Både kiss och bajs?!

D

Dark_Dream

Hej!

Min katt har åtskilliga gånger kissat ner våra lakan. Och det spelar ingen roll hur många gånger man tvättar dem, det är numera efter kastrering, det enda stället han fortfarande kissar på.

Har läst att man ska kunna ta bort kisslukten med ättika. Men hur? ska man hällsa på lakanen i maskinen, istället för sköljmedel eller vad? :confused:

Hjälp mig!

Nu imorse bajsade den också? VARFÖR?! Finns det ngn expert som kan tala med djur man kan vända sig till? :(

Sv: Både kiss och bajs?!

Jag skulle krympa utrymmet för katten (och definitivt inte släppa in den sovrummet) och ha den i textillös omgivning med en stor ren och fräsch kattlåda tills den fått i en god vana av att använda den. Sedan successivt låta katten få mer utrymme inne.

OK. Problemet är den att vi bor i en etta :P och sängen och toan är i samma rum... och om han inte skulle få gå här inne skulle ha bli galen.. :P Så mitt problem är stort :(

Det brukar oftast hända när vi sitter vid datorn här... Då lådan är precis bredvid.. kan det vara så att han inte vågar gå på toan när vi sitter här?

Använder han toan överhuvudtaget?

Skaffa ett plastöverdrag till sängen. Sängar är dyyyyra.
Skaffa en kattlåda till och ställ i andra änden av rummet. Testa gärna en finare variant av kattsand i den. Se om det blir någon skillnad.

Ätticka ska fungera att få bort mycket äckligt med i tvätten, dosera ett par matskedar tillsammans med tvättmedlet.

Jo, fram tills idag har han alltid bajsat i toan plus att han ju då ibland har kissat i toan. Har pee-wee strö i toaletten... så kan hålla med om att det kanske är lite stort för en liten kisse... Ska prova med sängöverdrag i plats... sant med billigare plats än säng...

Hur är kattoaletten placerad? Många katter vill ha lugn och ro när de går på toaletten och står då toaletten så till att det ofta är rörelse i närheten av den kan det avskräcka katten från att använda toaletten.

Eftersom du bor som du gör försök sanera sängkläderna dvs. blötlägg dem i ättika och vatten och tvätta dem med Vanish. Om du har råd, köp helt nya sängkläder. Ta sedan för vana att lägga plast över sängen, då skyddas sängkläderna och i bästa fall tappar katten helt intresset av att kissa på sängen.

Skaffa fler lådor (förstår att du kanske inte har plats för sådär väldigt många) med olika strö och placera på olika ställen. Kanske märker du att katten föredrar ett visst slags strö eller en viss placering på lådan. Det går även att ge anti-depressivt en kortare period och se om det hjälper. Clomicalm heter preparatet och det ges under en kortare period. Verkar det fungera kan man sedan successivt trappa ner dosen och förhoppningsvis kan man avsluta behandlingen helt och ha en harmonisk katt som pinkar rätt efteråt.

Katt toan ligger här precis vid min högra sida... under ett skrivbord alltså... ganska lugnt tycker jag... Det som är det jobbiga är att ibland kissar han när man sitter här. och då kan jag köpa att det är mycket oväsen men musik, tangenter osv.. men om man te.x. är på toaletten och sen kommer ut utan då att datorn är på, så har har i nio fall av tio kissat i sängen... och då förstår jag inte varför han gör det, då är allt helt tyst och lugnt, även vid datorn.

Men jag ska köpa en plats och nya lådor... och sen ska jag se vad problemet är... tyvärr kan jag inte ha kvar en katt som hela tiden kissar över allt. Men jag ska försöka komma på varför.. .(

Om katten i nio fall av tio kissar när han är ensam i rummet så skulle jag flytta in kattlådan på toan så att katten kunde gå undan och vara ifred när den vill pinka. Ser du inte ett visst samband där?

Jag skulle också ta den till vet för rutinkoll. En UVI kan vara roten till besvären och de är isf lätt åtgärdat.

Men, har du inte koll på honom?
Han visar inga som helst tecken på kissnödighet, missnöjdhet, oro, whatever innan han går och kissar i sängen?

Hade mina katter pissat i sängen när jag var på toa så hade jag tagit med dem in på toan. Vakta honom när du sitter vid datorn.
Katter som inte är rumsrena har jag inte i möblerade rum, de får bo i badrummet tills de vet vad som gäller. De kan få vara ute under sträng uppsikt när man är hemma.

Har du provat låda med vanlig sand, pee-wee är väl ganska speciell?
Började den här ovanan plötsligt? Något som ändrades i ditt eller hans liv? Stress? Doft av andra katter?
Kolla hos vet också!
Min hankatt har kissat en gång i sängen, och det var när han hade UVI.

Nu har vi provat och köpa en ny toa, och hej va bra det går! Han har kissat i den tv gånger och bajsat! :eek: Om vi bara visste att det hade varit så här enkelt som det verkar vara så hade vi köpt en ny låda för länge sen! :)

Gu va skönt! Kisseri utanför är ofta någon form av protest (om det inte beror på något fysiskt då). Bara trixa o knixa tills man kommer på vad det är!

Hoppas att han är nöjd med toan även i fortsättningen...;)

Än så länge älskar jag den! :love: Har ändå kvar den gamla men han har inte visat något större intresse för den. (som vanligt) Den nya toan är dock jätterolig eftersom stenarna i den låter när man skrapar och då kan man gå dit bara för skojjs skull :) :D

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Vi har en innekatt som börjar bli till åren och på det senaste har hon börjat bete sig lite märkligt. Varje gång hon går till ett...
Svar
17
· Visningar
3 979
Senast: Relmar
·
Katthälsa hej allihopa! Jag hoppas att ngn vill ta sig tid och läsa detta inlägg och hjälpa mig! Jag har en birmahona på 1 år, hon är kastrerad...
Svar
18
· Visningar
7 731
Övr. Katt Jag har 3 katter så jag vet inte vem städidioten är. Men någon av dom har den fula ovanan att kissa på mina kläder om jag låter dom...
Svar
10
· Visningar
1 558
Senast: purity_666
·
Katthälsa Vi har problem med var katt, han har valt ut vart arbetsrum som hans toalett, han kissar/bajsar även i tvättstugan om vi glömt dörren...
Svar
14
· Visningar
3 911
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama