Badrumsrenovering

strawberrysylt

Trådstartare
Nu står vi i startgroparna hoppas jag för att renovera vårt icke helt funktionsdugliga badrum från -80.

Men jag tar gärna emot tips om ni har några till oss!

Vad är rimligt pris (vår golvyta är 5,4 kvm och min man ska sköta rivningsarbetet själv) och hur mkt kan man få i rot (eller är det rut?) -avdrag?
Vi ska ha våtrumsmatta, inte kakel. Dusch (gärna två dushar, inte badkar). Inte så mkt inredning i övrigt, handfat, nåt skåp och nån krok typ och toastol förstås.

Någon som har tips på fina mattor i blågrå/dimblå, det har vi inte kunnat hitta någon. Eller gråa, vanliga gråa inte melerade.
Golv tror jag vi bestämt, ett grårutigt.

Vi har haft/har kontakt med en fackman, men jag vill gärna ha tips ändå :).

Gärna bilder på fina badrum som inspiration!
Tack!

Vi fick offert på vårt badrum (helkaklat, golvvärme) på 60000 i rörmokeri + 166000 snickare.
Samma storlek som ert ungefär. Från 1956, så ganska mycket som måste göras om med rör, el osv.

Tack för ditt svar :). Vi har fått en offert på 125' (efter avdrag), men jag vet inte om det är inkl rörmokeri då faktiskt, ska kolla upp det.
Hittade också att rotavdrag är 30% av arbetskostnaden.

Oj, -56! Blir skönt med nytt och fräsch då kan jag tänka mig? 😊😊
Vårat är helt okej utseendemässigt, men som sagt ej helt funktionsdugligt längre.

Nu står vi i startgroparna hoppas jag för att renovera vårt icke helt funktionsdugliga badrum från -80.

Men jag tar gärna emot tips om ni har några till oss!

Vad är rimligt pris (vår golvyta är 5,4 kvm och min man ska sköta rivningsarbetet själv) och hur mkt kan man få i rot (eller är det rut?) -avdrag?
Vi ska ha våtrumsmatta, inte kakel. Dusch (gärna två dushar, inte badkar). Inte så mkt inredning i övrigt, handfat, nåt skåp och nån krok typ och toastol förstås.

Någon som har tips på fina mattor i blågrå/dimblå, det har vi inte kunnat hitta någon. Eller gråa, vanliga gråa inte melerade.
Golv tror jag vi bestämt, ett grårutigt.

Vi har haft/har kontakt med en fackman, men jag vill gärna ha tips ändå :).

Gärna bilder på fina badrum som inspiration!
Tack!

Vad gäller våtrumsmattan så fick jag en tjock lunta med prover att titta på av snickaren. De jobbar ju inte med vilket märke som helst om det ska kunna ge garanti på jobbet så utbudet blir ju begränsat av det (dock fanns det mycket att välja på tycker jag, det enda jag ångrar är bården jag valde men den är neutral så det är inget som stör).

Jag valde också våtrumsmatta till badrummet, och är jättenöjd med det. Mitt tips är att kolla på fysiska prover innan du bestämmer färg/mönster, inte bara kolla online. En sån där grej som kanske är jätteuppenbar för "alla", men det var det inte för mig. Jag hade i princip bestämt mönster, men när jag väl fick se fysiska prover blev det ett annat mönster än vad jag tänkt från början.

Sen fick jag tips om att inte "snåla in" på kranar, duscharmatur, handfat och toalettstol, hellre betala lite mer för ett väletablerat märke, då det skulle bli lättare med reservdelar om något går sönder.

Lycka till med badrummet! 🙂

Vad gäller våtrumsmattan så fick jag en tjock lunta med prover att titta på av snickaren. De jobbar ju inte med vilket märke som helst om det ska kunna ge garanti på jobbet så utbudet blir ju begränsat av det (dock fanns det mycket att välja på tycker jag, det enda jag ångrar är bården jag valde men den är neutral så det är inget som stör).

Tack :). Han som troligtvis ska göra jobbet åt oss samarbetar med Colorama här, så vi har varit och tittat på deras. Han hade dock också någon mer leverantör sa han när vi frågade om rökblå/dimblå matta som vi inte hittat. Han skulle leta efter den färgen.

Jag valde också våtrumsmatta till badrummet, och är jättenöjd med det. Mitt tips är att kolla på fysiska prover innan du bestämmer färg/mönster, inte bara kolla online. En sån där grej som kanske är jätteuppenbar för "alla", men det var det inte för mig. Jag hade i princip bestämt mönster, men när jag väl fick se fysiska prover blev det ett annat mönster än vad jag tänkt från början.

Sen fick jag tips om att inte "snåla in" på kranar, duscharmatur, handfat och toalettstol, hellre betala lite mer för ett väletablerat märke, då det skulle bli lättare med reservdelar om något går sönder.

Tack för tipsen, ska tänka på det.
Det jag tycker är svårt är att provbitarna man får se är så små. Så ska man välja mönster känns det som om man inte har någon aning utifrån de bitarna hur det blir att se ut på en hel vägg eller ett golv. Men jag har googlat de mönster jag kunnat tänka mig och i en del fall hittat bilder i större perspektiv och då inte velat ha dem.

Jag tycker det är svårt. Jag vill inte ha ett tråkigt badrum, utan det ska ju kännas kul nu när vi gör om. Samtidigt ska man ha det förhoppningsvis i 35-40 år, så då är ju lite tidlöst och neutralt bra kanske.... vitt blir det absolut inte iaf.
Jag hade gärna velat gå på badrumsmässa/badrumsutställning om någon känner till någon?

Har man nära till Karlstad så tipsar jag om stuvbutiken, utbudet är stort o billigt

Åh, tror inte jag hört om den. Har inte nära dit tyvärr, men min bästa vän bor nära. Tack.

Med ett badrum från tidigt åttiotal eller innan så kolla så det inte finns asbest innan rivning påbörjas!

Åh, blä! Tack för tipset, ja det ska vi kolla. Är det det får vi flytta ut ett tag, jag är gravid också.

Instämmer här gällande kranar etc @strawberrysylt

Ska ni få garanti och att försäkringen ska gälla måste det vara sådant som klarar svenskt vattentryck (vi har ofta hårdare tryck än i andra länder). Tex IKEAs kranar är ökända och har orsakat ett antal vattenskador. Om en kollar på toaletterna på IKEA så har de inte sina egna kranar...

Nu var jag inte intresserad av att snåla på sådant när jag renoverade men rörmokaren var väldigt noga med att tala om det innan de började installera allt.

Han som skall göra golvet, se till så han är certifierad så ni får ett våtrumsintyg. Oftast är det ju inte en person som göra allt utan en projektledare och så tar den in andra. Skulle bli skeptiskt om samma person gör alla moment.

Ja, det ska vi kolla :) Tack. Okej. Har läst flera tråkiga historier i renoveringsrupper på facebook om fuskande hantverkare, så ska försöka kolla upp allt vi kan.

Instämmer här gällande kranar etc @strawberrysylt

Ska ni få garanti och att försäkringen ska gälla måste det vara sådant som klarar svenskt vattentryck (vi har ofta hårdare tryck än i andra länder). Tex IKEAs kranar är ökända och har orsakat ett antal vattenskador. Om en kollar på toaletterna på IKEA så har de inte sina egna kranar...

Nu var jag inte intresserad av att snåla på sådant när jag renoverade men rörmokaren var väldigt noga med att tala om det innan de började installera allt.

Tack :) Jättebra tips. Vi har inte börjat kika alls på vad vi ska ha i den vägen, men då ska vi ta något känt. Står det om de klarar svenskt vattentryck om man kollar upp produkterna på nätet?
Försäkringen vill vi absolut att den ska gälla, det är viktigt.
Nej, vi vill heller inte snåla på viktiga grejer. Det kostar ju ändå en hel del och man ska ju ha det ett bra tag förhoppningsvis, så dumsnåla känns dumt. Sen behöver vi inget extravagant, så det är ju skönt iaf.

Ja, det ska vi kolla :) Tack. Okej. Har läst flera tråkiga historier i renoveringsrupper på facebook om fuskande hantverkare, så ska försöka kolla upp allt vi kan.

Tack :) Jättebra tips. Vi har inte börjat kika alls på vad vi ska ha i den vägen, men då ska vi ta något känt. Står det om de klarar svenskt vattentryck om man kollar upp produkterna på nätet?
Försäkringen vill vi absolut att den ska gälla, det är viktigt.
Nej, vi vill heller inte snåla på viktiga grejer. Det kostar ju ändå en hel del och man ska ju ha det ett bra tag förhoppningsvis, så dumsnåla känns dumt. Sen behöver vi inget extravagant, så det är ju skönt iaf.

Kör på FM Mattsson/Mora Armatur så är det lugnt. Er hantverkare bör upplysa er om det också om hen är seriös. Det är klart att det finns andra märken som också är ok men med de märkena (de är i samma koncern, FM Mattsson) behöver en inte fundera.

Såhär snyggt är vårt badrum idag (eller ja, bilden är ett år gammal men det har inte hänt så mycket). Tjusigt, inte sant? Finns ingen fläkt bland annat, så när man duschar blir det fuktigt på hela våningsplanet..

IMG20231219154748.webp

Vi har inte bestämt ny inredning än. Kommer bli en dusch med vikväggar i ena hörnet. Toaletten i det andra, förmodligen. Just nu sitter man med benen i dörröppningen.. handfatet skall också flyttas. Kommer ha handdukstork istället för element. Och elektrisk golvvärme.

Vi tänker att när vi ändå gör om så ska vi inte snåla. Har det här badrummet hållt i snart 70 år ska det nya klara 30 år utan problem är planen. Golvvärmen är väl det som kommer gå sönder först misstänker jag.. Men i och med att vi har ett hus helt i betong blir det ganska kallt på golven, och ännu värre så om det är klinker.
Först tänkte vi ha vattenburen golvvärme, men då får man ju bara värme när bergvärmepumpen går, dvs inte så mycket höst och vår.

Ska ha ett möte med entreprenören och planera mer detaljer.

Såhär snyggt är vårt badrum idag (eller ja, bilden är ett år gammal men det har inte hänt så mycket). Tjusigt, inte sant? Finns ingen fläkt bland annat, så när man duschar blir det fuktigt på hela våningsplanet..

Visa bifogad fil 160290

Vi har inte bestämt ny inredning än. Kommer bli en dusch med vikväggar i ena hörnet. Toaletten i det andra, förmodligen. Just nu sitter man med benen i dörröppningen.. handfatet skall också flyttas. Kommer ha handdukstork istället för element. Och elektrisk golvvärme.

Vi tänker att när vi ändå gör om så ska vi inte snåla. Har det här badrummet hållt i snart 70 år ska det nya klara 30 år utan problem är planen. Golvvärmen är väl det som kommer gå sönder först misstänker jag.. Men i och med att vi har ett hus helt i betong blir det ganska kallt på golven, och ännu värre så om det är klinker.
Först tänkte vi ha vattenburen golvvärme, men då får man ju bara värme när bergvärmepumpen går, dvs inte så mycket höst och vår.

Ska ha ett möte med entreprenören och planera mer detaljer.
Blir det inte väldigt dyrt med elektrisk golvvärme? Alltså att driva den?

Inte nödvändigtvis, det behövs ju någon form av värme ändå i badrummet. Jag hade gärna haft golvvärme i badrummet men det är inte riktigt kompatibelt med gammalt hus som rör på sig...
Vi har ett lite element (el) som vi inte använder i vårt badrum. Maken har skaffat en värmefläkt som han brukar köra när han är där inne. Jag bara lider och fryser (värmepump och kamin tar sig inte dit in så bra)... :D Men de flesta människor vill nog ha det lite mer bekvämt, tänker jag :D!

Vi har ett lite element (el) som vi inte använder i vårt badrum. Maken har skaffat en värmefläkt som han brukar köra när han är där inne. Jag bara lider och fryser (värmepump och kamin tar sig inte dit in så bra)... :D Men de flesta människor vill nog ha det lite mer bekvämt, tänker jag :D!

Om jag inte har någon form av värme i badrummet kommer vattnet att frysa om det blir tillräckligt kallt... plus att det är inte bra för ett hus om temperaturen går under 15 grader.

Kör på FM Mattsson/Mora Armatur så är det lugnt. Er hantverkare bör upplysa er om det också om hen är seriös. Det är klart att det finns andra märken som också är ok men med de märkena (de är i samma koncern, FM Mattsson) behöver en inte fundera.

👍 Tack!

@sthu Kul att se och höra hur ni tänkt.

Min man vill också ha golvvärme, (vattenburen), mig kvittar det.

Såhär ser vårt ut; syns när det är ifrån. :D Men som sagt utseendemässigt har jag inga problem med det, men den där konsolen till vänster är världens knepigare lösning! När vi städade där bakom när vi flyttade in regnade det ner till nedervåningen.... Vi tog hit en gubbe som mätte och fanns ingen fukt kvar tack och lov peppar peppar, men vi vågar inte duscha där nu.
Men vi visste ju när vi flyttade in att det var 43 år gammalt (44 nu), så vi hade ju räknat med att få renovera snart.

Men vi har inte tänkt flytta på så mkt i övrigt, har tänkt göra något åt taket (tips?) då jag inte vill att det ska se ut som det gör med träplankor, känns inte modernt (sen är det fuskmålat nu, men ändå). Vi vill gärna ha stjärnhimmel i taket ❤, min man grunnar på det. Det blir vårt "extra" om det går att få till.
Men toa, handfat, skåp blir på samma ställe tror jag (fast nya grejor, troligtvis gråa, vägghängda och som inte går ändå ner till golvet så det blir lättstädat). Och måla fönstret vitt.
Badkaret är borttaget och där vill vi ha dush(ar) med glasvägg/dörr. Och en rund-ish spegel med belysning bakom ❤.

Bifogade filer

• IMG_12871.webp
    IMG_12871.webp
    39,6 KB · Visningar: 127
Om jag inte har någon form av värme i badrummet kommer vattnet att frysa... plus att det är inte bra för ett hus om temperaturen går under 15 grader.
Peppar, peppar har vattnet tack och lov aldrig frusit här :up: ! Nej, under 15 grader inomhus brukar vi inte ha. Som lägst kan det vara runt 16 grader på morgonen på vintern innan vi höjer luftvärmepumpen och/eller eldar i kaminen. Dagtid brukar temperaturen i huset ligga på 18-21 grader. Och vi har ju öppet in till badrummet, så värme går ju dit också även om det känns kallare där än i vardagsrummet där kamin och luftvärmepump sitter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka