Bäddfrågor

M

missan

Jag ska till att lägga bädd i pållens box för första året i år, och har några funderingar.

Jag har tänkt en variant av kalk+ torv+ massor med halm, är det någon som har en sån som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Jag har hört att torven ska "brinna" ihop, vad menas egentligen med det? Är det bara att kalka och hoppas på det bästa? =)

Ska jag lägga i all torv och själv trampa till den + vattna, sen lägga i halmen och först därefter ställa i hästen, dvs när bädden är helt klar? Eller ska totton in redan när torven är inlagd, för att "trampa runt"?

hej och hå, mycke frågor blir det

Vi hade kalk+spån+halm
Hästarna trampar runt i det själv när allt är utlagt.
Sen så tar man ju bara bort bajset o fyller på ny halm vid behov

Så det är bara att ta bort skiten och sen kalka på det blöta? Är det alltså kalken som gör att torven "brinner ihop"?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg för ett år sedan om detta och sökte svar, utan resultat, tänkte prova igen eftersom vi och veterinärer börjar...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: caballus
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 575
Senast: niardasp
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 344
Senast: Bliss
·
Tjatter Äntligen är det dags för årets hingstpremiering! Det tisslas och tasslas i stallarna, lukten av pälsglans ligger som tunga moln och ett...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
14 728
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka