B-vitamin i pulverform

alice

Trådstartare
Finns det??? Det finns ju en uppsjö av flytande varianter, men inte i pulverform vad jag vet. Eftersom jag inte ger betfor blir det lite pyssligt att ha sirap i maten. Burkarna blir så himla kladdiga....

//Alice
 
Foderjäst innehåller B-vitamin (Hippos har också tillskott av C- och D-vitamin).

Jag ger rent Thiamin i pulver på inrådan av veterinären (enligt uppgift för att stärka lederna).
 
Vet om foderjäst. Men önskar ett något mer koncentrerat preparat för att minska dammet eftersom jag ej ger betfor. En i stallet ger foderjäst och det dammar sjutton.

Fler tips?

//Alice
 
Häll på lite vatten om det dammar - det gör jag.
Jag har läst en artikel om en känd ryttare som inte ger sina hästar B-vitamin utan foderjäst istället för att tillskott av B-vitamin försämrar hästens förmåga att bilda eget B-vitamin. Hästar bildar tydligen det själva.
Så gör som jag ge foderjäst med vatten.
Fast jag ger det bara vid fällning, vilket ju iofs är snart.
 
Jag har läst en artikel om en känd ryttare som inte ger sina hästar B-vitamin utan foderjäst istället för att tillskott av B-vitamin försämrar hästens förmåga att bilda eget B-vitamin. Hästar bildar tydligen det själva.

Var har du läst det? *nyfiken* Var hade ryttaren fått det ifrån? Förstår inte riktigt hur det skulle kunna vara skillnad på foderjäst och B-vitamin när det gäller att hindra hästen från att bilda eget B-vitamin. :confused: Vitamin som vitamin....

//Alice
 
Det kan ha varit i Ridsport och ryttaren kan ha varit Tomas Velin eller Jan Brink eller likn. Med stor brasklapp för mitt minne, men Ridsport var det nog, troligen Velin...

Enligt min egen hjärna kan det hänga ihop så här:
B-vitaminpreparat innehåller koncentrerad B-vitamin i en viss form.
Foderjäst innhåller B-vitamin i en annan form, kan ex vara kopplad till ngt annat ämne eller så. Alternativet är att jästen stöder kroppens egen produktion.
Dessa olika sätt som B-vitaminet levereras på i de olika preparaten gör att det påverkar hästen på något sätt som då i ovanstående fall inverkar negativt på den egna bildningen av B-vitamin.

Detta är alltså min tanke men mina kemi och biologi kunskaper är relativt begränsade.
 

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 849
Senast: Dorinda
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 749
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 009
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 976
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp