Baby och häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Lovis

Jag ska ha en baby till sommaren, bf den 28 Juni vilket jag är överlycklig över såklart.

Men, min lycka förtas lite av min oro över hur ska jag ska fixa allt... o då tänker jag framför allt på hästen. Jag har en 7 årig varmblodsvallack som är under utbildning. Jag har haft honom sedan den 8 Okt (jo jag vet, blev gravid samma v :o ) dvs inte så länge.

Han har nu i jan precis börjat ridas igen efter en höst av sjukdomar, bla pga en vaccinering. (smutsig kanyl:devil: )

Och nästa v slutar min ena medryttare o usch vad svårt det är att hitta ngn som vill hjälpa till med min underbara älskling, som kan tillföra ngt... Allt är ju ändå gratis...

Men så till frågan... Någon som har haft/har en baby och en häst? Hur fixar ni det? När kunde ni rida efter förlossningen/kejarsnittet??

Hur många dar i v har ni hand om eran häst då??

Min häst ska på sommarbete juni o juli så första tiden "slipper jag" tänka på honom, det känns bra, men sedan...

Behöver väl lite peppning antar jag.. det känns väldigt hopplöst just nu! :(
 
Sv: Baby och häst?

Vill man så går det :smirk: . Skönt att hästen är på sommarbete första tiden så du inte har några måsten i början när allting är så nytt med bebisen. Det är säkert inga problem för dig att rida honom efter sommarbetet.

Det viktigaste är att pappan tar sitt ansvar. Jag tror att anledningarna till att det inte funkar ofta är att mamman inte vill lämna ifrån sig barnet, inte ens till pappan :eek: eller att pappan inte vill/vågar vara själv med barnet. Visst det kan vara lite bökigt om man ammar och bebisen inte är så förtjust i flaska, men ammar man precis innan man går och är borta ett par timmar så borde det funka, skulle bebisen mot förmodan bli superhungrig så är det ett ypperligt tillfälle för pappan att öva med urpumpad mjölk i flaska.

Det viktiga är att man är överrens om att du ska gå till stallet ett visst antal dagar varje vecka och att pappan inte ringer och terroriserar dig så fort bebisen skriker lite utan försöker lösa problemen på egen hand först.
 
Sv: Baby och häst?

Det går utmärkt! Men det krävs ju att man är två föräldrar.

Jag gjorde så att jag hade med barnet upp till stallet på fm och gjorde i ordning allt. Sen när pappan kom hem så åkte jag och red.
 
Glömde

Från att min bebis var 4 månader tog jag hand om min häst 7 dar i veckan fram tills nu när han är 1 år. Det blev många tidiga morgnar och sena kvällar. Min man har flexibla arbetstider så ibland åkte jag iväg till stallet och red på morgonen innan han åkte till jobbet så jag kunde vara hemma ett par kvällar i veckan.
Nu jobbar jag (visserligen bara halvtid, pappan är hemma andra halvan) och hade turen att en häst flyttade och jag fick ta över medryttaren :) . Numera är jag hästledig en dag i veckan plus att hästen vilar en dag då mockar jag bara och gör iordning foder (tar en halvtimme). Jag är en sån som helst tar hand om min häst själv, men inser att det blir svårt att klara sig utan medryttare nu, främst för att jag har väldigt mycket att göra de dagar jag är på jobbet plus att det kan bli många tjänsteresor.
 
Sv: Baby och häst?

Jag hade foderhäst fram tills min dotter föddes (han åkte till sin ägare samma dag). Sedan började jag rida ny (halv-)foderhäst 3 dagar i veckan när dottern var 5 veckor. Hade GÄRNA börjat rida tidigare, men var ju lite hästlös.... Började i samma veva leta egen häst, och köpte en oinriden fyraåring när dottern var fyra månader. Har tagit hand om och ridit in min häst helt själv från dag 1, och min dotters pappa har då haft hand om henne när jag ridit. Dottern är nu fem år och hästen har jag kvar, men när jag pratar om honom som min häst, så brukar en liten röst säga : "Nej, mamma, det är MIN häst!"
 
Sv: Baby och häst?

Madick skrev:
Det går utmärkt! Men det krävs ju att man är två föräldrar.

Jag gjorde så att jag hade med barnet upp till stallet på fm och gjorde i ordning allt. Sen när pappan kom hem så åkte jag och red.

Det låter smart, men saken är den att det är 3 mil tor o det blir för dyrt o åka 2 ggr tror jag...

Men bra tips!
 
Sv: Glömde

Paulin: vad duktig du verkar vara. :-)

saken är den att jag inte kan rida nu o heller inte promenera med honom pga foglossning o pga att jag får ont i magen. Så jag är i behöv av hjälp, men jag sitter verkligen i skiten för om en v slutar en av tjejerna på honom, o då har jag 4 dagar på honom själv... Han kan ju omöjligt vila 4 dar, inte ens 2 dar, han har så liten hage så han blir alldeles tokig då...

Han är ju under utbildning/muskeluppbuggnad så det är ju viktigt att rätt saker görs med honom. Sedan få en som vill ägna sig åt ett sådant utvecklingsarbet o inte bara dressyr likosm, f*n vad svårt det är.

Jag är såååå stressad över honom nu mars till juni, någon som har ett bra förslag??
 
Sv: Baby och häst?

Vad coolt det låter, jag beundrar dig!!! :-)

Är det något fel på mig som oroar mig över ridning o hästen när babyn kommer? Ni verkar ju fixa det så bra.... Men om man har med babyn till stallet o den sover e det ju lungt, men tänk om den vaknar när man sitter på hästen o den börjar gråta, vad gör man då???

Annars får väl pappan ha babyn på em ngn timma då när jag e iväg...
 
Sv: Baby och häst?

Usch foglossning är inget kul. Jag drabbades också av det och kunde i princip inte göra någonting sista månaderna :( . Finns det någon duktig tjej i stallet som kan rida honom någon dag i veckan? Kan du tömköra honom på volt eller får du ont av det också? Har du råd och det finns någon duktig tillridare i närheten så kan det också vara ett alternativ. Hoppas det löser sig!
 
Sv: Baby och häst?

Nej ingen jej i stallet, vi är bara två hästar i stallet.

Jag har ute en annons nu på buke, men har ej fått svar ännu. Jag har ingen tömkörningsjord o har ej råd o köpa ngn nu. Har så himla ont om pengar, hästen kostar 3-4000 i månaden o jag får inte betalt av ngn medryttare eftersom han ej är fullt ridbar.

Han får dessutom ej gå på böjda spår ännu pga en blödning i ytliga böjsenan han hade i somras.

usch o fy för allt då!!! *gnäll*
 
Sv: Baby och häst?

Kan tillägga att jag fick hästen o okt, om jag ej tog honom skulle han slaktas, kanske fel orsak att ta en häst med tanke på hur dyrt det är. Men han är verkligen såååå cool, snygg o fin. Alla som har hand om honom älskar honom. Men det är mest "ridtjejer" jag känner o träffar på, dvs inga som vill utveckla honom o vara med honom på det sättet jag vill... dvs mkt arbete från marken o så...
 
Sv: Baby och häst?

kanske är ett alternativ att låta honom stå ändå? Går det inte så går det inte och det kanske är dags att ta tjuren vid hornen och inse det även om du inte ville att det skulle bli så här. Det gäller ju trots allt bara några månader och sen kan du börja på ny kula igen, han dör ju inte av att stå ett tag. Kanske kan han gå på lösdrift om du har svårt att få ihop ekonomin och inte hittar en ny medryttare?

Jag har en sån graviditet som aldrig hade gått att kombinera med både heltidsjobb och hästeriet, i varje fall inte det tunga arbetet i stallet, jag slutade rida i v 16. Nu lutar det åt att jag blir sjukskriven på 50% fast jag verkligen skulle vilja jobba som vanligt och det känns ganska jobbigt att vilja men inte kunna (är i v 30). Men det ÄR en kort period det är så här och förr eller senare måste man nog ändå vänja sig vid att det här projektet kommer att inkräkta i ens vardag...
 
Sv: Baby och häst?

Nej, jag var hysteriskt orolig för att barnet skulle betyda slutet på mitt hästliv. Jag tyckte det var jättejobbigt att foderhästen skulle åka "hem" samtidigt som jag fick barn - hade mycket hellre haft kvar honom för att veta att där fanns en häst för mig efter förlossningen.

Jag tänkte så pass mycket på detta att jag, innan jag blev gravid, gjorde en överenskommelse med min man om att vi skulle försöka se till att jag kunde rida åtminstone fyra dagar i veckan även om vi fick barn. Och det har fungerat.

Beträffande hästens / hästarnas omhändertagande, så gjorde jag så under mammaledigheten att jag hade med dottern i stallet (lagom promenadavstånd) på dagen för att mocka och allt sådant, och så väntade jag med ridningen tills hennes pappa kommit hem. På helgerna kunde ju pappan och dottern vara med när jag red och ta en promenad eller nåt under tiden jag var ute.

Jag har hästen i ett stall där vi hästägare sköter det mesta i form av fodring, utsläpp, intag och mockning. Det innebär att när jag har åtaganden i stallet så fodrar jag åt 15 hästar, mockar 5 boxar osv, och sedan har jag flera dagar i veckan som jag inte behöver göra någonting (förutom rida, då, förstås). Det gör att jag inte måste till stallet varje dag. Jag har minst en dag varje vecka som jag inte är i stallet. Rider numera 4-5 dagar i veckan, och har dottern med i stallet 1-2 dagar per vecka (hon rider också, men än så länge har jag hästen på lina när hon sitter på).
 
Sv: Baby och häst?

mino: Jo men hans hage är såå liten, det finns liksom inget annat o göra än attlåta honom gå där, o då blir han ju tokig... ett krutpaket, funkar det ändå tror du?

Saken är den att 3 dar kan han ju komma ut för dåha jag den andra tjejen, men det är ju inte så roligt för henne att alltid få ta ut en helvild häst för att han fått vila liksom.. förstår du?

Men som du säger, han dör ju i alla fall inte av att vila o i värsta fall får det bli så, då får jag helt enkelt åka dit o fixa så får han vila.

Min pappa är så söt, han följer med o går med hästen i skogen upp mit 50 min varje gång, det är bra motion men han kan ju inte vara där mer än kanske en gång varannan vecka, han bor 10 mil ifrån...
 
Sv: Baby och häst?

En ide är att skicka iväg honom på lösdrift hos någon med en stor härlig hage och hästkompisar, tills du kan ta hand om honom igen som du vill. Han dör faktiskt inte av att inte ridas och har han varit skadad är det bara bra med mycket rörelse i en stor kuperad hage.
 
Sv: Baby och häst?

Ja det är faktiskt en idé, det finns ett lösdriftstall i närheten av där han är nu, jag kunde bara gå med honom dit om de hade plats.

Fast detta med lösdrift alltså... jag är eg lite skeptisk, fast det borde jag nog ej vara...

Tack för tipset!
 
Sv: Baby och häst?

Jag har också tänk i de banorna som du också gör. Vi har 12 hästar varav 5 stycken är mina och resten är inackorderade. Jag har två hästar som ska ridas 6 dagar i veckan och de är i tävlingskondition. Men min tränare ska tävla den ena och min kompis tävlar den andra. Sen har vi en 3 åring som håller på att ridas in och ett avelssto som ska föla i juni och en 1 åring.
Jag har beräknad förlossning den 28 juli. Den ena tävlingshästen ska säljas. Så jag hoppas att han är såld tills dess. 1 åringen och 3 åringen ska på bete och stoet går hemma på bete. Jag har två tjejer i stallet som ska hjälpa mig i sommar. Och ja, som sagt allt går nog om man vill. :smirk:
 
Sv: Baby och häst?

Är i samma sits som du, fast två månader senare. Har en skadat häst som är på bättringsvägen så det är i princip omöjligt att hitta någon som kan hjälpa mig. Har dock god hjälp av sambon.

Men det är när barnet kommer som jag är orolig för.

För även om man kan börja rida hyffsat tidigt (känner iofs att ett par veckor är för lite, jag väntar nog ett par månader) hur funkar det egentligen med barnvagn i stallet?
Som du skrev, vad gör man om barnet vaknar och är ledsen när man sitter på hästryggen? Hoppar av så klart, men mycket till ridning kanske det inte blir.

Tror absolut att man behöver hjälp. Fast sedan tror jag också att jag behöver komma ut i stallet för att vara en fungerande mamma. Ha min egen tid. Och då får ju pappan helt klart rycka in och göra sin del. Han är ju kanon på att bära hinder och lasta häst och sitta och frysa i iskalla ridhus i vanliga fall, så jag hoppas att det inte är något problem. :-) Fast utan honom går det nog inte.
 
Sv: Baby och häst?

Catinca: Åhh såskönt att höra att andra har det på samma sätt, ursäkta mig att jag säger så men ändå.....

Exakt, min häst har varit skadad sedan Aug förra året o nu i jan har vi börjat rida o då är det ju raka spår, inget trav osv osv o bygga muskler. Hur lätt är det att hitta en tjej som vill ha det så, när hon dessutom måste motionera honom på andra sätt så han får motion minst 1 h per dag??

Nåväl, vi får hålla tummarna för att det löser sig för oss, jag tänker i alla fall inte ge upp än!!!

Sedan är det ju detta med kostnaderna när man ej får in pengar frånmedryttare, tycker du det är jobbigt??
 
Sv: Baby och häst?

Rida när jag hade barnet med gav jag upp rätt snabbt. Om jag inte skulle rida så sov barnet hur snällt som helst i flera timmar. Tog jag ut hästen och gjorde i ordning så vaknade barnet så fort jag började närma mig uppsittning... MYCKET irriterande. Och det var inte en engångsföreteelse heller, varje gång jag provade.

De gånger jag lyckades rida när barnet var med så hade jag någon som passade barnet åt mig medan jag satt på hästryggen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Behöver råd ang hästköp. Har fått erbjudande att köpa en 8årig NSV travare, valack. Den har stått hos oss på sommarbete/helpension sedan...
Svar
10
· Visningar
6 964
Senast: Eriksgarden
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp