HannaZ

Trådstartare
Har ett ungsto på fyra år (kom från holland för 3 månader sedan) som troligen inte varit så jättemycket hanterad tidigare.

När nåt inte är som hon vill eller hon tycker nåt är läskigt så backar hon. Tex om jag ska tränsa henne så backar hon gärna. Om nåt skrämmer henne på stallgången och hon kommer på att hon sitter fast så backar hon och sliter sig (hänt några gånger men blivit bättre), eller när hon ska maskas så slänger hon upp huvudet och backar, etc.

Hur ska jag handtera detta? Försöker att alltid få henne att gå fram när hon gör så här. Ex fram några steg och så ta på tränset på ursprungsplatsen. Eller som när hon backade ut ur stallet när jag visade avmaskningssprutan i förrgår - direkt fram, fram på en liten volt (grimskaftet var inte så långt). Gick sen in i boxen och då vart det inga problem.

Några tankar?

Sv: Backar...

För att bryta vanan brukar jag se till att alltid ha hästen med vägg bakom när jag gör saker som jag misstänker kan komma att skapa en protest. Brukar oftast inte vara några problem efter ett par gånger, jag slipper bråka och vara auktoritär.

Hej!

Om hästen backar för att du kräver saker, tryck inte upp den mot en vägg! Kan få motsatt effekt. Hästen känner sig trängd och skjuter ut som en kanon. Vill den backa, ja men se till att den backar ordentligt!
Överdriv! Backa hästen genom hela stallet om du måste. När den känns vilja stå still och du är nöjd, gör ett nytt försök med vad det nu är du tänkt göra. Märker du att hästen lägger öronen bakåt (alltså tänker bakåt) börja backa den innan den gör det. Gör det jobbigt för hästen att backa. När du väl har gjort det kommer den att inse att det är mycket bekvämare att stå stilla än att den måste gå igenom ett träningspass bakåt.

Hon kan oxå backa för att hon är osäker och inte känner sig trygg, att du "tränger" dig på henne utan att fråga om det är ok. Närma dig henne med en vänlig attityd. Var lugn och låt henne nosa på dig och tränset. Visa för henne att tränset inte är nått jobbigt utan istället nått behagligt genom att klia henne på kroppen (och framförallt huvudet) med tränset i handen. när hon slappnar av kan du lugnt försöka tränsa henne. Ryggar hon fortsätt klia henne å försök igen sen. Hon kanske haft dåliga erfarenheter av träns, spruta? låt henne ta tid på sig att förstå att de e inget jobbigt och låt henne förstå att det saker du presenterar inte är läskiga. det vinner du i förtroende!

Senast ändrad av en moderator:

Problemet att hon kastar sig när hon märker att hon sitter fast är för att hästar är mottrycks djur å inte går undan för tryck. vi måste lära dom att gå undan för tryck (tryck mot huden). När hon märker att hon sitter fast blir hon rädd (för sitta fast är lika med döden) får panik och flyr. Det är hennes instinkt och utan den hade det inte funnits hästar idag. men eftersom vi människor har tagit hästarna under våra vingar e de våran uppgift att skappa en trygg miljö och kommunication med våra hästar så dom kan leva i "våran värld". vi måste lära våra hästar att hantera sin rädsla utan springa iväg i vild panik. Lär henne att gå undan för tryck på hela kroppen. Använd dina fingrar å tänk att du ökar trycket i fyra faser.1.tryck mot håret 2. tryck mot huden 3. tryck mot muskeln 4.tryck mot benet. Och släpp MED EN GÅNG hon rör sig från trycket i rätt riktning. Ju snabbare du lär dig att ge eftergift i rätt ögonblick ju snabbare lär hon sig vad du vill. Om hon inte rör alls eller rör sig i fel riktning så håll bara kvar å vänta, hon måste få tid på sig att förstå vad du menar. Hon kommer tillslut lyssna på den finaste trycket och du får en kännlig häst.

lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 539
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 832
Utrustning Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför...
2
Svar
34
· Visningar
3 937
Senast: Maja_Kandi
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar