända annonssidorna utan får genom sina meriter och bra ryckte kunder ändå och hästar sålda.

Tyvärr har jag nog sett alltför många granskande program om hästhandlare som lurar sina kunder och det slutar med sjuka hästar och en lång rättsprocess..Men självklart är inte alla företåg på det viset och visst finns det många fula fiskar till privatpersoner där ute som gärna utelämnar sanningen.



Det kanske är tur att det är många år till den dagen jag står inför beslutet att köpa häst med alla val oc funderingar,men som jag längtar ändå till den dagen jag får äga min egen..:love:
 
Sv: Bäst att köpa häst av privatperson eller handelsstall?

Det spelar nog ingen större roll om det är privatperson eller hästhandlare.

Det finns rötägg på båda sidor och tvärt om med för den delen.

Själv föredrar jag att köpa hästar av vänner och bekanta.
Dels så brukar man ju ha hört om det varit problem med hästen på ett eller annat sätt och de flesta vill inte lura på sina vänner en ej passande häst.

Sist jag köpte häst så köpte jag av en okänd privatperson, men vi klickade direkt. Både jag säljaren och hästen så jag åkte hem med en ny häst och en ny kompis :)

Nästa gång köper jag mest troligt häst av en vän :)
Så nästa helg ska jag åka till andra sidan av Sverige och provrida vännens häst så får vi se om den kan tänkas passa :)
Jag hoppas att hästen och jag passar ihop då jag inte kan tänka mig att min vän skulle lura mig så det känns väldigt tryggt :)
 
Sv: Bäst att köpa häst av privatperson eller handelsstall?

När jag köpte min tittade jag både hos förmedlingsstall, rena hästhandlare och privatpersoner. När det kom till hästhandlare var jag så klart mer misstänksam med tanke på allt som figurerar i media. Jag kollade upp så gott det gick via nätet och tittade bara hos dom som haft samma firmanamn i flera år ( tänkte att man kanske ändrar namn om det börjar hetta till ). Lyssnade också på alla som hade något att säga om olika firmor, dock sållade jag i kritiken. Fula svansar eller illasittande sadel sket jag i.
Köpte av privatperson,men det var bara för att den hästen var allt jag ville ha.

Nu ska jag göra samma sak igen och kommer förmodligen köpa av hästhandlare då jag är ute efter bytesrätten om det inte skulle funka
 
Sv: Bäst att köpa häst av privatperson eller handelsstall?

Faktum är att jag har goda erfarenheter av att köpa från försäljningsstall för att de köper inte hästar som de inte tror att de kan sälja vidare. Alltså en viss sorts kvalitetsgaranti, ta det med en nypa salt men ändå... MVH
 
Sv: Bäst att köpa häst av privatperson eller handelsstall?

Faktum är att jag har goda erfarenheter av att köpa från försäljningsstall för att de köper inte hästar som de inte tror att de kan sälja vidare. Alltså en viss sorts kvalitetsgaranti, ta det med en nypa salt men ändå... MVH

Vilken smart tanke,så har jag aldrig tänkt förut:idea:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 385
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
900
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 640
Senast: Vitavi
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 267
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp