T
Tiggran
Jag har ett problem med min medryttarhäst. Varje gång man ska sitta upp börjar hon backa. Så länge man står vid huvudet är det ok men så fort man ställer sig lite längre bak för att kunna sitta upp så backar hon. Skulle behöva lite tips. Hon har inte ont och det har aldrig hänt nåt som skrämt henne. Väl uppe (efter att nån fått hålla i henne) funkar allt bra. Har provat att när hon tar ett steg, stannar, så går jag ett steg. Men det kan hålla på i evigheter... Ägaren låter henne nappa åt sig lite gräs när hon sitter upp och då går det naturligtvis bra att stå still. Men jag vill kunna sitta upp utan hjälp och tycker inte det är rätt att låta henne äta under tiden. Någon som har något bra tips? (Hon är 7 år.)
Sen undrar jag också hur viktbärande en nordsvensk (korsning ns travare/ns brukshäst) är på ett ungefär. Min pappa har ridit mycket förr och skulle vilja prova igen. Har tänkt skritta ut ibland. Hon verkar vara bra musklad och stark men hjälp med s.k.. "maxvikt" vore intressant att veta.
Tacksam för svar!
Sen undrar jag också hur viktbärande en nordsvensk (korsning ns travare/ns brukshäst) är på ett ungefär. Min pappa har ridit mycket förr och skulle vilja prova igen. Har tänkt skritta ut ibland. Hon verkar vara bra musklad och stark men hjälp med s.k.. "maxvikt" vore intressant att veta.
Tacksam för svar!