Backande häst

gutenviks

Trådstartare
Jag har fått ett stort problem med min ridtravare, han har fått för sig att rygga när han rids, det verkar vara ren istadighet kan jag tillägga. När han går framåt vill han inte gå upp i trav utan han börjar rygga istället. Han är inte rädd för något. Kan han vara urtråkad? Jag har kollat att han inte har några problem med rygg, mun, ben mm. Är det ngn här på forumet som har några matnyttiga tips på hur jag ska göra för att få honom på andra tankar.

Sv: Backande häst

Osannolikt att det skulle bero på att hästen är uttråkad, det beror nog på ngt annat.
Lite svårt att svara på utan att veta lite mer: har du haft hästen länge- är det ett nytt problem? Både när du rider ut och i paddock /manege? Longering/tömkörning- hur beter den sig då? Kan du springa med hästen utan problem? Hur agerar du själv när problemet uppstår?

Jag har haft honom i 3 år. Det är ett nytt problem, longering: ok, tömkörning: ok.Det är bara på ridbanan han beter sig så, inte ute. Jag har haft en tjej som ridit honom i sommar, kanske hon har varit hård i händern,a jag vet inte. När jag red honom idag så lät jag honom gå på ganska lång tygel alltså inga krav i munnen. Slappnade av och försökte rida honom fram med säte och försiktig skänkel. När inte det hjälpte, ryggade jag honom medvetet och då fick jag honom till sist att gå framåt några steg, berömde då mycket både med röst och eftergifter.Till saken hör att han brukar vara mycket het. Jag blir inte rädd eller så.

Det är med största sannolikhet den andra personens "fel". Försök göra som du gör, ge mycket eftergift och när det inte hjälper så backar du medvetet tills hästen "vill framåt", då ger du efter. Beröm mycket, försök att inte pressa eller tvinga hästen på något sätt. Träna mycket longering och tömkörning, så att han förstår att det är framåt man ska gå.
Lycka till!

Mitt varmblodssto gjorde så också.. hände inte så ofta på ridbanan, men varenda gång jag skulle rida ut.
Jag vet inte alls varför hon gjorde så. Jag slutade rida henne, skulle låta henne gå som "pensionär" ist.. Men min syster blev sugen på att prova och sen dess har hon ridit henne.
Och hon har tom lyckats rida ut osv..
gav nog inte dig något bra svar..
Men kanske att du ska rida för någon ridinstruktör, det är ju lättare för folk att se medans du rider. :)

Tack för alla svar, nu känns det bättre, man blir så nere när allt går åt pipsvängen. Det är skönt att höra att det finns fler som haft samma problem, och att det kan gå och få rätsida på honom. Jag rider för instruktör en gång i veckan, det skulle behöva vara mer, men pengarna räcker inte riktigt till. Men jag ska träna mer med longering och tömkörning, har tyvärr ingen rockard eller annan vagn annars kanske jag skulle kunna köra honom, det är ju det han är skapt för egentligen och säkert tycker är roligt som omväxling.

Jag tror nog också att det har med den andra ryttaren att göra. Ta det lungt och gör inte för stor affär av problemet, jag skulle nog i första hand satsa på att ge honom ett break vad det gäller den situation då det uppstår, dvs strunta i att rida på banan under ett par veckor, rid ut och ha kul, longera eller tömkör ett par gånger på banan, rid ute på öppna fält (om det finns några) jobba honom lite försiktigt där. Smyg sen in på banan igen och gör ett nytt försök, så som du redan gjort, lycka till, uppdatera hur det går!

Han kanske tillhör den eminenta gruppen "testar-hästarna". Har en sån själv nämligen! Behöver inte vara utråkad eller något speciellt egentligen, men under vissa förutsättningar spec. när man fått stå still av någon anledning (räcker med ett par dagar) ska det testas lite extra! Då är det svårt att stå still vid uppsittning eller på något annat sätt testa gränserna. Du må tro vad vi styrde i början av vår bekantskap i höstas! Då var det mest backen som låg i...Ny människa som inte skulle komma här och bestämma! Halt och stå still blev till en ryggning ut över vägar och diken. Inte så bra! Det jag gjorde då var att han fick snurra och det ska komma direkt när hästen inte gör det önskvärda. Då har den två val, antingen att stå still (eller gå framåt) eller snurra vilket är det mest jobbiga av de två alternativen. Men, efter mycket fasthållande av principer är han idag en mycket hanterbar o gó häst! :banana:

Att jag gör denna parallell med min häst beror på att du berättade att du har haft en medryttare i sommar. Det kan mycket väl vara så att han testar lite extra nu och då åker även du på en släng av detta. Hör efter med medryttaren om h*n har haft liknande problem!

:bow:Tack för alla svar. Det har varit nyttigt och lärorikt att läsa. Igår hade vi lektion för min ridlärare och döm om min förvåning det gick framåt hela tiden!! :rofl::bump:
Det var bara en gång som han började tjafsa och ville gå bakåt, men det fick jag ur honom ganska snabbt som tur var.
Dagarna innan har vi bara tömkört och longerat allt för att han ska förstå att det är fram som gäller. Har också hållt på med horsemanship i hagen varje gång jag släppt honom efter arbetet. Och idag när vi red ut var han den vanliga gullungen som jag känner igen. Så jag tror att han bara testade och kände sig för om det gick att bossa över matte. devil:
I grund och botten är han en snäll och trevlig häst som bara vill vara till lags, han är ranglägst av tre hästar i hagen.

Så tack alla söta, mvh Lena

Hej lena jag red medryttarhästen igår för första gången sen bete och vila och då började han backa och nästan resa sig vid flera tillfällen (han mår bra - det var bara jobbigt att behöva jobba efter vilan) och då fick jag rådet att genast svänga honom åt något håll så fick han liksom något annat att tänka på. Funkade bra!

Jag har fått ett stort problem med min ridtravare, han har fått för sig att rygga när han rids, det verkar vara ren istadighet kan jag tillägga. När han går framåt vill han inte gå upp i trav utan han börjar rygga istället. Han är inte rädd för något. Kan han vara urtråkad? Jag har kollat att han inte har några problem med rygg, mun, ben mm. Är det ngn här på forumet som har några matnyttiga tips på hur jag ska göra för att få honom på andra tankar.

hade en häst, som såldes nu i sommar. som gjorde lite liknande ett tag, det berode inte på attt hon ej ville trava. men iaf så funkade det ed att lägga volt på volt, runt, runt när hon backade o tillslut orkade hon ej med det...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 321
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30