Badrums silicon under sulorna?

TinyWiny

Trådstartare
Ja det hörde jag om häromdagen. Varför använder man det istället för silicon anpassat till användningsområdet? Är inte badrums silicon giftigt? Hur mycket gift kan det isåfall gå igenom sulorna till hästens blodomlopp? Vad händer i förlängningen? Blir hästen sakta förgiftad? Eller är det jag som är ute och seglar och det är badrumssilicon man brukar använda :confused:

Sv: Badrums silicon under sulorna?

På vårt fullblod som får flytsulor fram vintertid använder hovis "Equie pak" eller hur det stavas, kostar ca 600:- /tub och det går åt ca 2 tuber varje gång han skos ca var 5:e/ 6:e vecka, kanske dom använder annat för att det är billigare?
Även det siliconet är väldigt giftig fast det är till häst/hovar.

Vet hovslagae som användersig av silcicon för badrum. Men jag tror inte att det är så nyttigt. Sen tar det en evighet innan det torkar. Men det är nog bara för att det är billigare än Equi-pack.

Man använder alltså equipack även under sulor? Jag trodde att man använde det ihop med något nät som typ armerade siliconet och att det var något annat silicon man använde under vanliga sulor.
Om man använder samma så kan jag ju till viss del förstå varför badrums silcon används istället för det kostar ju inte många kronor men ändå... det kan ju inte vara nyttigt precis :crazy:

Men om även equipack är giftigt, på vilket vis är det giftigt? Är det giftig för hästen när den har det eller är det bara just när man lägger dit det?

Vanligt silikon har använts i massor av år långt innan det fanns något speciellt för hovar. Den stora skillnaden mellan dem är nog priset (som alltid när det hamnar en häst på etiketten).
Equipac är inte silikon även om en del fyller med det. Det finns däremot speciellt silikon numera för häst, har dock ingen aning om vad som skiljer detta mot de vanliga silikonet som finns på marknaden (säkert inte mkt mer än priset). Badrumssilikon är antimögelbehandlat men har inte märkt någon större skillnad när sulorna plockas av jämfört med om de varit gjorda av vanlig byggsilikon. Funkar lika bra vilket som och är mkt vänligare för plånboken som sagt.

Vill man ha ett mindre giftigt silkon kan man ju välja silikon för akvarium. Biociderna i den silikonen är vanligtvis inte så starka (fiskarna ska ju helst överleva). Badrumssilikonen är formulerade för att klara sig utan tillväxt i många år i värsta tänkbara miljö (fuktigt och varmt) och en del av de biociderna som får användas till det får inte användas i andra produkter alls. Jag skulle inte låta min häst ha det under hovarna även om jag inte tror att han skulle dö av det eller ens bli påverkad. Däremot är det ju onödigt att få ut ämnena i naturen så att det påverar mer känsliga organismer.

Hur menar du att de farliga ämnena skulle komma ut i naturen? Bara genom att användas alls eller när de används under sulorna?

Flytsulor är nät som "armering" och sen fyller dom på med Egui-pack, ingen vanlig sula. Vet inte hur/vad för giftigt det är, vet bara att hovis hade handskar och sa att vi skulle akta fingrar ungar å hundar för att det var giftigt:grin:

Hm... det känns som om att allt silicon är giftigt på något vis alltså :crazy:

Men frågan är ju då om hästen kan ta upp giftet genom sulan? Det borde de ju inte kunna för då borde ju många hästar vara förgiftade vid det här laget.
Kanske är det bara giftigt innan det har härdat?

*KL*

Jag har använt silikon (vattenbaserat ) Har jag för mig och jag har hellre det än det andra epic ?? Som verkar vara så mycket starkare och som sagt dessutom är silikonet bra mycket billigare .

Mia

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 678
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 694
Senast: scizofren
·
Hästvård Hej- Jag har haft häst i många år men varit väldigt förskonad från skador och har därför ingen koll på skador i benen. För runt 10...
Svar
1
· Visningar
1 774
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 146
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka