Bäbis äter bajs!!

R

reykurboy

Varför äter en för övrigt frisk fölis bajs?? Hon är född i söndags....

Sv: Bäbis äter bajs!!

Föl kan äta av mammas avföring i början, och det är inget att oroa sig för, fölet försöker skapa en normal tarmflora och det är fullt normalt. Dock bör de sluta med det ganska snart, annars kan man börja bekymra sig =)

Tack! :)
Misstänkte att det var något om att de´n inte har någon tarmflora direkt, men ville kolla för säkerhetens skull.. När ska man börja oroa sig??

reykurboy skrev:
Tack! :)
Misstänkte att det var något om att de´n inte har någon tarmflora direkt, men ville kolla för säkerhetens skull.. När ska man börja oroa sig??

Ja, DET var en bar fråga, jag har faktiskt aldrig hört någon 'tidsgräns' för när man ska oroa sig. De föl jag har erfarenhet har slutat efter max en vecka, så efter två veckor skulle nog JAG ta och fråga vet. Men någon kanske vet bättre när man bör oroa sig 'på riktigt'? ;)

min 24 dagars gammal föl

Hon äter fortfarande bajs av mamma är det normalt.

Sv: min 24 dagars gammal föl

de äter väl mammans bajs för att få en bra bakterie flora i magen, men jag vet inte hur länge de brukar göra det.. Finns kankse något på foder forumet ?

Sv: min 24 dagars gammal föl

OKej ne honb örjade vi d6 dagar gammal men sen såg jag ute på betet idag att honäter fortfaraden bajset och honb orde väl ha slutat vid det här laget=?

Knapplån*

behöverjag bekyrma mig om min 24 dagars gammla friska föl fortfaradne äter bajs:S hon började när hon var 6 dar gammal

när fölet äter bajset så är det bara för att de ska få igång tarmfloran.det är nataligt för föl men jag kan förstå att det är lite läskigkt.

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 485
Senast: Badger
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
571
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Cattis_E
·
Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
1 086
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka