backträning??

U

Uddatyp

finns nog många sånna här frågor..men iallafall..

de finns en ganska så brant och lång backe hos mej som ja brukar klättra i..de går att rida runt rundan när man kommit upp och sen rida upp för backen igen när man kommit tillbaka...också kan man rida runt så massa gånger.

men de tar ganska så lång tid om man ska rida runt så varje gång så undrar om de är väldigt skadligt för hästen att gå neför backen igen och sen direkt upp..och gå upp o ner så några ggr.

för känner att ja vill köra lite mer intensiv styrketräning med honom..så han verkligen får jobba och ta i.
de är en gräs/lite grus backe...om de har någon betydelse.

har även en sandbacke som vi brukar klättra i men den gillar ja inte att gå nerför..för de känns som om de sliter en del..den klättrar vi inte ens mycke uppför.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: backträning??

Ska man ha en allsidig träning ska väl hästen gå nerför med...
Men gör det inte för många gånger och för mycket, då sliter det mer än det hjälper (både upp och ner).

Sandbacken hade jag nog undvikit, sand är så tungt att gå i ändå...

Just att gå upp - ner - upp - ner några gånger är inte skadligt sålänge man inte tar mer än hästens muskler orkar. Det sliter mest om man tränar mer än musklerna orkar.

Det som säger stopp är oftast inte uppförsbackarna utan nedförsbackarna. För hästen måste använda musklerna mycket mer och hålla en bra balans och relativt sakta tempo för att inte bara slita på sig i nedförsbackarna. Man kan se det lite som att i uppförsbackarna är det skjutförmågan och kondisen som tränas och i nedförsbackarna är det styrkan/balansen/bärigheten som tränas om hästen inte bara flänger iväg vill säga för då är det bara extremt slitande att rida mycket nedför. Vill man öva upp denna styrka kan man smygskritta med så små hjälper som möjligt dvs man försöker att inte störa eller låsa hästen och gör halt ibland. Kan hästen stanna direkt utan att nästan trilla framstupa så har man en bra balans.

Ingen träning är skadlig så länge hästen orkar i princip ;) Men för det mesta är ju hästen inte så jätte vältränad i de musklerna den behöver för att utföra något, från början. Så träna backar ska man nog inte göra så jätte mycket direkt, inte upp-ner-upp-ner 139 gånger först gången liksom. Speciellt om hästen inte är van att gå ner (eller van att gå ner men inte upp). Men träna både upp och ner så det blir allsidigt. Några få gånger är ju bra att börja med, och sen öka efterhand, nu lät det som om hästen är van att gå upp men inte ner, så därför tyckr jag att det bör vara försiktigt i början. :)

(eg. vad du sa...var bara tvungen att skriva det igen på ''mitt'' sätt..x)

Haha, ja vi är nog inne på samma spår iaf ;)
Själv stör jag mig ganska mycket på (när jag rider) hästar som inte har tekniken och balansen i nedförsbackar. Ibland kan det kännas som att man sitter på ett (ursäkta uttrycket..) 25-årigt ök trots att det är en häst i sin bästa ålder när man rider nedför. Så stöter jag på det blir det MASSOR med teknikträning i nedförsbackar, framförallt att man lär hästen att samla upp sig istället för att stolpa iväg med benen och släppa ryggen. Men som sagt får man ju ta det ganska försiktigt till en början, särskilt om man ska vara så petig. Det är nog det enda jag är petig med öht vid uteritter :p

Ja, det ska ju inte kännas som om hästen håller på o trilla omkull med en när man rider nerför..
Svårt det här med att inte träna för mycket eller för lite... måste ju bli lagom..Oo

Ett alternativ är att hoppa av hästen och leda den nerför...:)

Tänk på att helst inte trava i uppförsbacke. Traven är tvåtaktig/diagonal och hästen kan lätt komma undan med sin svaga sida. Du för bäst träning i skritt muskelmässigt och i galopp konditionsmässigt. För övrigt så stärker man hästens bakdel och därmed samlingsförmågan i nedförsridning och rygg/rumpa uppför. Djup sand är alltid mer slitsamt för senor och leder, linda gärna i djupsand. :p

Ett alternativ är att hoppa av hästen och leda den nerför...:)

Det är ju ganska smart på ett sätt, man riskerar inte lika mycket att slita ut hästen. Men då får man ju obalans mellan bär- och skjutmuskulatur, om hästen får extra vikt i uppförsbackar men inte i nedförsbackar.

Vem får då störst obalans du eller hästen? :D
Ibland så är det nog att bära sin egen kropp för att undvika onödigt slitage. Det handlar även om balans.

Det kanske är säkrast och mest skonsamt att ni går båda två, både uppför och nerför. Då kommer ju även du att bli i toppform..;)

Ibland så är det nog att bära sin egen kropp för att undvika onödigt slitage. Det handlar även om balans.

Det kanske är säkrast och mest skonsamt att ni går båda två, både uppför och nerför. Då kommer ju även du att bli i toppform..;)

:bow: :bow:

Håller helt med dej!! :)

Tänk på att helst inte trava i uppförsbacke. Traven är tvåtaktig/diagonal och hästen kan lätt komma undan med sin svaga sida. Du för bäst träning i skritt muskelmässigt och i galopp konditionsmässigt. För övrigt så stärker man hästens bakdel och därmed samlingsförmågan i nedförsridning och rygg/rumpa uppför. Djup sand är alltid mer slitsamt för senor och leder, linda gärna i djupsand. :p

är de inte lite likadant med galoppen? alltså att dom kan komma undan med den svaga sidan..eller gäller de kanske bara att variera mellan höger o vänster galopp lika mycket..

vilket tempo ska man ha i skritt? aktiv och frammåt eller lite mer långsamare skritt?
eller ska man variera de med..?

Just därför...:D
Att själv klättra är ett ypperligt sätt att komma ur sin egen lathet.

Djup sand är alltid mer slitsamt för senor och leder, linda gärna i djupsand. :p

(Sedan är ju frågan hur mycket nytta en linda gör egentligen..det är en (ofta) elastisk tygbit som inte ens får lindas särskilt hårt (lagom hårt, men inte jättehårt ju) och tja... i nerstöten i vanlig trav tar varje kotled emot ca 1 tons belastning.. hur kan tygbiten hjälpa så värst mycket? :P
Och på vilket sätt ger den stöd i sand, det slitsamma där är ju snarast att lyfta hoven..? Vad stöttar lindan där? Den biten har jag inte funderat mycket på, så har du någon vettig förklaring så säg den :p
(kan pm:a om vi inte ska ta över tråden...>_>)
Gillar inte lindning särskilt mycket, som märks, men tror inte att den gör ngn skada i sig heller så jag är inte direkt emot det. Frågar bara här eftersom jag aldrig hört att lindor ska hjälpa vid djupsand..

Jag gillar att vara lat..XD
Njae... det är väl bra att gå bredvid... men ändå..:angel:

Det kanske är säkrast och mest skonsamt att ni går båda två, både uppför och nerför. Då kommer ju även du att bli i toppform..;)[/QUO

I mitt fall (finns så klart undantagstillfällen) hästen. Om hästen verkligen är riktigt kass på att gå i nedförsbackar trots att jag hjälper till med balansen så tar jag antingen väldigt korta backar både uppför och nedför för att det ska bli lite styrketräning, eller så tar jag det avsuttet både upp och ner.

Om man inte sitter i balans kan jag hålla med om att det är bättre att gå eller träna upp balansen så man kan hjälpa hästen. För att få hästen att samla sig gäller det ju att man själv spänner magmusklerna så jag kan lova dig att jag får jobba i nedförsbackar även om jag inte går själv :p
(En häst som vi "backtränade" relativt nyligen gjorde vi just så med, att vi gick med hästen hela vägen istället för att rida. Just för att kunna göra grovjobbet utan att det skulle bli för jobbigt för hästen.)

Senast ändrad:

Tänkte på det du skriver idag, efter ett ganska långt ridpass hade vi några långsträckta nedförsbackar, där min häst ofta "släpper" och hamnar i obalans. Därför vinnlade jag mig om att hon skulle få ett stöd, och jag provade lite olika tekniker, men det var först då jag kom att tänka på det beryktade bollsätet som det verkligen blev avsevärt bättre.
Så länge jag såg till att ha "bollen" framför mig (tänkte att hästens rygg ska få komma upp) gick det bra, men så fort jag tappade balansen det minsta så svajade hästen. Hon är inte särskilt stark ännu... Konklusionen för min del blev att jag måste klara att hålla fokus hela tiden; bra träning för mig, mina magmuskler och min sits!
Det är ju mycket lättare uppför.
Använde också oftast trepunktsits nedför.

Ja, så brukar jag också känna! :idea: fast jag har nog inte tänkt på samma sätt just med "bollsäte" utan att jag ska hitta hästens tyngdpunkt för att inte störa den i nedförsbackarna. Första gångerna när man inte ridit ut på länge brukar jag ha rejäl träningsvärk i magen! :p just att luta sig lätt framåt (känns ju som att man lutar sig massor iom att det är nedför) är riktigt jobbigt, men även jag märker att hästen blir friare i sin rygg och då hellre flyttar vikten bakåt.

När det är riktigt brant nedför (rider mycket barbacka vid uteritter) brukar jag fuska och lägga händerna på var sida om manken för att orka hålla balansen... :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: valy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
686
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar