B vitaminer

_moa_

Trådstartare
Jag ger min häst 100 g linfrö och på förpackningen står det att det innehåller mycket med b vitaminer. Behöver jag ge tillskott av b vitaminer nu när han fäller eller räcker det med linfröna?

Mycket tacksam för svar:)

Sv: B vitaminer

En motfråga. Hur ger du linfröna? Läs gärna den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=638280&page=4&highlight=linfr%F6

B-vitamin "tillverkas" av hästen själv av mikroorganismer i grovtarmen. Den mängden + det som finns i fodret täcker hästens normalbehov. Det är inte farligt att överdosera, det som hästen inte behöver kissar den ut. Om du ser att den inte fäller av ordentligt kan du i så fall sätta in mer B-vitamin.
//marti

Senast ändrad:

För fällningens skull behöver du inte ge B-vit. Det är proteiner som går åt vid pälssättning så vill du ge extra av något, ge exv lucern.

Justja, du ger ju linfrö. Det råder lite olika meningar om hurvida proteinet kan tas upp av hästar men verkar hästen må bra och fäller/sätter ny päls så kan du vara lugn!

marti130 skrev:
En motfråga. Hur ger du linfröna? Läs gärna den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=638280&page=4&highlight=linfr%F6

B-vitamin "tillverkas" av hästen själv av mikroorganismer i grovtarmen. Den mängden + det som finns i fodret täcker hästens normalbehov. Det är inte farligt att överdosera, det som hästen inte behöver kissar den ut. Om du ser att den inte fäller av ordentligt kan du i så fall sätta in mer B-vitamin.
//marti

Jag har hela linfrön:( Men det kunde dom inte ta upp om jag förstod tråden rätt? Har iofs inte läst hela tråden jätte noga.
Men kan jag krossa linfröna själv?

Tack för svaret!

Prick: Vi har ganska mycket protein i höt så då kanske det räcker?
72g smbrp/kg foder...

Verkar hästen hängig? Öm i hårremmen? Allmänpåverkad? Om inte, strunta i tillsatser för pälssättning. Det är bara ett sätt för företagen att tjäna pengar. Ert hö verkar täcka behovet (förutsätter att du ger tillräcklig giva).

Fast linfrö smörjer magen och ger en fin och blank päls så man kan ju ge det av fler anledningar. Antingen så kan du koka linfröna eller så häller du kokande vatten över och låter stå och svalna. Ca 3-4 ggr så mycket vatten som linfrö. Då blir du av med vätecyaniden som många är rädda för.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 239
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 869
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar