Back on track ryggvärmare nyttigt?

amandacarlsson

Trådstartare
Jag har börjat fundera på den ryggvärmaren som back on track har. Jag har en 21 årig d ponny som rids fullt ut osv, inga ålders tecken märks men jag tänkte om det är nyttigt att skaffa den ryggvärmaren och kanske ha på ryggen i 15 minuter innan och efter ridning? Eller hur har ni andra använt den?
Jag läste runt lite och såg att vissa istället köper fleece eller nättäcket och har på hästen dygnet runt istället. Är något av det här att rekommendera ? Är det värt pengarna? :)
 
Att använda back on track så korta stunder vet jag inte direkt om det är lönt?!
Har hästen inga problem så hade jag bara sett till att ha ett varmt täcke istället.

Jag har back on track paddar till benen och man märker att dom gör mer skillnad än vanliga paddar. Då brukar han ha dom med stallbandage på natten.
 
Tror inte heller den korta tiden gör nån skillnad. Köp då hellre en HotHorse för den gör verkligen skillnad om vi talar om effektivitet på kort tid. Bäst effekt om du ska ha nåt under lång tid gör ju ett täcke. Tycker jag. Ryggvärmaren ligger knappt an på ryggen om inget tynger ner den, enligt min erfarenhet
 
rygg värmaren värmer väldigt mycket på bara 10 min, hade inte velat ha den på hästen under natten då det känns som om man ställt hästen under en värme lampa efter bara 5 min.

har min på innan och efter ridning, hästen står och sover med den på sig ^_^. sen så kan man ju ha den på vid longering/tömkörning/promenader och ridning för att få ut större effekt.
 
Ni som säger att den inte har effekt på så kort tid, har ni testat på er själva? :p

Jag har en ryggvärmare för häst som jag för tillfället har hemma till mig själv, pga jag rehabar en ledinflammation på mig själv och min häst behöver egentligen inte back on track. Jag brukar ligga på den i soffan korta stunder på kvällen, en kvart åt gången blir det ungefär sedan blir det väldigt varmt tycker jag.
 
Ni som säger att den inte har effekt på så kort tid, har ni testat på er själva? :p

Jag har en ryggvärmare för häst som jag för tillfället har hemma till mig själv, pga jag rehabar en ledinflammation på mig själv och min häst behöver egentligen inte back on track. Jag brukar ligga på den i soffan korta stunder på kvällen, en kvart åt gången blir det ungefär sedan blir det väldigt varmt tycker jag.
tycker att ryggvärmaren blir väldigt mycket varmare än nättäcket och benpaddarna :). är f ö den bästa filten att ha med i kallt ridhus :love:.
 
Jag kan ha fel..men BoT ska väl bara användas kortare stunder just för att det blir såpass varmt?
Köpte själv ett armbågsskydd från BoT då jag hade tennisarmbåge och efter 20 min så brände det som eld och jag var tvungen att slita av mig det.
Men med kortare tid och varje dag så vart min smärta som bortblåst efter bara någon vecka.
 
Jag kan ha fel..men BoT ska väl bara användas kortare stunder just för att det blir såpass varmt?
Köpte själv ett armbågsskydd från BoT då jag hade tennisarmbåge och efter 20 min så brände det som eld och jag var tvungen att slita av mig det.
Men med kortare tid och varje dag så vart min smärta som bortblåst efter bara någon vecka.
täcken och paddar t ex ska man vänja in långsamt men sen ha på minst 8h i typ 2 veckor för att få ut maximalt av dem.
 
Tror inte heller den korta tiden gör nån skillnad. Köp då hellre en HotHorse för den gör verkligen skillnad om vi talar om effektivitet på kort tid. Bäst effekt om du ska ha nåt under lång tid gör ju ett täcke. Tycker jag. Ryggvärmaren ligger knappt an på ryggen om inget tynger ner den, enligt min erfarenhet

Vad är hot horse? Inte hört talas om :)
 
rygg värmaren värmer väldigt mycket på bara 10 min, hade inte velat ha den på hästen under natten då det känns som om man ställt hästen under en värme lampa efter bara 5 min.

har min på innan och efter ridning, hästen står och sover med den på sig ^_^. sen så kan man ju ha den på vid longering/tömkörning/promenader och ridning för att få ut större effekt.
Det är ungefär så jag tänkt med!
 
Jag kan ha fel..men BoT ska väl bara användas kortare stunder just för att det blir såpass varmt?
Köpte själv ett armbågsskydd från BoT då jag hade tennisarmbåge och efter 20 min så brände det som eld och jag var tvungen att slita av mig det.
Men med kortare tid och varje dag så vart min smärta som bortblåst efter bara någon vecka.
Ja jag vet inte om jag vill ha på den jämt.. Känns lustigt.
 
Den där hot horse vete kudden såg ju mysig ut :), men kostar ju lika mycket som bot.
och är man lite händig så kan man ju sy en vetekudde själv ;)
 
Jag kan rekommendera ryggvärmaren. Köpte en för knappt ett år sedan till min förra häst som blev spänd i ryggen. Hade den på insläpp 20-30 minuter innan och efter ridning. Köpte ett tag efter ett schabrak också och då blev effekten som bäst. Jag har en piké till mig själv som jag har i stallet när det är kallt, känner stor skillnad om jag jämför med ett vanligt underställ. Har även en piké som jag sover i samt en fleecefilt. Jag tycker det funkar väldigt bra på mig och jag känner stor skillnad de perioder jag använder produkterna.
 
Roligt att läsa om alla fantastiska erfarenheter av BoT :) Jag har nättäcket och jag har använt det en hel del men inte vet jag direkt om det är haft den supereffekten om än jag tycker det varit bra..? Kanske åldras de såpass att man inte märker av nån större effekt efter några år? Däremot är den största anledningen till att jag inte använt det mer den dåliga passformen. Men jag tycker tex den nyare modellen som heter supreme eller nåt, ser bra ut.
Jag har även benpaddar och med dom märker jag ev en skillnad mot vanliga.
Ryggvärmaren däremot som flera i mitt nuvarande och föra stall har, vet jag inte om jag sett samma sak som andra verkar ha upplevt. Tycker den ligger dåligt an, med luftspalt mellan häst och padd, och kan omöjligt värma så mkt? Men det är väl olika erfarenheter helt enkelt. Prismässigt är den samma som vetekudden och jag har haft mkt större effekt av min vetekudde på hästens ryggproblem än nättäcket nånsin gett. Och jag har ju haft det dygnet runt. Kudden i 20-30 min före ridning.

Till mig själv har jag haft handledsskydd, men jag vet inte om jag fått den där supereffekten där heller. Men man är nog olika mottaglig.
 
Jag brukade lägga på ryggvärmaren (med en enkel täckesgjord som höll den på plats) ca 20 min innan ridning på min gammelgubbe (han blev 23 innan jag fick ta bort honom pga artros). Jag upplevde att han var mycket mjukare och mer följsam redan från start när jag använt ryggvärmaren jämfört med utan. Så jag tycker nog att det kan vara värt att testa i alla fall :)
 
Som någon skrev ovan så ska BoT vänjas in Max 2 h per dag i 1-2veckor och sedan användas minst 8h per dag i en månad innan resultatet utvärderas.
Detta är tillverkarens egen instruktion.

Jag köpte en ryggvärmare till migsjälv efter rek från sjuksköterska (reumatism) , hade den dygnet runt efter invänjningen. Den räddade mitt liv just då och är värd sin vikt i guld!

Använder en ryggvärmare till hästen efter samma invänjning, som en del i "rehabpaket" ( äv. Massage, stretching, målinriktad träning) då hon haft ryggont.
Hästen är idag bra, men fortsätter med ryggvärmaren varje natt. Har ett tunnare täcke än annars bara..

Finns ju mkt begagnat, den pengen är de väl värda för att prova. Då får du ju igen mkt av pengarna om du vill sälja igen.
 

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 037
Senast: MiniLi
·
Utrustning Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det...
Svar
12
· Visningar
2 163
Senast: Linda_A
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 045
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 089
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp