Sablar22

Trådstartare
Jag suger getpung på sånt här,
så nu frågar jag proffsen!

En tik med bokstaven b, kan den ha
ett drägligt familjeliv?
Alltså inga avancerade agilitygrejer
utan endast några lydnadskurser
och vanlig motion?
Bör den skutta runt i skog och mark
eller ska man ha lite mera kontrollerade
motionsformer?
Vovven ska vara familjemedlem utan
arbete i form av jakt eller liknande.

Sv: B?

Hm men både A & B är ju utan anmärkning ?

Det vill säga om vi pratar om om Höftledsdysplasi ?

En Hund med B höfter är ingen hund man behöver ta det lugnt med utifrån den aspekten ...

Agility, lydnad whatever KÖR PÅ!

Nej som sagt B-höfter är godkända / utan anmärkning.

Vissa raser har en avelsspärr för C höfter dock ( C är lindrig dysplasi ), men långt ifrån alla .. Tyvärr :(

Kör på med vad du vill skulle jag säga och var glad att din hund har ok höfter! :)

I min ras på ca: 16kg har jag aldrig sett någon jakthund som ens haltat av HD C. Dock är det inom min ras ej tillåtet att avla på hundar med HD C och sämre, men jag har inte sett någon hund inom rasen lida av HD C utan kan fungera som vanligt ändå.

om den har lindrig pålagring på ett ben också då?
Är det fortfarande en ok hund i vardagen?

Förlåt alla mina frågor, men jag vill inte köpa
en hund som snart måste avlivas :(

En hund som har pålagring, kan aldrig få B på höfterna..

Eller har den det fram den har lbp? Jag skulle inte köpa en hund med lbp..

Japp, men är det värre för hunden att ha det
jämfört med halvtaskiga höfter?

*sliter mitt hår*

Vet ni, det är väldigt tröttsamt att leta hund!
Speciellt om man är lika otålig som jag är :crazy:

Min leonbergertik blev 9 år trots 2:a på ena höften, ett diskbråck och spondylos i ländryggen. Många friska hundar i den storleken blir inte så gamla...
Jag tror att hon hängde med så länge för att hon hölls slank och fick rejält med daglig motion över stock och sten i skogen (utan koppel = hon kunde anpassa hastigheten själv). Där vi bodde kunde hon alltid springa lös, hon hängde med på ridturer och rejäla långpromenader, om hon tröttnade promenerade hon hem på egen hand. Jag är övertygad om att hon hade ett jättebra hundliv.
// Smirk

Det står högst upp.. Ingen jakt, bara sällskap!

Lite lydnadskurser och strutta runt i skogen ville dom också :)

Jag skulle gärna gå lydnadskurser,
ställa ut och är väldigt nyfiken på att gå
några kurser i ngt spårsammanhang.
MEN i första hand är det en sällskapshund
vi vill ha.

Höfterna är inga problem för de är normala. Armbågen är ju svår att säga. En del får problem tidigt, andra inte. En del får problem trots att de inte har pålagringar. Min hund har måttliga benpålagringar och hon är snart 10 år. Hon har levt mycket aktivit och med mycket träning. Hon har sällan varit halt av det.

Men jag har aldrig cyklat med henne, låtit henne springa i skogen och inte långa promenader för mycket bara på asfalt och jag har varit restriktiv med hopp. Dvs. inga höga hinder i onödan, hon har aldrig legat i sängen/soffan (hopp ned flera gånger per dag) osv. Jag är själv förvånad över hur fräsh hon fortfarande är i sitt ben :)

Så det är svårt att råda. Det får ju bli en övervägningsfråga. Är hunden så bra och trevlig att det är synd att låta bli så skulle jag ta den ändå. Bra hundar som man trivs med växer inte på träd.

Sen kom jag på. Vad är det för slags hund? Jag antar att det är en större hund eftersom att den är röntgad? Låg vikt är alltid viktigt, hundar får inte bli överviktig! (Något jag alltid försökt att vara noga med) Är det en mycket ting ras i sig eller en lättare modell?

Senast ändrad:

Det är Golden som det gäller.
En ras vi förälskat oss i,
jag känner att jag är mer flexibel och kan tänka
mig fler rasalternativ.
Medans sambon är mera bestämd för just Golden.

Jag har Labrador så det är ju samma typ av hund.

Jag skulle gå efter hur "rätt" hunden känns och så vara försiktig med det jag skrev om ovan :)

Glöm inte kolla försäkringen!
Är hunden försäkrad innan 4 månaders ålder på egen försäkring (ej valpkull) utan på just den hunden.
Och föräldrtana har UA höfter/armbågar så gäller försäkringen.
Men ett gott råd byt INTE bolag, det ska gälla ändå men, men varför chansa...
AD fel går att opr och prognosen brukar dessutom vara god, så därför är det viktigt att kolla upp försäkringen ordentligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hjälp! Vi har en dvärgschnauzer, en tik som är 1,5 år och hon är världens bästa hund, såklart. Otroligt lättlärd, glad och lekfull och...
Svar
8
· Visningar
2 643
Senast: Tonto
·
U
Övr. Hund Då jag för tolv år sedan skulle köpa münsterländer var det svårt att finna valpar som såldes till annat än jakt, men ändå har jag...
Svar
4
· Visningar
2 394
Senast: beda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka