backar, reser sig och går sen fram i underbar form? JAG BLIR GALEN!

B

biven

Hej

Varför bråkar hon med mig?
Jag har en stor häst som jag har kollat upp i både ben och rygg utan att hon har något problem.
Jag älskar att rida dressyr och jag rider för en auktoriserad dressyrtränare.
ibland när jag ex ska komma fram i trav så börjar hon trilskas, vill backa och sen resa sig lite, då blir jag arg får fram henne igen så går hon som en klocka.
VARFÖR HÅLLER HON PÅ SÅ?? är det bara trams.
eller är det sadeln som klämmer på något sätt?
vad ska man göra?
Lägger jag till spö på rumpan så stannar hon bara fortare och reser sig högre, eller sparkar mot spöet.
Jag ska erkänna att jag en gång har blivit skrämd av henne sen hon reste sig med mig väldigt högt en gång då hon hade början till partella upphakning.
Sen dess vågar jag inte pressa mig själv att ligga på mer, för jag är rädd.. kan det vara det hon känner? och därför testar mig så?
Kan det vara sadeln som klämmer? att den gungar fram på bogbladen?
har haft equiterapeft ute hos henne, hon är fin och rätt musklad enligt henne. SÅ VAD GÖR JAG FÖR FEL?? jag försöker att inte vara hård i handen och ge henne mer bjudning, men gah!! jag blir galen..
Någon som har det likadant?

Sv: backar, reser sig och går sen fram i underbar form? JAG BLIR GALEN!

hejdsan testa med att ta ut någon kunnig person som kollar upp så att sadeln ligger rätt....för det kan vara så att om den ligger för hårt mot manken eller ryggen på annat sätt kan hästen få "kissing spines" det är när sadeln trycker ner några kotor i ryggen och det blir för tätt så det hela tiden gör ont och gnager i ryggen kolla upp det. hmm annars kanske det är att hon testar dej. testa att träna mkt igångsättningar och igångsättning med häst vid han, tömkörning eller longering...
lycka till

Kissing spines har inget med hur sadeln trycker att göra, utan att ryggkotorna ligger nära varandra.

Låter som mitt förra sto....
Testa att rida barbacka, gör hon likadant då så kan du kanske utesluta sadeln, men det är ju aldrig fel att ta ut en sadelmakare som kan kolla henne. Men visst kan jag hålla med om att det kanske kan vara som hon testar dig, ston ÄR lite speciella.

Lycka till! Med blod svett o tårar brukar man få en kanonhäst när de beter sig som din :rofl:

Sto säger jag bara. Det låter precis som mitt lilla sto. Det har mycket egen vilja och är det nåt som inte passar så passar det inte.

Oftast när det händer mig så låser jag henne. Hon måste alltid ha en "väg ut" så att hon vågar, inte så att hon kan springa iväg utan mer att hon inte sitter fast.

Lycka till!

Precis så kan mitt sto hålla på! Och jag har för tillfället ingen sadel, så att det skulle vara sadeln som är boven är ju uteslutet. Vad kan jag säga mer än "kämpa vidare".
Klart man blir rädd ibland. Men det är likadant där, det är bara att fortsätta, om man nu inte blev väldigt rädd.

Det värsta är...
Det sitter hos mig.. Det måste det göra..
Idag bad jag en vän sitta upp och galoppera henne, eftersom det är där den stora spärren sitter.
Vad gör hästen? går hur bra som helst. fattar galopperna jätteenktenkelt. OCH GÖR TVÅ RENA BYTEN I VARDERA VARV!?!?!?!?!?
Hallå.. vart tog puckot från igår vägen???!?!?!?
jag blir gaalen.
jag måste ha en tränare som tittar på mig hela tiden. filmar mig och pekar på varenda lite grej jag gör fel.
Eller hade hon bara en bra dag idag??

jaja.. bara inse.. I SUCK!!

Nä tappa inte sugen nu.

Ta med dig denna person som red henne så bra och få denne att hjälpa dig. Kanske hon/han kan se vad du gör som skiljer sig från när Han/hon red.

Liknande trådar

S
Dressyr har hamnat i en återvändsgränd just nu, nämligen formen! hon går just nu i unghästform (dvs mulen vid knäna) trampar fint under sig och...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: pewa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama