Bära Heffaklump

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jamtland

Trådstartare
Till helgen ska jag iväg på två hästtävlingar med Stina och då lilla damen inte vill sitta i vagnen utan hellre vill bli buren behöver jag nu lite hjälp...

Har ju en hemmatillverkad sjal, hur ska jag knyta för att Stina ska kunna sitta på höften eller på magen (vänd utåt)? Hittar ingen bra knytning på sjalbarnssidan.

Jenny
 
Sv: Bära Heffaklump

man kan ha dom framåt i en "omsluten X" eller vad den nu heter - fast det är jobbigade att bära framåt av någon anledning...
 
Sv: Bära Heffaklump

Det blir tyngre att bära dem framåtvända, för du får vikten så långt ifrån kroppen, men om du vill prova så finns det instruktioner på Sjalbarn under knyta och trikåsjalar, Buddha.
Där finns även höftkryss under långsjalar. Annars kan jag rekomendera OmslutetryggX, finns oxå beskrivet där. Men prova hemma lite först och jag brukar lägga tyget över Fredriks axlar för att han ska sitta lite stadigare.
 
Sv: Bära Heffaklump

Du kan inte tänka dig att ha henne på ryggen istället? Bra utsikt från ryggen, och mycket lättare att bära så.
 
Sv: Bära Heffaklump

Kan man ha så små barn på ryggen då? (Hon är drygt sex månader nu) Och hur får man i och ur barnet på ryggen, går det utan hjälp?

Jenny
 
Sv: Bära Heffaklump

6 mån är helt ok, bara hon kan hålla upp huvudet själv. Det går att få upp dem själv, men det är ju klart lättare om man har någon som kan hålla i barnet medan man knyter. På tävlingen borde du ju hitta någon som kan hjälpa till att hysta upp ungen :)

Jag kör så att jag tar runt rygg/rumpa på barnet, sen antingen först till min mage och tillbaka och korsar över barnet och sen över axlarna, men din är så liten så du lär orka lätt att ta direkt till axlarna. Gör jag direkt till axlarna gör jag en enkelknut framme på bröstet innan jag lindar vidare.
 
Sv: Bära Heffaklump

Jag kör så att jag tar runt rygg/rumpa på barnet, sen antingen först till min mage och tillbaka och korsar över barnet och sen över axlarna, men din är så liten så du lär orka lätt att ta direkt till axlarna. Gör jag direkt till axlarna gör jag en enkelknut framme på bröstet innan jag lindar vidare.

:confused: Jag förstår inte... Hur knyter du ihop? Och hur lång sjal måste jag ha?

Jenny
 
Sv: Bära Heffaklump

Min är 5m och den räcker och blir lite över (ngt rund bärare då då :angel: ).

Alt. 1.
Ungen upp på ryggen, mitten av tyget mitt på barnets rygg, täck hela ryggen och ner under knävecken som vanligt. Tyget upp över axlarna (tänk på att överdelen då blir lite kortare), gör en enkelknut framme på bröstet, justera så det känns bra. För ner ändarna bak mot ryggen och korsa under barnets rumpa (samma här, knäveck till knäveck). Sen tillbaka fram igen och fäst med slutknut. Alt. om du har mycket sjal kvar så bak igen och knyt under barnets rumpa.

Alt. 2.
Börja som 1. Ta tyget från barnets rygg och runt din midja först, tillbaka bak under barnets rumpa, sen upp över axlarna. Knut eller bara korsa på bröstet, bak under barnets rumpa, slutknyt eller korsa och dra tillbaka fram och slutknyt.

Prova dig fram vilket du gillar bäst. Kanske du kommer på något som funkar bättre för dig.
 
Sv: Bära Heffaklump

Nu har vi provat och det var bara att fetglömma att bära den ligisten på ryggen... :rofl: Stina TJÖT av glädje över att ha hårömma mammas hela härliga hår precis framför nävarna och drog och slet allt vad hon orkade. Ska nog komma på något annat sätt att bära på...:D

Jenny
 
Sv: Bära Heffaklump

:rofl: Det gjorde bara min minsta när hon inte ville vara på ryggen längre, då började hon 1.dra i håret 2.BITAS 3.sparkas och härja så mamma blev arg, för då får man nog gå ner... Oftast hände detta när vi hade bråttom hem. Samma barn är lika vild i vagn, dock är det ju inte mitt hår/axlar som blir lidande då.
 
Sv: Bära Heffaklump

Haha jag känner igen det där! Fast jag är inte så håröm, utan det är mest de underliga frisyrerna som stör...:crazy: Och när jag sätter upp håret i tofs mitt på huvudet så han inte kommer åt, då får jag inte visa mig bland folk för karln... Jag förstår inte alls varför...:angel: :rofl:

Men bär henne på magen som vanligt, på tävlingen händer det ju en massa och de kan ju vrida på huvudet och se en hel del! Fredrik brukar tycka att det är rätt så skönt att få gömma sig lite hos mamma när det blir för mycket intryck...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 505
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 108
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 427
Senast: hastflicka
·
Småbarn Vid vilken ålder slutade ni bära era barn? Och ni som har slutat hur får ni med er ovilliga barn (går ifrån/hotar/lockar eller vad)...
2
Svar
20
· Visningar
9 240
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp