B och E Vitamin, lite frågor!

Domino_s

Trådstartare
Har en fråga ang. vitaminer.

Häst 1:
Valack, fick fång i mitten på Juni, är nu under igångsättning (endast skritt vid hand än sålänge). Tappat alla muskler, kvar är endast en mage.
Foder just nu: Hö, Lucern, Linfrökaka och mineraler.

Häst 2:
Sto, i kondition, tränas medelhårt.
Foder just nu: Hö, Linfrökaka, lite kraftfoder och mineraler.

Bådas foderstater är kollade mot flera foderstatsprogram och ingenting saknas för dom. Stoet ser jättefin ut och valacken tar sej sakta men säkert.

Men har ett par funderingar ang. vitaminer.

B-vitamin - har alltid gett det förr under höst/vinter/vår. Men efter att ha fördjupat mej lite i olika faktablad ser jag att dom ska få all b-vitamin dom behöver från fodret. Jag ska dock flytta dom och då blir det foderbyte och valacken har lite känslig mage, självklart kommer jag blanda så att det inte blir ett tvärt foderbyte.

Ska jag ge bara honom eller båda? Eller är det helt onödigt att ge nån av dom?

E-vitamin - Aldrig gett det som extra tillskott innan. Men var väl mest inne på att testa det till valacken för musklernas skull, för att han ska få så mycket hjälp som möjligt på vägen, han sätter muskler ganska sakta i jämförelse med stoet.

Samma fråga här, ge bara honom eller båda? Eller är det helt onödigt att ge nån av dom?

Tycker det känns onödigt att proppa i dom en massa om dom egentligen inte har nåt behov av det... Och om dom behöver båda vitaminerna, kan jag inte lika gärna köra i dom Multivitamin?

Tacksam för alla svar och råd ni kan ge!
 
Sv: B och E Vitamin, lite frågor!

Kort svar:

B-vitaminer behöver man ”normalt” inte ge som tillskott. Dock kan du ge biotin till ”fånghästen”.

E-vitaminer ska du ge till båda hästarna. E-vitaminer finns i gräs men förstörs snabbt i hö.
 
Sv: B och E Vitamin, lite frågor!

Kort svar:

B-vitaminer behöver man ”normalt” inte ge som tillskott. Dock kan du ge biotin till ”fånghästen”.

E-vitaminer ska du ge till båda hästarna. E-vitaminer finns i gräs men förstörs snabbt i hö.

Tack för ett kort och utförligt svar! :bow:
Då var jag inte helt ute och cyklade i mina funderingar...:laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: B och E Vitamin, lite frågor!

Problemet med att ge ett B-vitaminpreparat till en IR-häst är att vissa B-vitaminer har en negativ effekt på insulinkänsligheten medan andra har en positiv effekt. Om du ska ge B-vitaminer till en ”fånghäst” bör du därför vara selektiv, dvs. endast ge de B-vitaminer som har en positiv effekt.

De flesta multi B-vitaminpreparat som finns att köpa på marknaden innehåller t.ex. höga halter Niacin (vitamin B3) som förvärrar IR. Jag rekommenderar därför aldrig multi-B-vitaminpreparat till IR-hästar.

Biotin har däremot visat sig ha en positiv effekt på IR-hästar och finns att köpa separat.

Vitamin E är en viktig antioxidant som alla hästar har behov av. Underhållsbehovet är ca 1 IU per kg kroppsvikt. Till IR-hästar bör man ge det dubbla, dvs. 2 IU per kg kroppsvikt. Även för hårt arbetande hästar är behovet större.
 
Sv: B och E Vitamin, lite frågor!

Har man en väl sammansatt foderstat och inte har dräktiga ston/unghästar eller högprestrerande hästar så behöver man alls inte extra vitaminer. Varför tycker du hon ska ge E vitamin för ? Är det någon gång det skulle behövas extra vitamintillskott i form av E, är det alltså när man utfodrar med långtidslagrat hö, för så snabbt försvinner det inte.
 
Sv: B och E Vitamin, lite frågor!

Har man en väl sammansatt foderstat och inte har dräktiga ston/unghästar eller högprestrerande hästar så behöver man alls inte extra vitaminer. Varför tycker du hon ska ge E vitamin för ? Är det någon gång det skulle behövas extra vitamintillskott i form av E, är det alltså när man utfodrar med långtidslagrat hö, för så snabbt försvinner det inte.

Jag tycker inte att det är fel att ge det till en häst som har varit sjuk och antagligen inte haft tillgång till gräs. Jag frågade Anna Jansson, SLU, om jag borde ge vitaminer till min häst när hon hade haft fång och inte ätit så mkt gräs och hade stått inne en hel del och fick då svaret att det kan vara bra att ge ADE vitaminer.
 
Sv: B och E Vitamin, lite frågor!

Linfrökaka och Lusern innehåller mycket e vitamin. Skulle det plötsligt bara finnas i gräs menar du ?
 
Sv: B och E Vitamin, lite frågor!

Jag håller med. Generellt sett är jag inte mycket för att stoppa i extra vitaminer hit och dit men just E-vitamin kan vara idé. Halterna i lagrat vallfoder, särskilt hö, kan vara mkt låga och hästen kan ha svårt att täcka sitt behov därifrån. Se mer information och referenser.

TS:
Använder du ett vitaminiserat mineralfoder kan behovet redan vara tillgodosett den vägen.

/Sara
 
Sv: B och E Vitamin, lite frågor!

Bra att ha i åtanke när man fodrar med extra vitaminer är att vitaminerna A,D,E,och K är fettlösliga. Dvs lagras i kroppen och kan överdoseras.
Medan B och C är vattenlösliga och överskottet kissas ut.
 
Sv: B och E Vitamin, lite frågor!

TS:
Använder du ett vitaminiserat mineralfoder kan behovet redan vara tillgodosett den vägen.

/Sara

Ja, dom får ett vitaminiserat mineralfoder. Gick igenom alla minerafoder väldigt noga just för att hitta ett som passade optimalt och som hade det som behöver...:laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: B och E Vitamin, lite frågor!

Kanske ska tillägga att när dom stallas kommer dom få hösilage, inte hö. Det äter dom endast nu under sommaren när hösilage inte går att fodra med.

Mvh Domino_s
 
Sv: B och E Vitamin, lite frågor!

Vitamin A och E sjunker inte nämvärt i ensilage. Studier har visat att efter ca 1 år så har det sjunkit till ungefär hälften. Inte mycket med andra ord.
 
Sv: B och E Vitamin, lite frågor!

Vitamin A och E sjunker inte nämvärt i ensilage. Studier har visat att efter ca 1 år så har det sjunkit till ungefär hälften. Inte mycket med andra ord.

Det var lite här mina tankar har varit och snurrat också, att det skulle finnas mer vitaminer kvar i det när det är hösilage.

Tror att mina hästar kommer klara sej fint på den foderstaten jag räknat på till dom redan...:laugh:

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Hundhälsa Cliff blev magsjuk förra veckan på torsdag. För att göra en lång historia kort, var han hos veterinären hela fredagen för understödjande...
Svar
2
· Visningar
872
Senast: Kivina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 300
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 068
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Mina fina häst skadade sig svårt i hagen i påskas. Hon har två lager muskler krossade på/i rumpan. Stort som en större handflata...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hur är processen
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp