orion_x

Trådstartare
Ni som har långhåriga eller halvlånghåriga katter, hur ofta badar ni dem och vad använder ni för produkter? Hur ofta kan man bada dem utan att det torkar ut huden onödigt mycket.
Uppfödaren till min blivande katt badade sina var 3:e månad ungefär, men jag glömde naturligtvis fråga med vad eller hur hon gjorde:smirk:. Hur gör ni?

Sv: Bada

jag har perserkatter och dom badas 1 g i månaden. använder ett bra shampo som uppfödaren rekomenderat + spraybalsam com även innhåller antistatmedel, det kan man även spraya på dom när dom är torra och när dom kammas.

se till att pälsen är genomblöt ner till huden innan du börja shamponera. låt det sitta i 2-3 min. skälj sedan nogrant spec i armhålor och under magen. tänk på att katter vill ha lite varmare temperatur på vattnet än vad vi vill ha. blås även katten orr sen med fön eller hårtork.

Ah. det är ju rätt ofta ändå. Har läst någon stans på nätet att en del badar med yes diskmedel, gör du med det? Eller vilket shampo använder du?

Bra schampon för ragdoll är t.ex. #1 All Systems Super Cleaning & Conditioning (schampo och balsam i ett) samt Espree Silky show med tillhörande balsam. Båda dessa har jag använt till mina ragdolls, har mest använt det första fram tills nu och tycker Espree kanske är snäppet bättre (har dock inte badat mina vuxna katter med det ännu).

Kom ihåg att späda schampot ordentligt (1 del schampo till 20 delar vatten typ) och skölja nooooga (minst 5 min, pälsen ska kännas "gnisslig").

Sen beror det på hur avancerad du vill vara. Badar du till utställning kan man behöva vara mer noga. Inför utställning brukar jag även köra med Bio Groom Super Cream inpackning på de pälsar som kan behöva mer återfuktning (torra eller sträva), brukar vira in katten i en handduk och låta det sitta i och verka i ca 20 min. Det måste tvättas bort med avfettande medel, där använder många Yes diskmedel (utspätt i en massa vatten precis som tidigare). Efter det badar man som vanligt med schampo och balsam, helst 2 schamponeringar (man behöver ju inte skölja jättenoga mellan schamponeringarna, viktigast efteråt, kom ihåg under magen och mellan benen!).

Läs mer här t.ex.
http://www.ragdollklubben.com/ragdoll/skotsel.php

/Erica

Badar bara mina katter när de "misslyckats" på toaletten numer. Lite oftare förr då de ställdes ut, men inte i onödan då de har en väldigt fin päls som det är. Använder PCLs schampo och vid borstning deras spraybalsam. Funkar på mina skogisar!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
782
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama