Badgrejer/flytgrejer/flytväst?

Breccia_

Trådstartare
Vad är egentligen bäst? Eller är det enklaste att inte ha något?
Vi är utomhus ganska mycket och vi har tillgång till en "egen" strand där vi badar och latar oss, vi får ta med oss hundar och ptja, det är bara vi som är där ;)

Lykke, som blir 2 i september, är ju självklart med en del. Frågan är om man "ska" ha någon flytgrej till henne? Och i sådana fall - vad? Flytväst?
Hon badar gärna och mycket och hela tiden, hon är helt galen. Hon badar ju självklart inte själv, jag är med henne, det är inte direkt långgrunt, det är stenar som är hala och en brygga så självklart - hon är inte där själv och paddlar runt.

Hon sitter där, går runt lite, plaskar, doppar huvudet och tror att hon precis som hunden ska jaga stenar och pinnar man kastar, haha! :D

Hur resonerar ni andra? Har ni något? Jag menar inte att bara för att hon skulle ha något så skulle jag låta henne bada själv, fan då skulle hon väl driva iväg ner till Nynäshamn eller in mot Södertälje, verkar inte som någon bra idé, men ändå, så man kan bada lite mer "riktigt" med henne och inte bara i strandkanten.

Haha känner att jag försökte skriva otroligt fort och forcerat, jag vet inte varför, hoppas ni förstår mina frågor och har några svar ;)

Sv: Badgrejer/flytgrejer/flytväst?

Jag har tryckt på mina barn flytgrejer när dem blivit lite mer självständiga (inte behöver ha mig precis brevid) Armpuffar har varit grejen.

Vi badar ibland på platser där det är riktigt djupt, där botten inte syns till ...och där har dem fått haft flytväst på sig tills de är riktigt simkunniga. Har märkt att intresset för att lära sig simma ökar när man får vara på djupt vatten.

Är självklart med och övervakar stenhårt när det badas, och befinner mig tillräckligt nära för att ingripa om nått händer ...

Vi har armpuffar, köpte ordentliga och inte såna plasiga man kan köpa överallt.
Men vi är ändå brevid dottern hela tiden för helt litar jag inte på puffarna, men dom är bra att ha som extra säkerhet och roligt för barnet att kunna busa i vattnet lite mer fritt.

I sommar kommer vi vara en del vid pappas sommarstuga, där badar vi mest från bryggan och vattnet är djupt och mörkt. Har inte rikigt bestämmt hur vi ska göra med flythjälp där men flytväst känns tryggast där.

Ja, det är ju inte så att man låter dom flyta vind för våg men det kan vara skönt att ha som en extra säkerhetsgrej helt enkelt!

Nu var vi ju oftast ute med båten när våra var så små, men då var det flytväst. Om vi inte låg vid någon strand då hade dom simdyna och armpuffar.

Det är jättebra vänja barnen vid att bada i flytväst, för den dan de ramlar i blir det inte så dramatiskt.

Det finns ju baddräkter med inbyggd "simdyna", har ingen aning hur de fungerar för såna fanns inte när mina var små.

Vi har en flytväst till vår ettåring, som du säger är de ju för små för att bada själva såklart, men med flytvästen kan man bada lite mer "ordentligt", gå ut på lite djupare vatten och så utan att behöva noja för att barnet ska slinka ur ens grepp och sjunka.

Flytväst känns också säkert, tycker jag, för den glider inte av (som armpuffar kan göra), och skulle olyckan vara framme så vet jag att flytvästen håller barnet uppe.

Däremot är flytvästarna för så små barn ganska bulkiga, så vi har den inte på hela tiden, utan just när vi ska bada tillsammans på lite djupare vatten (läs där jag lätt bottnar, men inte barnet).

Vi har tur som har det väldigt långgrunt och sandbotten på vårt sommarställe ( det ligger vid farleden, lite närmare nynäs än Södertälje, så ser jag Lykke komma flytandes lovar jag att ta upp henne. ;) ) så när vi badar går jag alltid med Selma. Går vi på bryggan får hon, motvilligt, ha flytväst på den. Hon är ju bara 15 månader och de flytvästarna är verkligen bulliga, så hennes huvud är som i ett skruvstäd, vilket inte uppskattas av lilla damen...

Jag skulle inte sätta på Selma flytgrejer på armarna förrän hon är lite större och börjar "simma" på egen hand, inte bara vill plaska, så jag hade nog satt på henne flytväst. :)

+ Lottch + Mabuse

Ett tips på en lite mer rörlig flytväst Baltic Bambi Supersoft
6881.jpg

6881_1.jpg

(Inte min unge, lånebarn från deras hemsida)

Vi har en likadan orange och är supernöjda. Det är inte massa tyg på ryggen som gör att de blir tokvarma. Sen är den perfekt att åka båt med. När sonen blir trött lägger han sig bara ner och har en inbyggd huvudkudde. Handtaget högst upp är superbra att hålla tag i.

Mvh Miks

Det är den vi har, men Selma trivs inte alls i den. :/ vi köpte den för att vi hört att den skulle vara bra. Vi har bara använt den två gånger, så hon vänjer sig nog snart. :)

Hon somnade förövrigt med den sittandes idag :D Så jag håller med om att den inbyggda huvudkudden är kalas.

Det är den vi har också. På en liten knatte på 76 cm blir den rejält bullig, huvudet sticker upp precis, och så har man flytelementen under hakan.

Vår unge har inget emot att ha på sig flytvästen (snällt nog, för stackarn blir ju som en liten michelingubbe), men väl i vattnet hamnar man ju på rygg, och det kan vara lite läskigt om man är ovan. Jag kan tänka mig att den är ok att ha på land, om man är på en båt t ex, men väl i vattnet så blir man rätt fixerad på rygg.

Vi har haft armpuffar på barnen när vi har badat, dvs rejäla armpuffar inköpta på simhallen som dels sitter väldigt bra, håller luften och håller ungarna uppe!
Just för att uppmuntra dem att simma, men ändå hålla dem flytande. En flytväst gör barnen lätt omotiverade att röra sig. Men däremot är det bra att barnen få prova på att bada med flytväst för att veta hur det känns.

Där vi har sommarstuga är det inte så bra för småbarn att bada, så där hade vi en liten uppblåsbar pool på bryggan där de har badat som små, och man har kunnat suttit brevid.

Jamen precis, går jag ut några meter så är det ändå över en meter djupt och man vill inte gärna att hon hamnar under vattnet eller bryggan.

Lottch: hahahaha bra, jag köper således en flytväst och märker med STORA bokstäver Lykke så du vet vilket barn det är... ;)

Miks: den gillade jag, den har ju handtag också, sjukt behändigt! :D

Snurrfian: det var ju faktiskt en bra synpunkt eller hur man ska säga, då skulle man kunna växla. vi är ju inte bara på någon strand då och då utan vi har ju som en egen strand som sagt med liten brygga och allt sådant, det blir mer... ordentligt badande, många dagar på sommaren o.s.v.
Lykke har en liten uppblåsbar pool på verandan hemma och det är suveränt, men ingenting slår ju att bada i havet, galen unge! :D

Vid båtfärd eller om E ska hänga på bryggan ( segelbåtar tenderar att behöva ligga på några meters djupt ) så är det flytväst på som gäller. När vi badar så har hon rejäla armkuddar och hon har nu lärt sig simma med dom på.

E är 2 år. Förra året fungerade inte alls armkuddarna. Då satt hon i en babysäkerhetsbadring när vi badade på lite mer djupt vatten.

Lite knapplån och även svar på meningen nedan.

väl i vattnet hamnar man ju på rygg, och det kan vara lite läskigt om man är ovan.

Ni har ju köpt en räddningsväst. Det vet man pga att märkningen på den är 100N
395.gif
. Den är byggd för att man ska hamna på rygg oavsett om man är vid medvetande eller ej, simkunnig eller inte. Således inte en toppensak att simma med.

Vi övar sonen att bada med flytvästen varje gång vi åker båten. Det är en vanesak att ligga och flyta på rygg. Inte helt avslappnat ännu och då har i övat 2 somrar.

Kanske är det en annan typ av flythjälpmedel ni skulle behöva. Kanske inte att rekommendera att springa runt på bryggan med men när liten väl ska bada.

Simväst
407082-origpic-884c43.jpg_0_0_100_100_200_270_95.jpg

Simväst
1805333-origpic-160bb8.jpg

Flytring för små barn
8139114-origpic-78f3ea.jpg

Sittring
3432662-origpic-5e69bc.png

Samtliga saker hittades på simbutiken.se

Just nu kör vi armpuffar och en vanlig simring på stranden. Sen är vi aldrig mer än en meter ifrån honom.

Mvh
Miks

Ni har ju köpt en räddningsväst. Det vet man pga att märkningen på den är 100N
395.gif
. Den är byggd för att man ska hamna på rygg oavsett om man är vid medvetande eller ej, simkunnig eller inte. Således inte en toppensak att simma med.

Jag vet att det är en räddningsväst, det var ju därför jag köpte den! :idea: Mitt barn är alltså ett år gammalt, det är liksom inte riktigt tal om att lära sig simma än. Vi har inte köpt den för att jag tror att min lilla ettåring ska kunna lära sig simma med den, vi har köpt den för att jag ska kunna ta med bebis på djupt vatten utan drunkningsrisk, även om olyckan skulle vara framme och jag tappar greppet om barnet. Därför ville vi ha just en räddningsväst, som garanterat kan hålla barnets huvud ovanför vattnet. Inte armringar som kan glida av, sittringar man kan trilla ur, osv, utan just en räddningsväst.

Men, faktum kvarstår - för en liten knatte som denna sommar provar på detta med att bada i en riktig sjö för första gången, så är det lite läskigt att ligga på rygg och flyta i vattnet. Alltså behöver åtminstone vårt barn lite tid att vänja sig vid att ligga i västen, lita på att inte sjunka, och kunna slappna av i ryggläget. Just nu är det lite skräckblandad förtjusning att ligga i västen.

Kanske är det en annan typ av flythjälpmedel ni skulle behöva. Kanske inte att rekommendera att springa runt på bryggan med men när liten väl ska bada.

Problemet med alla de där andra simhjälpmedlen är att de inte är säkra på det sättet som en riktig räddningsväst är. Vi använder räddningsvästen när vi tar ut barnet på djupare vatten, där jag men inte barnet bottnar. Och då vill jag vara 100% på att barnet inte sjunker, om det skulle slinka ur mitt grepp när vi busar i vattnet. Bada på egen hand är man alldeles för liten för när man är ett, tycker jag. Eller springa runt på bryggan på eget bevåg, när man lärt sig gå för mindre än en vecka sen.

Jag vet att det är en räddningsväst, det var ju därför jag köpte den! :idea:

Men, faktum kvarstår - för en liten knatte som denna sommar provar på detta med att bada i en riktig sjö för första gången, så är det lite läskigt att ligga på rygg och flyta i vattnet. Alltså behöver åtminstone vårt barn lite tid att vänja sig vid att ligga i västen, lita på att inte sjunka, och kunna slappna av i ryggläget. Just nu är det lite skräckblandad förtjusning att ligga i västen.

Bra där! :)

Problemet som jag tycker när vi badar med flytvästen är att jag tycker att det blir lite för forcerat. Sonen kan inte röra sig i vattnet och han kan definitivt inte ta sig någonstans. Han kan heller inte se något annat än rakt upp i luften vilket oftast inte är så uppskattat. Det går bra om han sitter på min eller sambons arm när man simmar men då har ju västen egentligen inte någon funktion annat än ta emot honom om han skule tippa. Flytvästen är dock alltid på när vi badar från båten.

Därav armpuffar och badring när vi är på stranden. Badringen är så pass tajt att han inte kommer ur den uppifrån eller hur man ska säga plus att vi aldrig släpper iväg honom själv. Han tycker att badandet är mycket roligare när han är i upprätt läge och kan plaska i vattnet. Han sprattlar med benen och blir mer aktiv i vattnet. Sen har han inte riktigt koll på när han bottnar och inte och då är ringen skön för med armpuffarna hamnar han lätt med huvudet under vattnet innan han kommer på att man ska spänna armarna.

Sonen blir 2 år i augusti så han är ju nästan året äldre än din mini. När vi är på bryggan och ska iväg med båten har han flytvästen på. Han ska hålla i sig på vissa ställen och på andra där det är lugnare vatten får han gå själv på bryggan. Vi resonerar som så att trillar han i så kanske han lär sig något och ska vi kunna vara på sjön så kan vi inte hålla i honom hela tiden.
Därav att vi tränar flytandet ganska mycket och även doppa huvudet under vatten och "koka kaffe". Just nu tror jag vi säger "stäng munnen" ungefär 5 gånger i minuten eftersom han i ren förtjusning har munnen vidöppen :D

Så med mina erfarenheter blir kontentan att det är nog bara att träna som funkar med att få flytandet i västen smidigt. Men ska man få ett mer aktivt badande tror jag man får se sig om efter andra hjälpmedel.

Mvh Miks

Jag håller med dig. När barnet är 1 behövs inga avancerade flytdon för att lära barnet att simma och i mitt tycke är dom för små för armkuddar eftersom det krävs lite balans/teknikteknik. Däremot anser jag att ordentliga och välpassande arrmkuddar är väldigt säkert när man badar tillsammans med barnet

Säkerhetsringen tyckte jag var bra, givetvis badar inte så små knoddar ensam.

Räddningdvästen känns som ett bra alt till en ettåring. Säkert och bra!

Liknande trådar

P
Övr. Hund men jag har tyvärr spätt på ryktet om att dom är livsfarliga hundar:( Jag har en liten kille på 6 månader. Dom här senaste dagarna har...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
19 635
Senast: Calazirya
·
V
Övr. Hund Funderade på en grej, ni som tränar i vatten med apportraser, typ labbe, tollare etc. -hur är era hundar i vatten annars? Anledningen...
Svar
8
· Visningar
1 006
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama