Bada med hästarna

Mimsan_

Trådstartare
Hej,

Känner mig ganska så fånig men samtidigt men måste jag fråga någon (er). Vi har en sjö nära oss som vi brukar rida vid och som hästarna får bada i även sommartid. Brukar gå ut i den så hästarna har vatten till knäna ungefär och dom verkar tycka om det då dom "dyker" med mularna och vevar lite med benen och vill lägga sig i det. Det är grunt en bit ut sen blir det ganska djupt och jag skulle så gärna vilja bada/simma ordentligt med mina hästar men är sjukt nojjig över att dem typ ska få panik och bara sjunka? (ja jag är seriös, hehe:o) Kan alla hästar simma? Funderat på om jag ska låta sambon ha oss i longerlina så får vi hjälpas åt att dra in hästen om det händer. Dom är ju iaf lite lättare viktmässigt i vatten :angel:

Upplys mig kära bukare :p:D:)
 
Jag tror att alla hästar kan simma :angel: Min ponny älskade att bada iallafall :D det enda man ska tänka på är att INTE sitta/ligga på ryggen när dom väl börjar att simma utan hålla i manen och simma brevid. Och att akta fötterna när dom väl får fäste igen. Gör rätts så ont om man "råkar" hamna emellan ;)
 
Jag tror att alla hästar kan simma :angel: Min ponny älskade att bada iallafall :D det enda man ska tänka på är att INTE sitta/ligga på ryggen när dom väl börjar att simma utan hålla i manen och simma brevid. Och att akta fötterna när dom väl får fäste igen. Gör rätts så ont om man "råkar" hamna emellan ;)

Hehe, dom bör väl kunna det liksom :angel:
Var 100 år sen känns det jag badade med mina ponnys men varför ska man inte sitta/ligga på ryggen? Har sett många ryttare nu i sommar som suttit kvar när deras hästar hoppat rakt ut i sjön :confused::rofl:
Åh, usch, det är en annan tanke jag känner sådär inför. Tänker nog bada med typ gummistövlar, haha! :D:p
 
Ut å simma med dig och hästen, det är fin fin träning :)
Det är taskigt att sitta på när hästen simmar.
Är hästen inte van vid att simma är det ännu taskigare.
Försök simma med en tung klump på ryggen, du kommer att sjunka ner även om du kanske kan hålla huvudet ovanför vattenytan så är det ändå inte vidare trevligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 003
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 775
Hästhantering i t ex en sjö. Hur gör ni? När hästen börjar simma, simmar ni med bredvid då eller sitter ni kvar på hästen? JAg antar att man simmar...
Svar
19
· Visningar
4 195
Senast: Cilla
·
S
  • Låst
Hästmänniskan För snart en vecka sedan ringde en tjej till mig och frågade om hon kunde få hyra in sina två unghästar hos mig. Hon berättade att hon...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 780
Senast: mysko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp