Back on Track ryggvärmare - frågor..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 8 886
C

cerrox

Jag undrar hur ni har gjort ni som har Back on Tracks ryggvärmare...hur ni har använt den...har ni haft den som den är med en gjord eller har ni sytt fast den i ett täcke...ifall ni har sytt fast den i ett täcke, vad har det då varit för något?...direkt i det vanliga utetäcket...stalltäcke...fleecetäcke....eller annat..hur har ni sytt fast det?...fungerar det tycker ni?

Sedan lite andra frågor...
Varför använder ni BoT ryggvärmare?
Hur ofta (ex. använder det 3 v & uppehåll 1 v. osv) & hur länge (per dygn) använder ni ryggvärmaren? Kan man ha på det dygnet runt?....fast att man då har uppehåll emellanåt..
Har ni märkt några förändringar sedan ni började använda ryggvärmaren? Isåfall vad?
Berätta gärna om eran ryggvärmare-användning. ;)

Sv: Back on Track ryggvärmare - frågor..

medryttarhästen fick ryggvärmare för en dryg månad sen, eftersom hon är så känslig i ryggen och lätt spänner sig när det är kallt, blåst och regn. ibland kan hon vara så spänd att hon får ont i princip bara av att man tittar på henne :p :crazy:

ägaren har gjort som så att överdelen på kardborren är fasttråcklad i nattäcket, men själva ryggvärmaren är ju fortfarande lös eftersom kardborren är delbar. när hon har ryggvärmaren utan täcke/under annat täcke sitter den med täckesgjord och ett längre elastiskt bensnöre runt bogen som sätts fast i ringarna där fram. annars har ryggvärmaren en tendens att glida bak rätt lätt för minsta rörelse...

minns inte riktigt hur invänjningen var, hon fick väl ha den på sig en stund om dagen i början. nu kan hon ibland ha den över dagen i hagen, eller över natten, eller bara en stund ibland, eller i transporten om manå ker på träning etc etc.
sällan dygnet runt tror jag.

effekten är helt makalös! även en kort stund gör en fantastisk skillnad i ryggen på tanten, från att vara sur, känslig och ovillig ochs junka ihop för minsta beröring blir hon varm och mjuk i ryggpartiet, helt kanon! :bow:

Tacktack för svar...

Vad är täcket gjort av som hon har sytt i kardborren i? Funderar på vilket täcke som är bäst/enklast att sy fast det i!?

Ok..så det kanske räcker med en kort stunds användning för att det ska ge effekt (kan kanske vara lite olika häst till häst).....men funderar på om det är ok att ha den dygnet runt?...givetvis ska man ju ha vant in den innan & har uppehåll emellanåt...

Vad härligt att höra att den gör så stor effekt på eran häst!! :)

det är ett vanligt fleecetäcke, som ena halvan av kardborrenär lite provisoriskt fasttråcklad i, så att mans ka kunna ta upp och sy fast i annat täcke enkelt också.

på den här hästen ger det någon form av effekt (att hon inte ömmar för beröring riktigt kalla/regniga dagar t.ex) bara hon får stå med den 30-45 minuter med täcke över på gången innan man rider, men allra bäst mår hon ju om hon t.ex. får ha den i hagen en sån dag eller liknande.

hur dedt är med att ha den dygnet runt vet jag dock inte, har inte så mkt erfarenhet av BoT, men någon annan här borde ju veta?! :)

Det är inga problem att ha på den dygnet runt (har majlat och frågat förut då jag hade samma funderingar). Dock står det i deras infomaterial att man helst skall ha den på i minst 8 timmar gärna mer/dygn.

Har själv sytt fast den i ett utetäcke så att hon kan ha på den både ute och inne. Däremot har jag sytt på två karborband till längst fram (det ser ut som ett T där mitten karboren är det gamla bandet) längst med hela framsidan (blir ca 1 m då padden är 1*1 m).

Mvh

Tora

Jag har satt in min i ett Event-täcke som går att öppna för att lägga in foder. Då ligger det visserligen inte närmast hästen utan det finns ett tunnt tyg mellan.
// Linda

Hej :)

Vi har använt ryggvärmare på en av hästarna jag jobbar med.

Vi lade den direkt under innetäcket ( skulle kanske haft en extra gjord, för satte man inte fast kardborrebandet ordentligt så gled den ganska lätt).
Hästen som använde den är en galopphäst, och hon fick den för att hon haft massa muskelproblem i ryggen och korset.
Hon hade den på sig mellan 3 och 5 h per dag.

Hon har blivit MYCKET finare i musklerna och det märks verkligen skillnad på före och efter. Inga muskelproblem så långt ögat når och hon har börjat vinna lopp igen :D

Tidigare hade vi mest värmelera (B*oFlog) på kors och andra spökande muskler, men ryggvärmaren har verkligen gjort susen.

Aha ok...tack för svar..det är ju bra att veta om det är ok att ha den på dygnet runt...

Det vart ju smart att fästa mer kardborreband på den...men har din alltid samma utetäcke på sej? Eller har du fler kardborreband så att du kan flytta det emellan andra täcken?

Ja...det är nog enklare kanske att sy fast det i ett tunnare täcke...blir kanske svårare om det är tjockt....

Fått svar från en angående frågan om det är ok att ha den dygnet runt...en som har frågat dom & det vart ok... :)

Jag har satt in min i ett Event-täcke som går att öppna för att lägga in foder. Då ligger det visserligen inte närmast hästen utan det finns ett tunnt tyg mellan.
Bara en fråga....ska man inte ha BoT direkt mot huden? Eller fungerar det ändå?

Kul att höra att det även fungerar bra för er också! :)

Jag har köpt smala resåband och en stor, grov nål. Trär resårbanden genom ringarna, och drar ena änden genom täcket (rakt igenom, med hjälp av nålen) och ner igen, sen knyter man.

Sitter som berget, lätt att ta av om man vill, och sålänge man inte gör det med utetäcken så kan man ha det på vilket innetäcke som helst, haft så på fleece, ylle och thermo, och när man dragit bort resåren igen så har det inte synts något hål alls.

Jag använder den vintertid konstant på valacken, ibland dygnet om, ibland bara inne. Ungstoet hade den 24/7 när hon hade sin muskelskada. Där värmelera, liniment och vanligt täcke misslyckades gjorde BoT underverk. Märks även stor skillnad på valacken som kan blis tel i ryggen när det är kallt.

Ja det tycker jag också är kul :D

Det är ju en av mina ABSOLUTA favvisar som haft den, och lättnaden när man väl märkt att det är så "lätt" att åtgärda ryggont o ont i korset, är svår att beskriva.
BoT överhuvudtaget tycker jag är en "miracleworker"... haft sådan knäskydd själv till min katatsrof-pajjiga knän. UNDERBART.

Det bästa är att ha den direkt mot hästen men jag tyckte inte att jag hade ett täcke att offra till det.
Hästen har problem med ryggmusklerna o mankmusklerna pga tryckande sadel. Ryggstycket har hjälpt trots att det finns ett tunnt tyg mellan.
Nu är han så pass ok att en annan sadel är utpassad och beställd.
// Linda

Nu har jag den på bara ett täcke. Men man kan ju så på karborband på hur många täcken man vill. Skulle det vara så att utetäcket blir blött så torkar det på en dag och då får hästen klara sig utan den en dag. Men det bästa är ju att ha karborband på de täcken man vill använda den till.

Mvh

Tora

Vi har sytt fast själva kardborren i ett tunnare stalltäcke, och nu på vintern så lägger vi ett täcke till över.
Skaffade ryggvärmaren därför att Frida har en lång rygg som hon gärna vill slippa jobba med så mkt som möjligt... Ryggvärmaren har verkligen gjort underverk! Och det trots att vi oftast bara får till med att ha den på 1 timme innan ridpasset!

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
186
Senast: Shixle
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 141
Senast: MiniLi
·
Utrustning Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track...
Svar
16
· Visningar
1 792
Senast: CFrisk
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 045
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka