Badkar + liten dörr = sant?

tjenixen

Trådstartare
I mitt badkar skulle det vilja finnas ett fint litet badkar, fristående, helst med fötter. Jag vill gärna ha in ett badkar eftersom varken min plånbok eller jag är sugna på en badrumsrenovering (dåligt utförd renovering för <5år sedan, fel på golvlutning och mosaikkakel som lossar). MEN dörröppningen är endast 53cm. Går detta att fixa tror ni? :nailbiting: Isf hur? Vad finns det för alternativ som inte kostar 15000 och uppåt?
Originalritningen från 1929 visar badkar i badrummet och rent utrymmesmässigt borde det gå att få in en liten tunna av något slag.

Sv: Badkar + liten dörr = sant?

Kan man ta bort karmen tillfälligt så att det blir bredare? Hur brett blir det då?

Du har möjligtvis inget fönster i badrummet? (Fick användning av fönstret när jag köpt soffa utan att mäta:o:D)

Hur långt och brett vill du att det ska vara?

De flesta standardbadkar jag hittar är ca 51cm höga och sen olika bredd och längd så det borde då gå att välja ganska fritt vad du vill ha.
Väljer man dessutom något som ser ut såhär är det ju väldigt enkelt att få in :)
Men det beror ju såklart på vad du vill ha.

svedbergs-emaljbadkar-kampanj.jpg

Senast ändrad:

Kan man ta bort karmen tillfälligt så att det blir bredare? Hur brett blir det då?

Ja, jo, det skulle man säkert kunna, men det blir nog inte mer än någon centimeter skulle jag tro? Dessutom är det gamla lister som blivit övermålade en herrans många gånger. Sannolikt original.

Du har möjligtvis inget fönster i badrummet? (Fick användning av fönstret när jag köpt soffa utan att mäta:o:D)

Naj :D

Hur långt och brett vill du att det ska vara?

De flesta standardbadkar jag hittar är ca 51cm höga och sen olika bredd och längd så det borde då gå att välja ganska fritt vad du vill ha.
Väljer man dessutom något som ser ut såhär är det ju väldigt enkelt att få in :)
Men det beror ju såklart på vad du vill ha.

65x110-120 kanske. Bästa vore om det smalnade av lite (då skulle badkaret kunna vara 150 långt, om ena kanten var 50-55 bred istället), men så höga förväntningar kan jag nog inte ha ;)

Har också sett sådana badkar, men de är tyvärr inte riktigt vad jag är ute efter.

I en ideal värld skulle det vara något som liknade detta (fast svart på utsidan, men det kan man väl fixa rätt enkelt:

820-113_01.jpg

Senast ändrad:

Minimihöjd på Ifö BKFF är 520 mm. Finns med svart front.

Det här funderade vi på när vi hade minidörr in till badrummet. Nu minns jag inte måtten på dörrkarmen, men det var något liknande som ditt mått och det var på håret att det skulle gå in. Vi skulle då ha kunnat svänga in fotdelen och därefter svängt in sittdelen, om du förstår hur jag menar.

http://www.sanova.se/tbh_badkar_sanova_city.asp

Minimihöjd på Ifö BKFF är 520 mm. Finns med svart front.

Jo fast det är ju för långt tyvärr.

Det här funderade vi på när vi hade minidörr in till badrummet. Nu minns jag inte måtten på dörrkarmen, men det var något liknande som ditt mått och det var på håret att det skulle gå in. Vi skulle då ha kunnat svänga in fotdelen och därefter svängt in sittdelen, om du förstår hur jag menar.

http://www.sanova.se/tbh_badkar_sanova_city.asp

He he, det där har jag också tittat på. Vi kallar det "gräshoppan" ;) inget för mig tyvärr.. Men jag förstår vad du menar med att svänga in karet.

Det här är i stort sett ett sådant badkar jag skulle vilja ha. Men jag har ingen aning om vad bredden är förutom "5cm smalare". Och så kostar det 14.000... :meh:
http://finabadkar.com/sittbadkar-118-cm-2/badkar-med-tassar-130-cm/

Jag kan ju lägga till att någon vid något tillfälle sågat ut en ca 10cm bit ur dörrlisten. Gissningsvis när det skulle ha ut det förra karet? :D

Jag är inte så bra på matte men det verkar tveksamt med båda?
I vårt hus hade de sågat bort delar av karmen för att få in en tvättmaskin genom en liknande dörr :D
Jag lyckades lappa ihop, spackla och måla så idag syns det inte.

Ja, det är ju en variant att fundera på. :) känns på något sätt enklare än att bryta loss allt..

Är det värt att fundera på att lägga nytt golv? Kan man lägga nytt golv ovanpå det gamla (klinker, typ liten mosaikaktig) och på så sätt fixa golvlutningen?

Kan man göra något "billigt" åt väggen, typ dra på ny fogmassa eller vad det heter / något annat skyddande? Vill verkligen inte göra om hela badrummet... Det ser helt ok ut, men funkar som sagt sådär.

Enligt mina googlingar så går ingen seriös hantverkare med på att lägga nytt golv ovanpå gammalt. Och ta bort enbart golvet och lägga nytt ska man inte heller göra eftersom man då bryter fuktspärren. Så det verkar vara antingen väggar+golv eller inget alls.

Fogmassan mellan kakelplattorna kan man fylla på eller byta ut så att det blir snyggare.

Mm.... Jag misstänkte att det skulle kunna vara så. Fogmassa blir nummer ett då.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka