Backar vid uppsittning / Viktbärande

T

Tiggran

Jag har ett problem med min medryttarhäst. Varje gång man ska sitta upp börjar hon backa. Så länge man står vid huvudet är det ok men så fort man ställer sig lite längre bak för att kunna sitta upp så backar hon. Skulle behöva lite tips. Hon har inte ont och det har aldrig hänt nåt som skrämt henne. Väl uppe (efter att nån fått hålla i henne) funkar allt bra. Har provat att när hon tar ett steg, stannar, så går jag ett steg. Men det kan hålla på i evigheter... Ägaren låter henne nappa åt sig lite gräs när hon sitter upp och då går det naturligtvis bra att stå still. Men jag vill kunna sitta upp utan hjälp och tycker inte det är rätt att låta henne äta under tiden. Någon som har något bra tips? (Hon är 7 år.)

Sen undrar jag också hur viktbärande en nordsvensk (korsning ns travare/ns brukshäst) är på ett ungefär. Min pappa har ridit mycket förr och skulle vilja prova igen. Har tänkt skritta ut ibland. Hon verkar vara bra musklad och stark men hjälp med s.k.. "maxvikt" vore intressant att veta.

Tacksam för svar!

Sv: Backar vid uppsittning / Viktbärande

När jag ska klättra upp på hästar som far runt så brukar jag alltid flytta tillbaka dom till utgångsläget. Tar de ett steg bakåt flyttar jag tillbaka dom ett eller två steg framåt, ganska bestämt. När de börjar dansa igen "ryter" jag lite att "nänänä, stå still!" med bestämd röst. Testa även att korta tygeln bort från dig, det kan funka. Annars kan du alltid ställa henne med rumpan mot en vägg. När man fått dem att stå stilla med dessa knep kommer de tillslut stå snällt även "vanligt" sen :)

Har provat att ställe henne med svansen mot staketet på ridbanan, men då backar hon åt höger istället... :confused:

Jag hade samma problem med min unghäst. Han bara backade/svängde runt när jag skulle sitta upp. Eftersom jag har honom uppstallad på en liten gård, så finns det inte alltid hjälp att tillgå med att hålla honom, så det är viktigt att jag kan hoppa upp själv.

Jag kortade högertygeln rejält så att han inte kom någonstans (mer än runt sig själv). Första gången tog det kanske 2-4 min innan han stod så pass stilla att jag kunde hoppa upp (däremot så står han alltid still, så fort jag står upp i vänster stigbygel och tills jag satt mig tillrätta - det var just att få in foten i stigbygeln som var det kniviga). Redan efter ett par gånger så märkte jag en markant förbättring, det är ju väldigt jobbigt för honom att gå runt "sin egen axel", då är det lättare att låta mig hoppa upp så kan vi jobba sen.
Nu har jag ridit ca 10-12 ggr sen jag började med detta, och då går han ett halvt eller ett varv, sen står han stilla.

Jag vill tillägga att jag skrek inte på honom, drog inte i tygeln eller boxade honom i magen eller liknande som somliga gör. Möjligtvis ett irriterat "lägg av" eller "nej" när han höll på som värst.

Testa det ett par veckor och se om du får samma resultat som jag!

Det ska jag absolut testa. Tack för tipset! :bow:

Har provat att ställe henne med svansen mot staketet på ridbanan, men då backar hon åt höger istället... :confused:

Kan du inte ställa henne i ett hörn då? Så att hon har rumpan mot t.ex. kortsidan och staketet längs med sidan till höger om sig? Då kommer hon ingenstans...:)

Sen undrar jag också hur viktbärande en nordsvensk (korsning ns travare/ns brukshäst) är på ett ungefär. Min pappa har ridit mycket förr och skulle vilja prova igen. Har tänkt skritta ut ibland. Hon verkar vara bra musklad och stark men hjälp med s.k.. "maxvikt" vore intressant att veta.

det borde inte vara något problem för henne :) . nordsvenskarna (ja, kallblod i allmänhet oftast) kan bära/dra rejäla vikter/tyngder utan att det skadar dem elr så. tvivlar inte på att hon skulle klara att skritta ut då och då med din pappa på ryggen (tror faktiskt, rent generellt från vad jag sett av kallblod, att hon skulle klara att trava en hel del också :p :banana: )

kram på dig! //Louise

Jag testade det, men då svängde hästen mot mig istället :mad:
Jag skulle behövt en sån startbox de har i galopplöp för att få honom att stå stilla...

Men som sagt var, med lite lugn och tålamod (även om det gick fortare än vad jag någonsin kunde tro), så står han nu ganska stilla...

Tack så mycket för era tips! De är värdefulla (precis som ni ;)) Tack! Kram Emma

Jag använde mig av

• Hörnparkering
  • Kompisar som höll i första veckorna, sen funkade det riktigt bra ett tag...
  • Sen försökte jag kravla mig upp ändå. Men så fort häten började backa hoppade jag av, beordrade "back" och berömde. Så fort hästen slutade backa och jag INTE bett den sluta, så sa jag "back" igen och lät den f ortsätta rygga en stund, vi hade en pyttefålla utanför stalldörren med utgångar mot hagarna nämligen. Sen stannade JAG hästen och försökte sitta upp. jag upprepade "backövningen" så länge det behövdes och till sist tröttnade hästen faktiskt.
  • När jag slutade sitta upp i fållan, hade jag pall på stallplan. I början fick jag köra "backträning" även där några gånger, efter att ha haft kompis som höll i. Men sen har det funkat super.

Det som ä'r synd, är att vi hästmänniksor tycker att det är så skämmigt att be en stallkompis atom hjälp, de två sekunder det kan ta att sitta upp om kompisen ändå finns där. Det är bättre det, än att reta upp sig och stresa upp hästen i onödan.

prova att vända henne runt sig själv ett par gånger. så att du går runt med henne på stället. svårt att förklara. :)
Bara stå mellan sadeln och bakbenen, och flytta henne så hon går runt. Och sen stannar du henne och sen flyttar du henne igen tills hon fattat vinken.
min slutade att gå iväg från mig efter bara ett par minuter och sen dess har hon alltid stått stilla när man ska på och av. :)
Lycka till

Red ett varmblod som alltid vände ut baken så fort jag skulle upp, hoppade alltid upp från en pall så det gick ju inte hoppa efter honom. Tillslut tröttnade jag och snurrade honom typ 25 varv, utan att skälla, skrika eller slå, bara fortsatte driva honom runt så fort han stannade. Därefter försökte jag igen och då tyckte han inte det var kul längre och stod still efter det.

Beroende på hur hästen är tränad tidigare och hur den svarar på människors kroppspråk kan det vara så att vissa hästar uppfattar det som att de SKA backa när man ställer sig på det viset. Om man istället sitter upp som islandsryttare och westernryttare gör d v s med näsan åt samma håll som hästens huvud hamnar man i en annan position i förhållande till hästen. En position som vissa hästar inte uppfattar som att den ska backa.

Annars kan det ju vara en ovana som hästen har fått eller att den helt enkelt aldrig har fått lära sig att stå stilla vid uppsittning. Hur man övar på det har du fått många tips om, men jag slänger in erfarenhet från min häst också.

Min häst stod inte stilla vid upp- och avsittning när jag köpte honom. Han backade visserligen inte, utan gick framåt. Nog så irriterande. Jag avbröt upp/avsittningen och ställde lugnt och stilla tillbaka honom på utgångspunkten varje gång. Det fick ta den tid som behövdes. Ridkompisarna fick finna sig i att vänta. Ibland tog jag även i en tygel och då den vänstra så att jag vände hans huvud mot mig. Gör man så tycker jag att det är lättare att kontrollera hästen, att följa med i rörelsen och avbryta uppsittningen om jag vill än när jag kortar höger tygel istället. Envishet gav en häst som nästan alltid står still vid upp- och avsittning, även ute på väg eller i skogen. De enda gånger han ibland har problem med att stå stilla nu är när det t ex är andra hästar som stökar runtomkring, ridkompisarna inte väntar el dyl.

Sedan jag började sitta upp från en pall har min häst lugnat sig betydligt. Tidigare var han alltid så laddad att komma iväg och hade svårt att stå helt still när jag satte upp.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 884
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 674
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama