Bädd fundering

L

Liljan80

Har nu letat bland alla tidigare trådar ang detta men inte lyckats hitta något svar på mina frågor, så jag försöker här.

1. Kan man grunda en bädd med torv och sedan ha spån på det?
2. Fungerar det med torv och spån på samma gödselstack?
3. Hur har ni gjort när ni grundat för en bädd? Boxen är idag helt tom och det är betonggolv.
4. När ni lägger kalk hur tjock lager?
5. Varvar ni med torv/spån och kalk flera gånger eller bara i botten?

Tacksam för alla svar då boxen skall göras iordning i helgen!

//Emma

Sv: Bädd fundering

Varför spån på torven? Jag tycker att torvbädden är kanonbra jämfört med då vi hade spån.

Vi bäddade i går kväll åt hästarna, med torv. Jag lägger ett hyfsat tjockt lager kalk på golvetdär hästarna kissar. Stoet längst bak i boxen och på ett ställe vid en sidovägg och valacken mitt på boxen. Sen lägger vi in ett tjockt lager torv, men lägger torven i omgångar, vattnar och stampar till. Annars kan torven flyga iväg utmed kanterna.
Sen kalkar vi när hästarna kissat. Våra bäddar har hållt sig helt luktfria de år vi haft torv.

När det är som kallast på vintern brukar vi köpa några balar halm och lägga uppe på bädden.

Om man bara har torv i gödselstacken brukar man kunna sälja eller själv använda gödslet till odling. Det är bara hästskiten som ska bränna och inte spån eller halm (jag tippar min använda halm i ett hörne av gödselstacken). Får man en lagom hög gödslad torv över så planterar man helt enkelt solrosor, pumpa och melon i högen - det ser fint ut och växer något alldeles enormt!

Jag har aldrig provat den varianten själv, jag har bara haft torv/halm-bädd. Men det borde ju fungera. Torven blir inte lika kompakt om man blandar i spån så jag undrar bara om det kommer fungera som permanent-bädd. Men som vanlig bädd... det går ju alltid att testa. Jag satte kalk i botten innan jag lade på torven och halmen.

Tanken med att ha spån på torven är att det blir så mörk i stallet annats och det tycker inte dom andra om. (är ny så vill inte sätta mig på tvären helt och hållet från början)

Halm kan vi tyvärr inte ha då han får hosta av även det.

Jag har torvbädd med spån över och det funkar jättebra.

Förra året började jag med att göra torvbädd men i och med att torven blir ganska kompakt tycker inte min häst om att kissa på det. Han tror att det ska skvätta på benen. (det gör det inte för så hårt blir det ju inte) Men han började med att skrapa höt under magen innan han kissade så det fungerade ju inte. Då började jag lägga ett rejält lager med spån på. Så jag mockar ut högarna varje dag men inte kisset, det packas i torven, så spånet är alltid torrt och fräscht.
För att det inte ska blanda sig för mycket med torven har jag lagt in torv nu som han står på och plattar till när jag tar in honom för att borsta eller om han ska äta (annars går han på bete än). När han ska in på natten så kommer jag börja lägga på spånet. Sen blandar det sig lite grann ändå...

Liknande trådar

Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 594
Senast: mackan
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 586
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 313
Senast: Lona
·
Hästhantering Hej, jag har precis köpt en 3-åring, och jag vill att han mår bra när han står i boxen. Skulle uppskatta lite råd och tips om vad ni...
Svar
19
· Visningar
2 120
Senast: delavdig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama