Bada med benskydd

Sahara

Trådstartare
Ni som har badat med era hästar i havet. Har ni benskydd på då? Vad har ni för benskydd, och vad gör ni för att ni inte ska tappa dem?

naturligtvis har vi benskydd.
Spänn åt dom hårdare kanske? vi har eskadron skydd, har aldrig varit med om att dom lossnat, men isåfall får man väll hoppa av och hämta dom lr nåt :)

Beror väl på vad du har för häst. Brukar hästen stryka sig är risken ännu större i vattnet. Risken för obalans m.m. blir ju större.

Har aldrig skydd på min häst och har det inte när jag badar heller. Har aldrig haft en sån skada på henne och den dagen hon får det har det antingen hänt nåt allvarligt eller så är det dags att ta bort henne för då är det nåt allvarligt fel i hennes kropp. *missförstå mig nu inte*

En tidigare stallkompis badade med vanliga Eskadron senskydd på sin häst. Hästen "fastnade" i vattnet och höll på att gå omkull...

Skyddet vattenfylldes på något vis och styrde iväg frambenet åt fel håll så att hästen tappade balansen. Hon tog alltid av skydden när hon badade efter det.

Jag har ridit i vatten med neopreneskydd(sådana ganska tjocka med 'luddig' utsida som fäster kardborre över hela skyddet), vilket fungerar utmärkt. Har även haft racing tack senskydd+strykkappor utan minsta problem.

Jag har Eskadron senskydd iof lite gamla, som jag hade på sist jag badade med kusen. Ena skyddet ramlade av när hon plaskade med frambenet och jag skulle i och hämta det. Jag tänkte: Jag får väl bli lite blöt om benen, och försökte försiktigt få tag på det från en sten. Bara det att stenen var slemmig och hal, så jag plumsade i med ridhjälm och allt. :D Det var lite svårt att ta sig upp med vattenfyllda skor, shortchaps och kläder på + att vattnet var lite strömt. Sen fick jag rida hem blöt som en disktrasa. Där tänker jag inte bada nå mer! Ja ja, jag fick iaf tag på skyddet! :smirk:

Jag har under de senaste åren ridit mååånga kilometer i vatten på olika djup och i olika gångarter med kardborreknäppta senskydd* på frambenen och aldrig tappat dem.

Har inte heller haft några problem med att skydden skulle ha bromsat upp och 'styrt' om frambenen.

Rider alltid med skydd i alla fall för frambenen, en onödig senskada är något av det sista jag vill ha! "den dagen hon får det har det antingen hänt nåt allvarligt eller så är det dags att ta bort henne för då är det nåt allvarligt fel i hennes kropp" skrev någon och jag håller verkligen inte med!

Jag respekterar och förstår att man inte vill använda skydd (och jag gjorde det själv aldrig förrut på mina ponnyer), men alla kan trampa fel eller slå i sig av en ren olyckshändelse, det behöver då rakt inte betyda att hästen ändå skulle vara 'slut'! Ett par senskydd är en billig försäkring som om olyckan skulle vara framme kan skydda hästen från en allvarlig skada med många månaders konvalecens.

~CiA

*) använder Eskadron, Gera och Hampa

Gjorde det förut, men en gång tappade jag ett bakskydd som min kompis fick simma ut och hämta, så sen dess tar jag av dom... :D

En i stallet hade eskadronskyddena på sin pålle när hon bada. En rammla av och flöt ut långt så dom var tvungn att åka ut med båt och hämta den.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 188
Kropp & Själ Jag fryser väldigt mycket när jag är i badhuset med barnen och badar, så pass att jag idag har ont i kroppen efter gårdagens besök på...
Svar
15
· Visningar
620
Senast: Fille
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
720
Senast: fio
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
969
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka